کد خبر : 1839764 | 31 مرداد 1401 ساعت 17:58 | 103.6K بازدید | 22 دیدگاه

لوکادیا وقتی هلندی است که آماده باشد

گفت‌وگو با آقای گل ۱۳ میلیونی پرسپولیس

اگر‌ انتقادی هست باید سازنده باشد نه از روی غرض؛ این ضعیف‌ترین شروع پرسپولیس در سال‌های اخیر بوده اما نمی‌توانیم بگوییم این تیم ضعیف بوده است.

گفت‌وگو با آقای گل ۱۳ میلیونی پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، ادموند بزیک چهره کم حرف و آرام فوتبال ایران است که برخلاف بسیاری از پیشکسوتان، ترجیح می‌دهد به درخواست‌ها برای مصاحبه پاسخ منفی بدهد. اما این بار او در گفت‌وگو با خبرنگار ما راجع به وضعیت خطوط حمله تیم‌های مدعی اظهارنظر کرده و به سوالات پاسخ داده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در صورت حضور در بازار فعلی نقل و انتقالات می‌توانست گرانترین بازیکن لیگ برتر ایران یا پرسپولس باشد، پاسخ جالبی داده است.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* درباره عملکرد پرسپولیس در دو هفته ابتدایی لیگ صحبت کنید که نتیجه آن دو تساوی بود تا در همین ابتدای کار تیم کمی تحت فشار قرار بگیرد.
پرسپولیس پس از پایان لیگ گذشته وارد نقل و انتقالات شد و یک ماه اول عملکرد خیلی خوبی داشت اما پس از آن وقفه‌ای افتاد و مسئولان تیم دنبال یک مهاجم باکیفیت بودند و این کار تا همین الان هم طول کشیده است. به هر حال چیزی که الان مشهود است ضعف خط حمله پرسپولیس است؛ این تیم در دو هفته اول بازی بدی انجام نداده و مالکیت و چرخش توپ خوبی داشته اما در فوتبال وقتی ۷۰ درصد مالکیت داشته باشی اما نتوانی موقعیت خلق کنی یک ضعف است. پرسپولیس تا یک‌سوم خط حمله تیم حریف خوب می‌آید اما از آن به بعد کارایی لازم را ندارد. کاملا هم واضح است که کمبود مهاجم باعث این مسائل شده و هر چه زودتر باید لوکادیا و هر بازیکن دیگری که مدنظر دارند به تیم اضافه کنند تا کمک کند چون در لیگ همه بازی‌ها و امتیازات تاثیرگذار و مهم هستند.

* پس از نظر شما پرسپولیس هم در موقعیت سازی ضعف دارد و هم نبود مهاجم برایش مشکل ساز شده است؟
همانطور که گفتم پرسپولیس تا یک‌سوم خط حمله خوب کار می‌کند اما پس از آن نمی‌تواند موقعیت سازی کند. درست است که تیم‌ها مقابل پرسپولیس دفاعی بازی می‌کنند اما باید فکر و پلنی وجود داشته باشد که بتوانند در آن بخش هم کارایی داشته باشند.

1072488

* درباره هجمه‌هایی که بلافاصله بعد از دو تساوی به تیم وارد شد چه نظری دارید؟
اگر‌ انتقادی هست باید سازنده باشد نه از روی قصد و غرض. این ضعیف‌ترین شروع پرسپولیس در سال‌های اخیر بوده اما این مسئله باعث نمی‌شود که بگوییم پرسپولیس تیم ضعیفی بوده است. در هر صورت بازیکنان مدنظر خریداری شده‌اند و فقط در بحث مهاجم ضعف داریم که در آن پست هم بازیکن جذب شده است.

* پرسپولیس در حال حاضر مهدی عبدی را در اختیار دارد که در دوره‌ای بازی‌های خوبی برای پرسپولیس انجام داده اما الان شرایط ایده‌آلی ندارد؛ شما چه نظری درباره این بازیکن دارید و فکر می‌کنید ایراد این مهاجم چیست؟
ما نمی‌توانیم از بازیکنی اسم ببریم چون فوتبال یک بازی گروهی است که باید در آن مهره‌ها درست چیده شوند و برای تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد، کارآمد باشند. من درباره اسامی صحبت نمی‌کنم اما به هر حال در گذشته خیلی از بازیکنان خوب بوده‌اند؛ ما باید الان را بسنجیم. در گذشته علی دایی و علی کریمی هم بوده‌اند و اگر الان هم کارایی داشتند بازی می‌کردند؛ ما باید حال حاضر بازیکن و سطح آمادگی او در زمین را ببینید.

* چقدر با لوکادیا آشنایی دارید و فکر می‌کنید این بازیکن بتواند مشکل پرسپولیس در خط حمله را حل کند؟
من بازی‌های این بازیکن را ندیدم اما به هر حال رزومه خوبی دارد و در تیم‌های خوب و بزرگی بازی کرده است و چند سال قبل هم جزو پدیده‌های هلند بوده است؛ به هر حال پرسپولیس حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باز کرده و امیدواریم که بتواند به سرعت خودش را با تیم وفق بدهد و کارآمد باشد. البته باید منتظر باشیم که این بازیکن با آمادگی کامل وارد مسابقات شود؛ چون اگر بازیکنی ناآماده باشد، هیچ تفاوتی ندارد که از کجای دنیا آمده است و نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

1737044

* از پرسپولیس فاصله بگیریم؛ با توجه به اینکه فوتبال ایران دچار کمبود مهاجم شده است، شما در این دو هفته عملکرد مهاجمان لیگ را چطور ارزیابی کرديد؟
شما آمار مهاجمان چند سال اخیر لیگ را دربیاورید و ببینید در چند سال اخیر آقای گل‌ها چه بازیکنانی بودند و با چند گل؟ مهاجمان پرسپولیس و سپاهان و ... چه بازیکنانی بوده‌اند و با چند گل؟ بعد از آقای دایی هم فوتبال ایران با چنین مشکلی مواجه شده بود و برای دوره‌ای ما مهاجم خوب نداشتیم و پس از آن طارمی و آزمون آمدند و این خلا را پر کردند اما الان دوباره به آن نقطه رسیده‌ایم. البته مهاجمانی هستند اما در سطحی نیستند که در هر مسابقه بتوانند گل بزنند ولی نباید از این مسئله هم غافل شویم که فوتبال ما به حدی نتیجه‌‌گرا شده که از نظر آمار گلزنی کل فصل هم یکی از ضعیف‌ترین لیگ‌های دنیا هستیم.

* تیم سپاهان این فصل مهره‌های دفاعی خوبی دارد و در خط هافبک هم قوی است اما در خط حمله مهره‌های کمتری دارد. این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید تیمی با این شرایط می‌تواند برای قهرمانی بجنگد و به مشکل نمی‌خورد؟
تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید کامل باشد؛ از باشگاه گرفته تا تدارکات باید همه چیز را درست بچینید تا قهرمان شود. شاید این نظر مربی سپاهان بوده و مهاجمان بیشتری نیاز نداشته، شاید نمی‌خواهد با مهاجم بازی کند؛ مثل منچسترسیتی که در بعضی از بازی‌ها بدون مهاجم بازی می‌کند. نظر مربی مهم است و او باید تصمیم بگیرد در هر پستی چند بازیکن می‌خواهد اما بالانس پست‌ها و بازیکنان چیزی است که تقریبا همه رعایت می‌کنند؛ قانون نیست اما برای مثال شما باید در خط دفاع از هر بازیکن یک ذخیره داشته باشی و در خط مهاجم معمولا تیم‌ها سه یا چهار بازیکن دارند.

* در طرف مقابل تیمی مثل استقلال ترافیک عجیبی در خط حمله دارد؛ این میزان تحت فشار بودن مهاجمان می‌تواند به آنها کمک کند یا آسیب می‌زند؟
متاسفانه در ایران اغلب اوقات احساسی رفتار می‌شود. برای مثال شما می‌گویی من ادموند، علی دایی و علی کریمی را می‌خواهم چون هوادار این بازیکنان را می‌خواهد یا یک تیم بازیکن x را می‌گیرد اما چون تیم‌های دیگر به سراغ بازیکن y می‌روند می‌گویند پس ما آن بازیکن را هم بگیریم. با این تصمیمات احساسی در نهایت می‌بینی پنج مهاجم خوب داری اما باید به یک یا نهایت دو نفر بازی بدهی. این اتفاق هم به مهاجم لطمه می‌زند و هم به تیم که در یک خط ترافیک دارد و در یک خط مهره کم دارد.

* شما خودتان یک مهاجم گلزن بودید؛ باتوجه به بازار فعلی، فکر می‌کنید اگر الان در دوران اوج بودید، گرانترین بازیکن لیگ یا پرسپولیس می‌شدید؟
نه؛ من هم ضعیف بودم و اگر الان بودم، سر نخواستن‌مان دعوا بود. قطعا نمی‌توانستم گرانترین باشم چون بازیکن بهتر از من هم وجود داشت.

* یعنی فکر می‌کنید الان در لیگ ایران مهاجمی هست که از دوراج اوج شما بهتر باشد؟
شما ببینید سالی که من به پرسپولیس آمدم در‌ مجموع با رضایتنامه، ۱۳ میلیون برای خرید من هزینه شد که پول خوبی بود اما نمی‌توانیم الان را با آن زمان مقایسه کنیم. الان قیمت‌ها بالا رفته و من نمی‌دانم چه کسانی قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند اما در فوتبال دنیا هم همینطور است و قیمت بازیکنان بالا رفته است.

* یعنی قبول ندارید کیفیت بالاتری از مهاجمان فعلی لیگ ایران داشتید؟
نه.

* با توجه به تیم‌هایی که بسته شده‌اند و مسابقاتی که در دو هفته دیده‌ایم فکر می‌کنید کدام تیم‌ها مدعی این فصل هستند؟
مثل هر سال سپاهان، پرسپولیس، استقلال، فولاد و گل گهر می‌توانند مدعی باشند چون فقط همین تیم‌ها هستند که بازیکنان در نقل و انتقالات به سمت‌شان می‌روند و در نهایت هم همین تیم‌ها مدعی قهرمانی می‌شوند. اگر تیم‌های دیگر هم وارد جمع مدعیان شوند اتفاقی است؛ مثل سالی که استقلال خوزستان قهرمان شد.

دیدگاه‌ها