کد خبر : 1838869 | 26 مرداد 1401 ساعت 20:33 | 75.4K بازدید | 9 دیدگاه

واکنش‌ها به اخراج مرد هشتاد میلیون دلاری

خشم و جنون؛ لزوم خوش‌اخلاقی پس از کتک خوردن!

مقاله امیرحسین صدر درباره مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته لیگ برتر.

خشم و جنون؛ لزوم خوش‌اخلاقی پس از کتک خوردن!

به گزارش "ورزش سه"، اخراج داروين نونیز اروگوئه اي در اولين ديدار خانگي ليورپول در آنفيلد از خبرهاي پر سر و صداي هفته گذشته در ليگ برتر بود. بازيكن جوان به راحتي بازيچه دست مدافع كريستال پالاس شد و موجي از انتقادات از طرفداران و بازيكنان خودي تا مربي و رسانه هاي مختلف باريدن گرفت.
آدرنالين و هيجان مضاعف برابر تماشاگران خودي براي ارائه بازي چشمگير و احتمالا به ثمر رساندن گل در اولين ديدار خانگي بيش از 
تحمل او بود. چنانچه كلوپ و بسياري ديگر طي اين چند روز گفتند  بخشي از پروسه يادگيري براي بازيكنان جوان در دنياي سختگير و خشن و دشوار ليگ برتر، مدافعان و مهاجماني هستند كه دائما به تحريك يكديگر مي پردازند و منتظر عكس العمل حريف مقابل مي نشينند.
با آنچه كه ديديم "نونیز" به راحتي تسليم شد، او در برخورد اول سعي كرد با پشت سر به اندرسون، مدافع پالاس ضربه بزند و متعاقب آن وقتي اندرسون از پشت با دست خود به او هشدار داد، نونیز اينبار عمل مشابه خود را رو در روي اندرسون تكرار كرد!
تكراری که اصلا حرفه اي نبود و اگر با هول دادن انجام مي شد شايد از گرفتن كارت قرمز جان سالم به‌در مي برد.
اينك او در ديدار بعدي برابر يونايتد در اولدترافورد غايب خواهد بود، جايي‌كه هر دو تيم، رقبا و دشمنان قديمي در سومين ديدار فصل بدجوري به ٣ امتياز محتاج هستند.
يونايتد صفر امتياز دارد و ليورپول دو امتياز، احتمالا اولين باري است كه در تاريخ برخوردهاي اين دو تيم در شرايط نه چندان خوشايندي با يكديگر روبرو مي شوند.
اهميت ٣ امتياز و عواقب آن براي هر دو تيم فاجعه آميز و دردناك خواهد بود. تن هاخ به سرعت در باتلاقي گير افتاده كه راه رهايي از آن ساده نخواهد بود و كلوپ به خوبي واقف است، هر امتياز به معناي دور شدن از سيتي و گوارديولاي هميشه دست نيافتني است.
به هر شكل، در اين اوضاع و احوال روزهاي اوليه ليگ برتر از دست دادن مهاجم اصلي تيم ممكن است دردسرهاي مضاعفي براي ليورپول ايجاد كند.

به هر حال "داروين نونیز" شانس خود را براي معرفي و نمايش ارزش هاي خود به تماشاگران و مربي در اولين ديدار خانگي از دست داد اما همیشه مثل زندگي، همه چيز طبق برنامه پیش نمی رود.
در فوتبال، اولين بازي فرصت مناسبي است تا بار زيادي از روي دوش بازيكن تازه وارد بر دارد. پس از تمرينات بی‌شمار و مواجهه با سختی‌های متعدد و جا افتادن در تيم و آشنايي با محيط جديد و…اما همه چيز مي تواند در عرض چند ثانیه از مسیر خارج شود،  مصدومیت یا فقط یک کارت قرمز احمقانه مي تواند همه چيز را نقش بر آب كند.
يك روز مبارک براي هر بازيكن و آغاز سفري تازه در دوران حرفه‌ای به سادگي به تاريكي مي گرايد. آسمان ابري مي شود و شلاق باران توفنده روح را مي آزارد. اگرچه عواقب و تاثيرات آن مي تواند متفاوت باشد.
بعد از اخراج "داروين نونیز" بي اختيار ياد جاناتان وودگيت افتادم. تلخي اخراج او در اولين ديدار دردناك تر از اين حرف ها بود با نگاهي اجمالي به كارت هاي قرمز و خروج اجباري از زمين در تيم هاي باشگاهي و ملي به اسامي و حكايت هايي بر مي خوريم كه شايد مرحمي براي "نونیز" جوان باشد. تا شايد بعد از بازگشت خود به عرصه نبرد، راه و رسم جنگاوري دلاورانه و مردانه را پيش گيرد، برای صعود هر چه بيشتر خودش، تيم، مربي و هواداراني كه توقعشان حد و مرزي نمي شناسد. مطمئنم او باز خواهد گشت و درس و مشق خود را تحت نظر معلم خود، يورگن كلوپ به خوبي ادامه خواهد داد.

جاناتان وودگيت
جاناتان وودگیت حيوانكي بدترین آغاز ممكن را در سطح اول فوتبال در اولين ديدار خود داشت. کارت قرمز هولناک در اولین بازی خود برای رئال مادرید، از آن مدافعين خوب با سبك و سياق جان تري معروف. قد و بالا و بر و روي خوبي داشت و به راحتي مي‌توانست مدل باشد و پوسترهاي او را در گوشه و كنار شهر ببينيد. متاسفانه اولین بازی او براي مادريد به برجسته ترین نشان دوران حرفه ای او تبدیل شد.

1736108
اخراج وودگیت دردناکترین بود

زمانی که وودگیت با مبلغ ١٨.٣ میلیون یورو به لوس بلانکوس منتقل شد، پس از تبدیل شدن به يك مدافع عالي در ليدز يونايتد به نيوكسل پيوست و از محبوب‌ترین بازيكنان ميان هواداران در سنت جیمز پارک بود.
پيوستن به رئال قرار بود تحقق یک رویا برای مرد انگلیسی باشد. با این حال، پس از امضاي قرارداد يك سال كامل را به واسطه مصدوميت از دست داد. دانه های ناامیدی جوانه زد. بالاخره چراغ سبز پزشك مادريد صادر شد.
اما وودگیت نمي دانست، زجر و تحمل و تمرينات فيزيوتراپي و صبر و انتظار چگونه پاياني خواهد داشت. تلخ بود، خيلي تلخ.
در اولین حضور خود به عنوان بازیکن مادرید، یک گل وارد دروازه خودی كرد و با دو خطا كه با كارت قرمز همراه بود، از زمين اخراج شد. 
تصور آن براي ما هواداران فوتبال نيز سخت و غير قابل باور است. تا پس از یک فصل انتظار، ٦٦ دقیقه بازی، یک گل به خودی و یک کارت قرمز تمام چیزی بود که وودگیت برای هواداران به يادگار بگذارد.
بار ديگر مصدومیت، او را از به دست آوردن موقعیت و جبران اشتباهات در تیم اصلی باز داشت و پس از آن به میدلزبورو قرض داده شد و دوران حرفه ای او در رئال مادرید تنها به ١٤ بازي خلاصه شد. خوب خاطرم هست، خيلي دلم برایش سوخت، خیلی!

گریم سونس
فوتبالدوستان اين دوران، احتمالا گريم سونس، کارشناس فعلي اسکای اسپورت را  به دلیل انتقاد مداوم از پل پوگبا مي شناسند.
سونس در دهه ٨٠ يكي از بهترين هافبك هاي دوران طلايي ليورپول و اروپا بود. هافبکی بسیار مورد توجه. پس از یک دوره خوب در میدلزبورو، ليورپول و باب پيسلي را مجاب به خريد او كرد. هافبكي مبارز، سخت و گلزن که از درگيري واهمه اي نداشت. نمونه امروزي تر آن روي كين ايرلندي است. سخت جانِ اسکاتلندی هفت فصل را در لیورپول سپری کرد و در سه فصل به عنوان کاپیتان باشگاه خدمت کرد. از مردان مياني محبوب من بود، سر نترس داشت، جان مي كَند، و هميشه با قلبش بازي مي كرد. اگرچه سونس به عنوان مربي ليورپول از عاملين اصلي از ميان رفتن Boot Room معروفي بود كه روزي شنكلي، پيسلي، فاگان، موران و دالگليش در آن مي نشستند. 
سن در قضاوت Graeme Souness براي آنچه اين روزها در تلويزيون و با قوانين جديد "خطا" می داند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

1736109
کارت قرمز؛ برای سونس چیز تازه ای نبود

در سال ١٩٨٦ در سن ٣٣ سالگی، سونس بعد ٢ سال از سامپدورياي ايتاليا به عنوان بازيكن و مربي به زادگاهش بازگشت. و گلاسكو رنجرز را به دست گرفت. اولین بازی او و ديدار افتتاحیه فصل مقابل هیبرنیان بود.
هواداران بي صبرانه منتظر دیدن بازیکن و مربي خود بودند. از بخت بد ديداري خشن بود و تکل های شرورانه در همه جای زمین رها مي شد. از آن بازي هاي سونسي. كارت زرد اول بيرون آمد و در دقیقه ٣٤ تکل خطرناک ديگري نثار جورج مک کلاسکی شد.
اولین بازی او به عنوان بازيكن و مربي در نیمه اول به پایان رسيد.
تعجبي نكردم، همه آنهايي كه با سونس آشنا بودند نيز متعجب نشدند.

لارنت كوژيلني
لارنت كوژيلني Laurent Koscielny پس از گذراندن شش سال ابتدایی در سرزمين مادري، سفر حرفه‌ای خود را در سال ٢٠١٠ با لیگ برتر در آرسنال ادامه داد. مدافع فرانسوی با مبلغ ١٢.٥ میلیون یورو به لندن آمد.
كوژيلني آمده بود تا مشکلات دفاعی توپچی ها را حل و فصل كند. همه چیز كما بيش طبق برنامه در مقابل ليورپول پیش رفت و به نظر می رسید آرسنال با امتیاز آنفیلد را ترك خواهد كرد. با این حال، در دقايق مرگبار پاياني با دو خطاي پياپي، در دقيقه ٩٤ از زمين اخراج شد. آرسنال دوام آورد و تساوي  ١-١ نتيجه بازي بود. کوشیلنی ٩ سال دیگر در لندن ماند و در سال ٢٠١٨ کاپیتان باشگاه شد.

1736110
علی‌رغم آغازي با کارت قرمز، نسبتا دوران موفقي را در آرسنال پشت سر گذاشت.

هر چند به شیوه‌ای غلط و احمقانه تصمیم گرفت به دوران خود در آرسنال پايان دهد؛ در سال ٢٠١٩، بی پروا با پخش ویدیوی اعلام كرد به فرانسه و بوردو بازخواهد گشت. 
اسم و رسم او، هر چه كه بود و نبود در امارات و نزد آرسنال و هواداران لکه دار شد.


لوئیس سوارز
در سطح بين المللي داروين نونیز به راحتي مي تواند گوشی را بر دارد و با هموطن خود لوئيس سوارز درد دل كند. بدون شك جواب او قابل حدس است!
لوئیس سوارز سابقه پر فراز و نشيبي را با اروگوئه پشت سر گذاشته است. این مهاجم پرکار و زحمتكش، در سال ٢٠١٤ به دلیل گاز گرفتن جورجیو کیه لینی در مرحله گروهی جام جهانی به مدت چهار ماه از تمام فعالیت های مرتبط با فوتبال محروم شد.

1736111

البته شیطنت های سوارز از اولین بازی ملی با او همراه بوده است. با از دست دادن فرصت حضور برای اروگوئه در دور مقدماتی جام جهانی زیر ٢٠ سال ٢٠٠٧، کمی بعد اولین بازی خود را با بزرگسالان اروگوئه انجام داد و در ديدار دوستانه مقابل کلمبیا در کنار کهنه‌کاران سباستین آبرو و گونزالو وارگاس به میدان رفت. بازیکن تازه کار دمدمي مزاج در اولین بازی خود قابل قبول بود. اما در نزدیکی سوت پایان بازی، سوارز کارت قرمز دریافت کرد و اولین بازي او به عنوان بازیکن تيم ملي اروگوئه اينچنين به پایان رسید. جنجال‌هاي بسياري براي حضور سوارز در طول ساليان پيش آمده است ولي به هر حال او بدون شك موفق شده خود را به عنوان یکی از بهترین مهاجمان نسل معرفی کند.

ليونل مسي
معر‌وف‌ترين و شاخص ترين بازيكني كه در اين سياهه جاي مي گيرد، كسي نيست جز جادوگر كوچك اندام آرژانتيني. اگرچه او بعد از دریافت کارت قرمز در اولین بازی خود با آرژانتين راه زیادی را پیموده است. و در مسیر خود در دوران حرفه ای هر گلی را گلچین کرده است.
از معدود قدم های کج مسی در کارنامه ای بی نظیر
پس از تاثير بي اندازه در تيم جوانان، خوزه پکرمن، سرمربی وقت تیم بزرگسالان، مسي را براي شرکت در بازی دوستانه مقابل مجارستان در ١٧ آگوست ٢٠٠٥ دعوت كرد. مانند اولين حضور در بارسلونا، مسي از روی نیمکت شروع کرد. در دقیقه ٦٤، با برتری ٢-١ آرژانتين لیونل مسی ١٨ ساله وارد زمین شد تا پيروزي تيم را قطعی کند. يادمان هست با توجه به هیاهویی که این بازیکن جوان به دلیل بازی های درخشانش در سطح باشگاهی به راه انداخته بود، هواداران مشتاقانه منتظر اولین بازی او با پيراهن آرژانتين بودند. با این حال، اولین حضور بین المللی او تنها چند ثانیه طول کشید. یکی از بازیکنان مجاری در دقیقه ٦٦ پیراهن مسي را در مسير براي يك حمله در دست گرفت و لیونل با بي احتياطي و سادگي كامل در آن شتاب و سرعت، دست خود را براي رهایی، به سوي او چرخاند. ویلموس وانچاک، بازیکن مورد بحث مجارستان در کمترین زمان خود را به زمین انداخت. كارت قرمز مستقيم پاداش اعجوبه جوان بود و مسی درمانده راهي خارج از زمین شد. پایانی زودرس برای جوان قهاري كه بعدها چه ها كرد. كسي كه اجازه نداد اين واقعه و خاطره بد باز دارنده افتخارات و ركوردهاي افسانه اي او باشد.
لیونل مسی تا به امروز تنها سه کارت قرمز دریافت کرده است که دو مورد از آنها با تيم ملي آرژانتين بوده است.

ايان ترنر
آخرين بازيكني كه مايلم به آن اشاره كنم ايان ترنر دروازه بان جوان اورتون است. کسی که اشتباه‌اش قيمت گزافي در دوران حرفه اي او داشت.
بدون شک گلری سخت ترین وظیفه است، آخرین سنگر، آخرین امید برای محافظت از قلعه.
برای یک دروازه بان جوان، فشار برای اولین حضور در هر تيمي بي اندازه است. و در ليگ هاي برتر اروپا اين فشار حد و مرزي ندارد. مهار هر توپ ساده، كاري سخت به‌نظر مي رسد. با جلو رفتن بازي و يكي دو شيرجه خوب، اعتماد به‌نفس افزايش پيدا مي كند و طبيعتا انجام وظيفه در روند بازي بهتر و بهتر مي شود. به هر شكل گل نخوردن اولويت اصلي يك دروازه بان است و کلین‌شیت، آن هم در اولين ديدار قيمتي  و بسيار افتخار آميز است.
در سال ٢٠٠٦ ايان ترنر جوان شانس خود را  در گودیسون پارک اورتون در مقابل بلکبرن به‌دست آورد. اما ترنر بعد از تنها ٩ دقيقه برای تماس با توپ در خارج از محوطه كارت قرمز را دریافت کرد. اورتون به لطف ضربه جیمز بیتی به پیروزی رسید و ترنر در اولین بازی خود در لیگ برتر از نظر فنی دروازه خود را بسته نگه داشت.
اتفاقي نادر بود. ايان ترنر به یکی از معدود دروازه بانانی تبدیل شد که کارت قرمز دریافت کرده است؛ در اولین بازی خود در لیگ برتر. ٩ دقيقه!. كارت قرمز.
خوشايند نبود. اصلا!

1736114
برای نگهبان جوان فقط ۹ دقیقه طول کشید

ترنر تنها ٤ بازي براي اورتون انجام داد. به تيم هاي مختلف و متعددي رفت؛ ١٤ تيم ديگر، اما متاسفانه هرگز جايگاه خود را پيدا نكرد.
عشق و علاقه او را در فوتبال نگاه داشت و هم اكنون مربي دروازه بانان در ترنمير رورز است!

ختم داستان؛
اشتباه نونیز به اندازه كافي بد بود، اما بزرگش نكنيم. كداميك از ما در كار خود اشتباهي نداشته ايم. روزها و هفته ها به سرعت برق و باد در فوتبال حرفه اي مي گذرد. اميدوار مي مانيم مهاجم خام جوان، پخته تر از هميشه بازگردد. روز از نو، روزي از نو. بازيکنان رشد مي كنند و تغيير. يادگيري هميشه تا پايان راه ادامه خواهد داشت. اگرچه در زمين ها و استاديوم هایي كه بازيكنان و هواداران تيم رقيب بي رحمانه و در هر لحظه به روح و جسمت سوهان مي كشند، هيچ چيزي هرگز تغيير نخواهد كرد.

امیرحسین صدر
۱۷ اگوست ۲۰۲۲

دیدگاه‌ها