کد خبر : 1841981 | 13 شهریور 1401 ساعت 09:05 | 85.8K بازدید | 5 دیدگاه

نفر به نفر با ملى پوشان كشتى آزاد در صربستان(بخش هفتم)؛

حسن یزدانی؛ به دنبال شکستن رکوردی 60 ساله

رقابت‌های وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان در روزهای 24 و 25 شهریور در صربستان برگزار خواهد شد و حسن یزدانی نیز نماینده ایران در این وزن خواهد بود.

حسن یزدانی؛ به دنبال شکستن رکوردی 60 ساله

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های کشتی قهرمانی بزرگسالان جهان قرار است از روز شنبه نوزدهم شهریورماه  و به مدت 9 روز در شهر بلگراد صربستان برگزار شود. به همین دلیل و در فاصله دو هفته تا آغاز این رقابت‌ها، ما هم تصمیم گرفته‌ایم که روزانه یک وزن از اوزان دهگانه هر یک از دو بخش آزاد و فرنگی را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب به بررسی وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد خواهیم پرداخت که در روزهای  24 و 25 شهریورماه انجام خواهد شد.

*هشتمین مدال یزدانی در صربستان به دست خواهد آمد؟
تیرماه سال 1341 که غلامرضا تختی در تولیدو آمریکا به مدال نقره جهان رسید و آخرین مدال دوران حرفه‌ای خود در رقابت های جهانی و المپیک را به دست آورد، هیچ کس فکر نمی کرد که رکورد 7 مدال جهانی و المپیک او تا 60 سال بعد نیز همچنان پابرجا باشد. رکوردی که کشتی گیران مختلفی تا آستانه شکستن آن پیش رفتند اما پیش از رسیدن به آن متوقف شدند؛ مانند عبدالله موحد و علیرضا حیدری که هر کدام 6 مدال جهانی و المپیک دارند. اما نخستین کسی که توانست با این رکورد برابری کند، ژنرال 7 مداله کشتی فرنگی ایران یعنی حمید سوریان بود که او هم نتوانست از این رکورد عبور کند و در عدد 7 به کار خود پایان داد. اما حالا و 60 سال پس از جهانی 1962 تولیدو، حسن یزدانی که از نظر وزنی نیز شباهت زیادی با جهان پهلوان تختی دارد، 7 مداله است و کسب هر مدالی در جهانی صربستان او را در تاریخ کشتی ایران ماندگار خواهد کرد. کشتی‌گیر جویباری که سال گذشته بالاخره توانست پس از 3 شکست پیاپی مقابل دیوید تیلور آمریکایی، او را در فینال جهانی اسلو شکست دهد و سومین مدال طلای خود را در این رقابت‌ها به دست آورد، هرگز از رقابت‌های جهانی دست خالی برنگشته و در هر 5 تجربه قبلی خود بر روی سکوی این مسابقات قرار گرفته است. یزدانی 27 ساله امسال فقط در یک تورنمنت بین‌المللی یعنی تورلیخانوف قزاقستان به روی تشک رفته که با شکست مقتدرانه همه حریفان به عنوان قهرمانی رسید. او در انتخابی تیم ملی نیز علیرضا کریمی را از پیش روی برداشت تا برای ششمین دوره متوالی عازم رقابت‌های جهانی شود.

1741726

*آباکاروف یا ماکوئف، حریف احتمالی یزدانی در نیمه نهایی
حسن یزدانی با 94400 امتیاز در صدر رنکینگ وزن 86 کیلوگرم قرار گرفته و با در اختیار داشتن سید یک این وزن، احتمالاً در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل اتان آدریان راموس پورتوریکویی قرار خواهد گرفت که سال گذشته نیز در اسلو به مصاف او رفت و با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی رسید. سید چهارم این وزن، ابوبکر آباکاروف آذربایجانی است که سال گذشته علی رغم شروع خوبی که مقابل دیوید تیلور داشت، ضربه فنی شد و در نهایت به مدال برنز دست پیدا کرد. این کشتی گیر 23 ساله امسال هم در قهرمانی اروپا با شکست مقابل مایلز امینه به مدال نقره رسید و در جام متئو پلیکونه قهرمان شد اما در آخرین رقابت خود یعنی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با اختلاف بسیار زیادی نتیجه را به علیرضا کریمی واگذار کرد. در قرعه مقابل او بوریس ماکوئف اسلواکیایی قرار گرفته است که مانع از رسیدن آباکاروف به المپیک توکیو شد اما در دیدار رده‌بندی جهانی سال گذشته و نیز در تورنمنت متئو پلیکونه مغلوب کشتی‌گیر آذربایجانی شده است. نایب قهرمان 2017 جهان، در قهرمانی اروپای امسال حذف شد و در فینال تورنمنت تورلیخانوف نیز 11 بر صفر مقابل یزدانی شکست خورد.

1741725
1741727

*مایلز امینه، مهم‌ترین رقیب تیلور در مسیر رسیدن به فینال
دیوید تیلور که پس از قهرمانی در المپیک توکیو، در فینال جهانی سال گذشته نتیجه را 6 بر 2 به حسن یزدانی واگذار کرد و پس از سه پیروزی متوالی مغلوب نماینده کشورمان شد، از آن زمان تاکنون در هیچ تورنمنتی شرکت نکرده و فقط در انتخابی داخلی مقابل زاهد والنسیا به پیروزی رسیده اما به نظر نمی رسد که کار دشواری برای رسیدن به فینال و جدال احتمالی دوباره با حسن یزدانی داشته باشد. حریف احتمالی تیلور در یک چهارم نهایی دیپاک پونیای هندی خواهد بود که پس از نایب قهرمانی جهان در سال 2019، درخشش چندانی نداشته و در المپیک توکیو به مقام پنجم رسید و امسال نیز در فینال قهرمانی آسیا مغلوب عظمت دولت بیکوف قزاقستانی شد که در همین سمت جدول و در سید ششم قرار دارد. دیگر کشتی‌گیر حاضر در پایین جدول، مایلز ناظم امینه سن مارینویی است که متولد و بزرگ شده میشیگان آمریکاست. این کشتی‌گیر 25 ساله که در المپیک توکیو مدال برنز را از آن خود کرد، امسال هم وضعیت خوبی دارد و در قهرمانی اروپا و بازی های مدیترانه به مدال طلا دست پیدا کرده است.

1741728

* ساير مدعيان
فاتح اردین ترکیه‌ای که در سال 2018 نایب قهرمان جهان شد، مهم‌ترین مدعی بدون سید این وزن است که امسال در جام یاشار دوغو و بازی های مدیترانه نایب قهرمان شده و در تورنمنت تورلیخانوف هم با شکست مقابل حسن یزدانی به مدال برنز رسیده است. دو نفر سوم سابق جهان یعنی تیموراز فریف اسپانیایی و اشتفان ریشموس سوئیسی، دیگر چهره‌های حاضر در این وزن هستند که هیچ‌کدام در یک سال اخیر در تورنمنت مهمی شرکت نکرده اند. همچنین می‌توان به نفراتی همچون تارزان مایسورادزه گرجستانی و محمد علیف اوکراینی نیز اشاره کرد.

1741723

دیدگاه‌ها