کد خبر : 1840616 | 05 شهریور 1401 ساعت 15:56 | 53.1K بازدید | 11 دیدگاه

مشت‌های گره‌کرده - در ذهن یحیی چه می‌گذرد؟

چند پیشگویی بعد از یک صفر مهم پرسپولیس!

لیگ ایران دشوار و پرفشار است و نمی‌توانیم هر بازی سه یا چهار گل بزنیم. همین دو جمله کافی است تا رویکرد یحیی در مورد فصل جدید را نمایان کند.

چند پیشگویی بعد از یک صفر مهم پرسپولیس!

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس هوادارانش را نگران کرده. حتی در شبی که آنها به پیروزی می‌رسند، کافی است نگاهی به گروه‌های هواداری بیاندازید تا دریابید تقریبا هیچ اطمینانی از بازیهای آینده وجود ندارد. اینکه چرا تیم موقعیت کمتری می‌سازد، نمایش تهاجمی ندارد و حداقل گل را به ثمر می‌رساند، پرسش‌هایی است که به کرّات مطرح می‌شوند و البته شاید دسته مقابل امکان اقناع گروه بزرگ منتقدان را هم نداشته باشند.

اینکه نمایش پرسپولیس زیبایی بصری برای تماشاگران دارد یا خیر، سوال چندان راحتی نیست. در بین طرفداران فوتبال کم نیستند آنهایی که به نمایش منطقی و منظم علاقه‌مندند و تیمی را ترجیح می‌دهند که استحکام بیشتر در دفاع و فرصت طلبی حداکثری در خط حمله را داشته باشد.

اما از آن طرف به نظر، اندازه و سروصدای گروهی که به تیم هجومی، موقعیت‌ساز که شاید توجه کمتری به دفاع داشته باشد، بزرگتر است و حتی صدایش به گوش سرمربی تیم هم رسیده است. پس او تلاش می‌کند برای طرفداران تیمش تبیین کند که در فصل جدید به دنبال چیست.

* آرام و با حوصله؛ یحیی توضیح می‌دهد 
اتاق محقر نشست مطبوعاتی ورزشگاه امام خمینی اراک. خبرنگاران زیادی برای پوشش حرفهای سرمربی پرسپولیس حضور دارند و هر یک می‌خواهند از فرصتی که برایشان پیش آمده استفاده کنند و از سرمربی پرسپولیس سوال بپرسند.
بیشتر سوالات سمت و سوی انتقادی دارند و با لحنی صریح، سرمربی پرسپولیس را هدف می‌گیرند اما یحیی آرام نشسته و باحوصله و محترمانه جواب می‌دهد. این شاید وجه اصلاح‌شده سرمربی پرسپولیس باشد که نگاه بهتری به منتقدان پیدا کرده است.
«اینکه در هر بازی چند گل بزنیم، شاید انتظار زیاد درستی نباشد. ضمن اینکه ما سه بازی کردیم و حداقل موقعیت را به حریف دادیم. از نظر ساختار دفاعی خیلی بهتر شدیم و نفراتی که در دفاع و دروازه جذب کردیم، نشان دادند که وظایفشان را خوب انجام می‌دهند. این یک پوئن مثبت برای ماست.»
این شاید مهمترین بخش حرفهای سرمربی پرسپولیس باشد که یک نکته مستتر دارد؛ پرسپولیس این فصل بیش از آنکه روی خط حمله پرستاره بنا شده باشد، روی دفاعی مستحکم و مطمئن ساخته شده. بنابراین نمایش‌های این‌چنینی بیشتری از سوی تیم یحیی گل‌محمدی دیده خواهد شد.

* نظم و بی‌نظمی؛ ستاره‌ای به نام مهدی ترابی
زمانی که پورحمیدی توپ را بلند به زمین پرسپولیس می‌فرستاد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که سی ثانیه بعد دروازه‌اش را باز شده خواهد دید اما برای پرسپولیس این شبیه یک کار روزانه بود.
"پاس با ضربه سر با چشمان باز، کنترل توپ و پاس به مهاجم، راه بسته است؟ بازگرداندن توپ به عقب زمین و امتحان از جناح چپ و موقعیتی که تبدیل به گل شد." یک کار همیشگی که بالاخره بعد از سه بازی جواب داد و پرسپولیس را به گل رساند.
برای پاس ترابی می‌شود هزار صفت مثبت ردیف کرد اما سوال مهم‌تر؛ سرلک آنجا چه کار می‌کرد؟ بازیکنی که ضربه سر اول را زده بود، ناگهان چگونه به محوطه جریمه رسید و ضربه آخر را زد؟ تیم یحیی در عین حال که نمایش منظمی دارد، به بی‌نظمی این‌چنینی تظاهر خواهد کرد.

1739083

* هیچ تا دویست و هفتاد؛ صفر عدد بزرگی است!
"پورعلی‌گنجی مجوز بازی ندارد؛ فرجی جایگزین می‌شود. اسماعیلی‌فر آسیب می‌بیند؛ سیامک مهره جانشین است. فرجی مصدوم می‌شود؛ حنانوف جای او را می‌گیرد." این‌ها تغییراتی هستند که می‌توانند بهانه یا توجیه یک شکست و ناکامی باشند اما پرسپولیس امسال، پوست‌ کلفت‌تر از تیمی است که همیشه دیده‌ایم.
پرسپولیس در تاریخش تنها ۳ بار هفته سوم را بدون گل خورده سپری کرده بود؛ حالا چهارمین بار است. دو مورد آخر با چنین عملکردی، منجر به قهرمانی شد و حالا این خط دفاعی، زنگ خطر را برای ساپینتو و مورایس به صدا درمی‌آورد. کنایه‌آمیز خواهد بود اگر مربیان میلیون دلاری و میلیون یورویی، مغلوب سرمربی داخلی پرسپولیس شوند.
آخرین باری که پرسپولیس سه کلین‌شیت متوالی را ثبت کرد، ۲۷۰ روز پیش بود. حالا دو بازی در خانه، بهترین فرصت است که پرسپولیس به بهترین خط دفاعی تاریخش تبدیل شود. تیمی که تمرین می‌کند زهردارتر، فرصت‌طلب‌تر و بی‌رحم‌تر از همیشه باشد؛ این سه ویژگی مکمل خط دفاعی مطمئن برای کسب جام قهرمانی است.

1739086

* مشت و فریاد؛ باید معتاد برد شوید!
پیروزی نخست به دست آمد اما یحیی خوب می‌داند که این بردها جشنی نخواهند داشت. این پیروزی تنها یک نقطه روشن بود تا او کمی از فشار خارج شود.

حالا که طلسم پیروزی در اراک شکسته، او چند ماموریت دیگر را هم دارد: بازی گرفتن بهتر از ستاره‌های خط میانی، حفظ موقعیت خط دفاعی و آمادگی لوکادیا برای خط حمله. برای یحیی ناراحت‌کننده خواهد بود اگر مهاجم هشتاد هزار دلاری تاجیکی، در مقابل ستاره میلیون دلاری تیمش در دومین بازی، دومین گل را هم بزند.
اگر پرسپولیس آنطور که سرمربی‌اش می‌گوید، قصد قهرمانی دارد، باید به پیروزی عادت کند. به برد، برد و برد. نتیجه‌ای که اگر سه هفته متوالی به دست بیاید، تازه پرسپولیس را صاحب متوسط امتیازی تیم قهرمان خواهد کرد.

1739085

تسلط و غلبه؛ با فولاد‌ها و نکونام‌ها چه می‌کنید؟
این مهمترین سوال است. اگر تیمی آمد که به هر قیمتی یک امتیاز از شما بگیرد، چه برنامه‌ای خواهید داشت که به دروازه‌اش نزدیک شوید، موقعیت بسازید و گل بزنید؟
هیچ بعید نیست تیم‌های لیگ برتری مثل فولاد به آب و آتش بزنند تا پرسپولیس را متوقف کنند اما سوال اصلی این است که آیا تیم یحیی طور دیگری هم می‌تواند بازی کند؟ برخی تصور می‌کنند یحیی سبک واحدی دارد و تصور می‌کند یک استراتژی مشخص را باید در تمام مسابقات بر تمام حریفان غالب کند.
این بزرگترین چالش یحیی گل‌محمدی خواهد بود اما اگر تیمی با این همه ستاره هجومی نتواند چنین کاری را به خوبی انجام دهد، علامت سوال بزرگی را روی ادعای قهرمانی‌اش خواهد دید.

1739084

نویسنده: محمد همتی
عکس: امیرحسین خیرخواه

دیدگاه‌ها