کد خبر : 1841073 | 08 شهریور 1401 ساعت 02:41 | 17.7K بازدید | 0 دیدگاه

بیانیه مبهم فدراسیون و تبعات احتمالی

پیام لغو مجمع انتخاباتی فوتبال ایران چیست؟

فدراسیون فوتبال ایران در تصمیمی بی‌سابقه اقدام به لغو مجمعی کرد که بدون شک جنجالی و پرسروصدا برگزار می‌شد.

پیام لغو مجمع انتخاباتی فوتبال ایران چیست؟

به گزارش ورزش سه، کمتر به یاد می‌آوریم در تاریخ ورزش ایران، انتخاباتی در این حد جنجالی و همراه با جبهه‌بندی‌های آشکار و کینه‌ورزی‌های مشخص، داشته باشیم. مجمع فدراسیون فوتبال که قرار بود صبح سه شنبه در سالن صداوسیما برگزار شود، احتمالا به همین واسطه لغو شد.

اگرچه حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال، با انتشار بیانیه‌ای مبهم و با اشاره به بندهای حقوقی و تخلف نامزدها، اقدام به لغو مجمع فدراسیون کرد اما احتمالا این تصمیم علل دیگری دارد که شاید به مسئله جهت‌گیری مجمع و اقبال عمومی بیشتر به مهدی تاج برمی‌گردد که امشب جایش در بین حاضرین در فوتبال برتر نیز خالی بود.

تاج باسابقه یک دوره و نیم ریاست فدراسیون و در شرایطی که پس از اتفاقات مربوط به سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران، به توصیه و با مصلحت‌اندیشی از سمت خود کنار رفته بود، این بار به قصد پس‌گرفتن این صندلی وارد عمل شده و با ائتلافی که با تنی چند از چهره‌های باسابقه در فدراسیون (مهدی محمدنبی، حیدر بهاروند، عبدالکاظم طالقانی، منصور قنبرزاده و...) شکل داده بود، به نظر دست بالا را در انتخابات فردا و جلب رای مجمع داشت.  البته تاج در میان افکار عمومی به‌واسطه پرونده ویلموتس محبوبیت کمتری داشت و به همین دلیل هم تلاش می‌کرد با وعده حضور کارلوس کی‌روش اقلا بخشی از علاقمندان به فوتبال را پی خود بکشاند که این کمپین تا حدی در میان علاقمندان فوتبال پیش رفت.

در هفته گذشته شایعات بسیاری مبنی بر پرونده‌های قضایی تاج شنیده می‌شد و این شایعه بر سر زبان‌ها بود که از حضور او در انتخابات جلوگیری خواهد شد. اما حتی باوجود انتشار نامه دادستانی خطاب به دبیرکل فدراسیون، کمیته بدوی فدراسیون که مسئول تایید صلاحیت نامزدهاست، زیر بار حذف تاج از فهرست نامزدها نرفت تا همه چیز آماده برگزاری انتخاباتی باشد که در آن احتمالا رییس مستقر (سرپرست فدراسیون، میرشاد ماجدی) قدرت را به فرد دیگری تحویل می‌داد.

1739980

این اتفاقی بود که کمتر در فدراسیون سابقه داشته است. از زمان انتخابی‌شدن فرآیند تعیین رییس فدراسیون که با انتخاب محسن صفایی فراهانی (سرپرست رییس فدراسیون وقت در رقابت با حسین فکری، ناصر حجازی و کریمی فرماندار تهران) به پایان رسید، انتخابات‌های بعدی، محمد دادکان، علی کفاشیان (دو دوره)، مهدی تاج (دو دوره) و شهاب‌الدین عزیزی خادم، اساسا با توفیق افرادی همراه بوده که علاوه بر همراهی وزارت ورزش، یک پا هم در برگزاری انتخابات داشتند؛ حتی در دوره عزیزی خادم او کاملا با سرپرست وقت فدراسیون هماهنگ بود.

همه این دوره‌های انتخاباتی شرایطی متفاوت با این دوره داشتند. در دوره‌های قبلی باوجود همه مخالفت‌ها و رویارویی‌ها، مقدار تضاد بین نامزدها، به مرحله دشمنی و تصمیم‌گیری‌های این‌چنین، نرسیده بود. تصمیمی که حالا باید ببینیم چه تاثیری در آینده فوتبال ایران خواهد داشت و آیا یک ماجراجویی است یا بر اساس قوانین جاری، انجام شده است.

1739979

به هر حال موضوع لغو مجمع انتخاباتی، ذهنمان را به سمت تصویری از علی کریمی، نامزد مشهور آخرین دوره برگزاری انتخابات در اسفند دو سال پیش می‌برد که در دور اول رای‌گیری از جمع نامزدها خارج شد. جایی که کریمی دست خود را رو به عکاس‌ها بلند کرد و با نارضایتی مجمع انتخاباتی را ترک می‌کند. مجمعی که ترکیب نه چندان همگون و چینش آن، یکی از اصلی‌ترین موارد برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال بوده است.

با اتفاقات رخ‌داده، به نظر می‌رسد راهی جز این نیست که مجمع فوتبال ایران هم کاملا مستقل، قدرتمند، با تعداد بیشتر، حضور افراد شناخته شده‌تر بسته شود. آنچنان  که هیچکس نتواند درباره آنچه که در مجمع رقم می‌خورد، دست بالاتر را داشته باشد.

دیدگاه‌ها