کد خبر : 1840783 | 06 شهریور 1401 ساعت 13:19 | 22.6K بازدید | 9 دیدگاه

از داوران انتقاد نمی‌کنیم ولی به آنها کمک کنید؛

الهویی: حالا مورایس فوتبال ایران را شناخت

مربی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان می‌گوید مصاف این تیم برابر سپاهان مسابقه‌ای جذاب و زیبا بود.

الهویی: حالا مورایس فوتبال ایران را شناخت

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته حساس‌ترین دیدار هفته سوم رقابت‌های لیگ بیست و دوم به میزبانی سیرجانی‌ها در ورزشگاه شهید قاسم سلیمانی برگزار شد و در پایان با تساوی دو بر دو تمام شد. البته در این مسابقه تیم فوتبال سپاهان در ابتدا با دو گل پیش افتاد ولی در ادامه امیر قلعه‌نویی با تعویض‌هایش توانست ورق را برگرداند.
به همین بهانه گفتگویی با سعید الهویی درباره شرایط تاکتیکی این مسابقه تماشایی هفته سوم لیگ برتر و همینطور مسائل مرتبط داشتیم که آن را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌هایمان با سعید الهویی درباره نتیجه کسب شده در این مسابقه دیدنی آغاز شد و او در این مورد اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد:« معمولا بازی‌هایی که خیلی تاکتیکی هستند دچار بن بست فنی می‌شوند. به این معنی که بازی تاکتیک و ضدتاکتیک که در اول مسابقه شکل می‌گیرد دو تیم را از لحاظ فنی متوقف می‌کند. اصطلاحا دو تیم روی هم سوار می‌شوند و خیلی خلق موقعیت نمی‌شود و بازی روندش کند می‌شود. اما این بازی با وجود اینکه از نظر تاکتیکی درس های خیلی زیادی داشت، از نظر جذابیت هم بسیار خوب بود و سرعت بالایی هم داشت.»

او سپس به روشی که امیر قلعه‌نویی برای دیدار برابر سپاهان در نظر گرفته بود اشاره کرد و افزود: « فکر می کنم آقای قلعه‌نویی استراتژی خوبی برای این مسابقه در نظر گرفته بود و پلن اول بازی در نیمه اول پلن مناسبی بود. در واقع نقشه نیمه اول ما هم طراحی و هم اجرای خوبی داشت. ولی یک اشکال بزرگ وجود داشت و آن هم اینکه ما روی یک ضربه ایستگاهی و جابجایی بازیکنان سپاهان تمرکزمان را از دست دادیم و هم اینکه در استفاده از موقعیت‌هایمان باهوش نبودیم. با این حال نیمه اول نه تنها از نظر تاکتیکی بازی را در دست گرفته بودیم که به حریف براساس مدل بازی‌ای که داشت اجازه خلق موقعیت ندادیم و با مدل بازی خودمان هم موقعیت ایجاد کردیم. فکر می کنم بهترین بازیکن نیمه اول مسابقه در تیم سپاهان پیام نیازمند بود.»

او سپس به جریان مسابقه در نیمه دوم پرداخت و در این مورد گفت: « با توجه به گلی که در اواخر نیمه اول زده شد، طبیعتا مجبور بودیم که ریسک بیشتری انجام بدهیم و تعویض‌های آقای قلعه‌نویی هم در همین راستا بود. به همین خاطر است که در نیمه دوم برخلاف نیمه اول تیم سپاهان به چند ضدحمله می‌رسد ولی در نیمه اول موفق به انجام این کار نمی‌شود. این در حالی است که ضدحمله مدل اصلی ایجاد موقعیت این تیم حتی در نیمه اول بود. اما آنها در نیمه اول موقعیتی به دست نمی‌آوردند ولی در نیمه دوم موقعیت‌هایی ایجاد کردند.»

سعید الهویی مربی گل‌گهر سپس اینطور اتفاقات مسابقه را که منجر به نتیجه 2 بر 2 شد جمع بندی کرد: « درنهایت فکر می‌کنم از گل دوم به بعد ما نشان دادیم نه تنها از لحاظ تاکتیکی و مدل بازی جزو تیم های بزرگ فوتبال ایران هستیم، که از لحاظ شجاعت و داشتن یک قلب بزرگ هم در میان تیم های بزرگ لیگ قرار داریم. این اتفاق بزرگی برای باشگاه گل‌گهر است. هر چند که تثبیت کردن این شرایط برای ما خیلی مهم است که این روند را در تمام بازی‌ها داشته باشیم.»

1601248

سوال بعدی از سعید الهویی درباره نمایش قابل توجه گل‌گهر در مصاف با سپاهان مورایس بود که طی دو هفته ابتدایی تیمی بسیار خوب نشان داده است. او در واکنش به این سوال که آیا کادر فنی تیم انتظار چنین عملکردی را از شاگردانشان داشته‌اند یا خیر اضافه کرد: « ببینید نسبت به مدل بازی خودمان آگاهیم و می دانیم "گیم‌مدل" ما چیست. این "گیم‌مدل"توسط آقای قلعه‌نویی برای باشگاه گل‌گهر تعریف شده و تیم‌های پایه هم با همین "گیم‌مدل" بازی می‌کنند. می‌دانستیم با توجه به "گیم‌مدل" و پلنی که برای نیمه اول طراحی شده بود ما می‌توانیم سپاهان را تحت فشار قرار بدهیم. طراحی انجام شده بود و اجرای آن باید با جزئیات و با تمرکز توسط بازیکنان در زمین رخ بدهد. در نیمه اول جز موارد بسیار انگشت‌شمار در اکثر دقایق این "گیم‌مدل" و این پلن بازی که طراحی شد، با جزئیات اجرا شد و به همین دلیل بود که توانستیم سپاهان را تحت فشار قرار بدهیم؛ به این تیم موقعیت ندهیم و خودمان موقعیت ایجاد کنیم.»
با اینکه مورایس در هفته اول تیمش را مقابل استقلال صف‌آرایی کرده بود و توانسته بود در ورزشگاه آزادی دربی مربیان پرتغالی را هم ببرد، در سیرجان شاید برخلاف انتظارش به حریف سرسختی برخورد کرد. سعید الهویی به این موضوع اینطور واکنش نشان داد: « فکر می‌کنم آقای مورایس مربی بسیار با کیفیتی است. تجربه و رزومه او همه چیز را نشان می‌دهد ولی فکر می‌‍کنم بازی ما مقابل سپاهان به او نشان داد که فوتبال باشگاهی در ایران کیفیت و سطح بالایی دارد. آنچه از بازی دیروز دیدم این بود که فوتبال مدرنی اتفاق افتاد. یعنی فشردگی زیاد، انتقال‌های سریع، بازی با شدت بالا، بازی فعال از طرف تیم ما که با توپ و بدون توپ فعال بودیم. ما حتی بدون توپ هم از بالا پرس می‌کردیم و تیم حریف را تحت تاثیر قرار می‌دادیم. مدل بازی سپاهان و گل‌گهر مدل بازی روز بود و فکر می‌کنم الان آقای مورایس شناخت بیشتری نسبت به کیفیت و سطح فوتبال ایران پیدا کرده و بیشتر متوجه شده که فوتبال باشگاهی در ایران در چه سطحی است.»

از سعید الهویی درباره تغییرات دو مربی در ترکیب اصلی و همینطور تعویض‌های دو مربی و به ویژه حضور کوتاه مدت نوید عاشوری پرسیدیم که به  دلیل درگذشت برادرزاده‌اش در تمرینات پیش از مصاف با سپاهان حضور نداشت ولی امیر قلعه‌نویی او را وارد زمین کرد و پس از اینکه روی هر دو گل تاثیر گذاشت او را از زمین مسابقه بیرون کشید. مربی تیم فوتبال گل‌گهر در واکنش به این سوال با تمجید از رفتار این هافبک همدانی اینطور پاسخ داد: « من باز از طرف خودم، کادر و بازیکنان و تیم به خانواده نوید عاشوری و خودش تسلیت می‌گویم. هر طور شد خودش را رساند تا به تیم کمک کند و این برای ما قابل تقدیر است و یادمان نمی‌رود. من در مورد سپاهان صحبت نمی‌کنم ولی در مورد تیم خودمان ما یک پلن یک داشتیم که در نیمه اول اتفاق افتاد ولی بعد از گل سپاهان که برخلاف جریان بازی بود آقای قلعه‌نویی بلافاصله پلن بی را اجرا کردند که ریسک بیشتری داشت ولی تهاجمی‌تر بود و فشار را بالاتر می‌برد روی سپاهان و به خاطر همین فشار بود که خط دفاعی آنها آن اشتباه را روی گل اول کرد. وقتی به پلن بی روی آوردیم بازی جذاب‌تر شد و ما را در رسیدن به نتیجه کمک کرد. فکر می‌کنم هم بازیکنان پلن اول ما یعنی خدابنده لو و مرتضی تبریزی کارشان را درست انجام دادند و هم بازیکنان پلن بی که کی‌روش، قاسمی‌نژاد و نوید عاشوری بودند. یعنی تعویض‌هایی که انجام دادیم برای تغییر برنامه بود نه به عنوان مثال بد بازی کردن بازیکنان.»

مربی تیم فوتبال گل‌گهر در واکنش به حضور پرتعداد هواداران سیرجانی که بخش عمده‌ای از ورزشگاه قاسم سلیمانی را پر کرده بودند، ضمن تقدیر از آنها گفت: «واقعا ممنون هواداران هستیم. فوتبال فقط بازیکنان، کادر فنی و کادر مدیریتی نیستند. هوادار بخش مهمی از جریان بازی را شکل می‌دهد. آنها هستند که می‌توانند در دقایقی از بازی ما را به جلو ببرند یا ما را متوقف کنند. هر چقدر انرژی بین بازیکنان و هواداران شکل مثبتی به خود بگیرد، فکر می‌کنم تیم می ‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در مقابل سپاهان هواداران این حس را ایجاد کرده بودند و به همین دلیل بود که بازیکنان با تمام وجودشان برای تغییر نتیجه تلاش کردند. امیدوارم در بقیه بازی ها هم این اتفاق تکرار شود و شاهد حضور خانم ها هم باشیم.»
سوال آخر از الهویی دستیار امیر قلعه‌نویی درباره سوت‌های مرتضی منصوریان و به ویژه صحنه برخورد توپ به دستان داسیلویرا بود که بسیاری از کارشناسان آن را پنالتی تشخیص دادند. مربی گل‌گهر اما تمایلی برای اعتراض به عملکرد داور نداشت و در مورد تصمیمات تیم داوری در جریان مسابقه پر جنب و جوش و دیدنی اینطور صحبت کرد: « من اعتقاد دارم همینطور که مربی و بازیکن می‌تواند در جریان بازی اشتباه کند، داور هم می‌تواند. به هر حال مانند مربی و بازیکن اشتباهات داور هم سهوی است. به همین دلیل با وجود اینکه اعتقاد دارم یک پنالتی وقتی بازی صفر صفر بود برای گل‌گهر گرفته نشد، کاملا به تصمیمات آنها احترام می‌گذارم و امیدوارم در ادامه مسیر موفق باشند. ولی در عوض انتقاد کردن به این صحنه از تصمیم‌سازان فوتبال خواهش می‌کنم به داوران ما کمک کنند؛ مثلا سیستم رادیویی خیلی به داوران کمک می‌کند یا پیاده سازی سیستم کمک داور ویدئویی. امیدوارم این تجهیزات برایشان فراهم شود تا داوران با شرایط بهتر و اشتباهات کمتری مسابقات را قضاوت کنند.»

دیدگاه‌ها