کد خبر : 1840761 | 06 شهریور 1401 ساعت 12:10 | 13.3K بازدید | 1 دیدگاه

خاطرات کفاشیان از دوره ریاست:

ماجراهای عجیب دخالت وزیر ورزش در امور فوتبال

به عقیده علی کفاشیان، اگر رئیس فدراسیون فوتبال به برخی توصیه‌ها عمل نکند، اذیت خواهد شد!

ماجراهای عجیب دخالت وزیر ورزش در امور فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، علی کفاشیان امروز میهمان برنامه در انتهای الوند بود. بخشی از گفت‌وگوی او به فوتبال و انتخابات این فدراسیون اختصاص داشت. رئیس اسبق دو دوره فدراسیون در این گفت‌وگو از مشکلاتی که به خاطر اختلاف با وزیر ورزش برایش رخ داد صحبت و تاکید کرد که روسای فدراسیون فوتبال در تمامی کشورها برای مسئولین کشوری مهم هستند و باید از آنها حمایت کامل شود. صحبت‌های او را در ادامه بخوانید:

حرف و حدیث‌ها در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال
در تمام دنیا روسای فدراسیون فوتبال خیلی مهم هستند چون فوتبال برای مردم مهم است. من در فدراسیون‌های مختلف بودم تا آخرش که فوتبال بود و مرا ضربه فنی کرد! ما باید به خواسته مردم احترام بگذاریم؛ لذا در تمام دنیا اکثر روسای فدراسیون فوتبال کسانی هستند که حاکمیت از آنها پشتیبانی و دفاع سخت می کند یا افراد سرمایه‌داری هستند که سال‌ها در حمایت از فدراسیون توانمند بودند.

دخالت در فوتبال همیشه بوده است
ناراحتی مردم از اتفاقاتی که در مورد ویلموتس رخ داد و اظهاراتی که تاج در این خصوص داشت، سوال بعدی از کفاشیان بود که او گفت: به نظر من همیشه از زمان ما هم بوده که وزارت ورزش و برخی از مسئولان بالاتر، دخالت‌هایی در مورد مربیان می کنند. آن هم به خاطر اینکه خواسته مردم و رسانه ها است که به آنها منعکس می‌شود. بعضا علاقه‌هایی هم دارند. مثلا زمان ما یکی از روسای سازمان (تربیت بدنی) می گفت که یک نفر بیاورید که در جام جهانی قبلی یک تیم داشته و قوی باشد. یکی می گفت ایرانی خوب بگذارید.

1739392

به توصیه‌ها عمل نکنی، اذیت می شوی/ مرا یک سال به وزارت راه ندادند
کفاشیان در پاسخ به این سوال که این ها در حد توصیه است یا دستور؟ جواب جالبی داشت: در حد توصیه است ولی اگر عمل نکنی حمایت نمی کنند و اذیت می شوی! یکی از وزرای ورزش توصیه هایی می کرد و ما عمل نمی کردیم. او هم نه حمایت می کرد و نه به وزارت ورزش ما را راه می داد! یک سال بنده را اصلا به وزارت ورزش راه نمی دادند که در جلسات حتی شرکت کنم. مثلا می گفت نایب رئیس را عوض کن و این شخص را که من می گویم بگذار! من هم قبول نمی کردم و می گفتم این جا هیئت رئیسه و مجمع داریم و نمی توانیم خودسر عمل کنیم. وزیر هم لج می کرد و این مسائل ایجاد می‌شد.

وقتی می باختیم همه گفتند رئیس فدراسیون...
چتر حمایتی در فوتبال خیلی مهم است. سه کاندیدای محترم دوستان خیلی توانمند و خوبی هستند و با آنها کار کرده‌ام ولی مهم انتخاب شدن نیست، مهم این است که وقتی انتخاب شدم و پایم را به عرصه مدیریت گذاشتم، چطور با رسانه‌ها، قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضاییه و وزارت ورزش تعامل داشته باشم. آنها باید حمایتم کنند نه به خاطر خودم بلکه به خاطر فوتبال. همیشه وقتی می باختیم، می گفتند رئیس فدراسیون ولی وقتی می بردیم می گفتند مربی و بازیکنان توانمند و غیرتمند بودند. به نظر من کسانی که می آیند باید فضای کار کردن برای آنها ایجاد شود.

1739394

قوه قضاییه اگر رایی باشد همان جا اجرا می‌کند
تا الان از نامزدها برنامه ندیدیم، تعامل با رسانه ها خوب نبوده، تعامل با دولت هم آن گونه که باید وجود ندارد و به نظر می رسد شرایط سخت است. کفاشیان در واکنش به این اظهارات مجری برنامه گفت: من این را جایی نگفته بودم؛ می گویند صلاحیت ها باید بررسی شود. یکسری صلاحیت ها اساسنامه‌ای است؛ چند نفر در مجمع می آیند و بررسی می کنند. اما صلاحیت دومی این نیست که بروند ببینند چه کسی پرونده باز در قوه قضاییه دارد. قوه قضاییه اگر پرونده و رایی باشد همان جا می دهد و اجرا می شود.

به دستور وزیر در ورزشگاه را به روی تیم سوریه بستند!
او در واکنش به این موضوع که این گفته خود فیفا است که اگر کسی پرونده باز داشته باشد نمی تواند شرکت کند تاکید کرد: نه! به شرط اینکه حکم صادر شده باشد. این که صلاحیت را تایید کنند همین است که ببیند شما که نامزد می شوی آیا توانمندی داری، می خواهی چه کار کنی، چه برنامه‌ای داری؟ نظرات دیگران چیست؟ مثلا آیا فردا کمیته فرهنگی مجلس هر روز برای شما مسئله ایجاد نمی‌کند؟ آیا دولت یا وزارت ورزش هر روز به شما نمی‌گوید اینی که می‌دهی درست نیست؟ در دوران من یک بار تیم جوانان سوریه آمده بود ایران و آن‌ها را فرستاده بودیم تا مشهد مسابقه بدهد ولی به دستور وزیر ورزش در ورزشگاه را به روی آنها بسته بودند. کینه در این حد بود! در دور سوم، اگر نامزد می شدم همه به من رای می داند ولی به خاطر این کارها کنار کشیدم. الان هم الحمدالله نفس راحت می کشیم!

1739393

ماجرای جدایی ویلموتس و شرایط فعلی اسکوچیچ
ویلموتس مربی با سابقه‌ی خوب بود که جواب نداد. به نظر من باید او را نگه می‌داشتند تا کار به اینجا نکشد. به هر حال، پول از جیب فدراسیون خارج می شود. به نظرم نباید موضوع ویلموتس تکرار و از یک سوراخ دو بار گزیده شویم. اسکوچیچ زحمت کشیده و  تیم ملی را شانسی یا غیرشانسی به جام جهانی برده است و فرقی نمی کند. ما اصلا یک بازی تدارکاتی برای تیم او گذاشته ایم. اصلا فدراسیون نداشتیم که این کار را بکند. من مخالفت صددرصد رفتن اسکوچیچ تا جام جهانی هستیم. به نظرم او تا جام جهانی کارش را بکند بعد مسئولان برای مربی بعدی تصمیم بگیرند.

کفاشیان در پاسخی کوتاه به این سوال که اگر جای تاج بودید در انتخابات شرکت می کردید؟ گفت: من چه جای خودم و چه جای تاج، شرکت نمی‌کردم.

او همچنین در خصوص اظهارات چند ماه پیش خود که گفته بود: "حرف‌های هست که نباید بزنم اما اگر اتفاقی برایم رخ دهد، می‌زنم." تاکید کرد: اتفاقی هنوز رخ نداده است که باید بگویم! در مورد مسائل مربوط به پشت پرده‌های فوتبال بود و چیز خاصی نیست.

سوال پایانی از رئیس اسبق فدراسیون فوتبال این بود که آیا شما هم پرونده قضایی دارید؟ کفاشیان در پاسخ این سوال مثل همیشه با خنده گفت: مگر می شود کسی در فوتبال کار کرده باشد و پرونده نداشته باشد. پرونده‌هایی بوده که جزئی و قابل حل است.

دیدگاه‌ها