کد خبر : 1840777 | 06 شهریور 1401 ساعت 13:07 | 4.9K بازدید | 4 دیدگاه

فدراسیون فوتبال نامزد ستاره‌دار دارد؟

در فاصله 72 ساعت مانده به انتخابات فدراسیون فوتبال و تعیین رییس جدید آن، بحث درباره شرایط نامزدها داغ است.

فدراسیون فوتبال نامزد ستاره‌دار دارد؟

به گزارش "ورزش سه"، فدراسیون فوتبال طی ماه‌های اخیر حواشی و شرایط عجیبی را دنبال کرده است. بعد از انتخاب شهاب الدین عزیزی خادم به عنوان رییس فدراسیون و صعود تیم ملی به جام جهانی قطر، اتهاماتی متوجه رییس فدراسیون شد که منجر به کنار گذاشتن وی از صندلی ریاست شد. بعد از این اتفاق میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست موقت ریاست فدراسیون را تا زمان انتخابات که قرار است روز هشت شهریور برگزار شود، برعهده گرفته است.

در انتخابات پیش رو در نهایت مهدی تاج، عزیز محمدی و میرشاد ماجدی به عنوان نامزد انتخاب شده‌اند تا رقابت را برای دستیابی به صندلی ریاست دنبال کنند. این در حالیست که حتی با ارسال اسامی به فیفا بازهم بحث‌هایی درباره احتمال رد صلاحیت کاندیداها مطرح می‌شود.

این یادداشتی است که امیر ساعد وکیل، روزنامه‌نگار فعال در خصوص بحث این روزهای انتخابات درباره پرونده قضایی نامزدها نوشته است که به مساله ستاره‌دار بودن نامزدها می‌پردازد:

نامزدهای ستاره دار، پدیده جدیدی است که برخی در تلاش هستند با وارد کردن این عناوین ساختگی، مسیر فرایند مستقل انتخابات را مخدوش جلوه دهند در حالی که از یک طرف نباید فراموش کنیم که همه کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال دارای پرونده باز قضایی هستند آن هم نه یکی بلکه چند پرونده ولی با توجه به توضیحات بالا، این بخودی خود، مانع حق نامزدی آنها نیست و از طرف دیگر، مقررات فیفا در مورد انتخابات ارکان داخلی خود که وجود پرونده باز قضایی را مانع از تأیید صلاحیت کاندیداتوری می داند اولاً در مورد انتخابات داخلی سازمان فیفاست و برای فدراسیون های ملی الزام آور نیست که تازه در خور این مقررات تصریح شده که اگر قرار باشد این مقررات در فدراسیون ها اجرا شوند باید شرایط ساده تری به اجرا درآیند.

ثانیاً در صورتی که یک کاندیدا دارای پرونده باز قضایی باشد حتماً توضیحات او درباره پرونده اخذ می گردد و در صورتی که توصیحات ارایه شده قانع کننده نباشند، از کاندیداتوری آن فرد ممانعت بعمل خواهد آمد و در این مقررات به اصل برائت افراد تصریح شده و حتی اشاره شده که در هنگام انتخابات ممکن است رقبا درصدد شکایت علیه همدیگر و اتهام زنی به یکدیگر برآیند که به همین دلیل باید نهایت دقت و وسواس نسبت به حقوق نامزدهای انتخابات رعایت گردد.

و ثالثاً قوانین داخلی بر این مقررات غیرالزامی فیفا اولویت دارند که از جمله به اصل 22 قانون اساسی در رعایت حرمت آبروی افراد تا قبل از اثبات جرم باید اشاره کرد.

ما که ندیده ایم اما اگر ستاره ای در کنار استعلام درباره نامزدها قرار گرفته، این ستاره به هیچ وجه دستور قضایی تلقی نمی شود که مشمول ماده 496 قانون آیین دادرسی قرار گیرد بلکه این ستاره ها صرفاً دستورالعمل های اداری داخلی قوه قضائیه هستند. دستور قضایی در قانون تعریف خاص خود را دارد و در قانون آیین دادرسی کیفری به تصمیماتی که زیر نظر قاضی دادگاه یا بوسیله قضات تحقیق یا ضابطین دادگستری اتخاذ شده باشد، گفته می شود و استعلام های سوء پیشینه از این تعریف جداست.

ضمن اینکه ماده 496 قانون آیین دادرسی هم در مورد اجرای دستور قاضی اجرای احکام کیفری در مقام اجرای رأی است و برای حتی افرادی که تحصیلات حقوقی ندارند هم جای شک نیست که به هیچ وجه پاسخ به استعلام های سوء پیشینه و سوابق قضایی، دستور قاضی اجرای احکام کیفری شناخته نمی شوند. بنابراین استناد به ماده 496 خطای فاحش و بی پایه و اساسی است.

دیدگاه‌ها