کد خبر : 1842813 | 18 شهریور 1401 ساعت 12:10 | 169.8K بازدید | 32 دیدگاه

سکوت دراگان ادامه دارد

گزارشی از یک تلاش نافرجام؛اسکوچیچ نوکامنت!

سرمربی سابق تیم ملی برای اینکه از تلاش خبرنگاران برای مصاحبه فرار کند طی دو سه روز گذشته از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

گزارشی از یک تلاش نافرجام؛اسکوچیچ نوکامنت!

به گزارش "ورزش سه"، تمام تلاش و سرعت عملی که خبرنگاران پس از اطمینان از بازگشت کارلوس کی‌روش و گرفتن جای دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی ایران برای گرفتن واکنش این مرد درونگرای کروات به کار گرفته‌اند، درنهایت، به سه چهار کلمه انگلیسی "نو کامنت"، نوآیدیا" ختم شده است، اما ذهن این مربی کروات نه در این دو سه روز که مدت‌هاست کلمه‌های زیادی را برای به زبان آوردن حلاجی می‌کند و درنهایت، چیزی از درون به او نهیب می‌زند که بهتر است بدون جاری شدن بر زبان از آن‌ها بگذرد.
از عصر سه شنبه که خبر بازگشت کی‌روش مخابره شد، به طور همزمان تلاش برای ثبت واکنشی از اسکوچیچ هم آغاز شده است؛ مربی‌ای که در برهه‌ای دشوار هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت و با وجود هجمه خردکننده انتقادات رفته رفته توانست با توجه به عملکردی که ارائه کرد، هوادارانی هم برای خود دست و پا کند. هوادارانی که حالا اخراج او را یک بی‌احترامی محض و بی انصافی می‌دانند و معتقدند جانشین او هم به همین دلیل نتیجه لازم را نخواهد کرد. البته که از ابتدا هم مشخص بود که این تصمیم منجر به شکل‌گیری یک دو قطبی دیگر در جامعه‌ای می‌شود که در موضوعات مختلف علاقه خود را به این نوع جبهه‌گیری نشان داده است.
با اینکه اسکوچیچ پس از حضور روی نیمکت تیم ملی از هر زمانی طی دوران حضورش در ایران محافظه‌کارتر شد و با وجود وعده‌هایی که برای برگزاری نشست خبری می‌داد، هیچ‌وقت حاضر به پاسخگویی در مقابل رسانه‌ها و همین‌طور جبهه سرسخت مخالف (شاید با این تفکر که نتایج خودشان جواب مواضع مخالفانند) نشد، این انتظار وجود داشت تا بالاخره موضعی محکم و روشن نسبت به کسانی که موجب از دست رفتن افتخاری بزرگ در کارنامه ورزشی او شدند بگیرد ولی او روش بازی‌اش را تغییر نداد؛ روشی که نگذاشت شانس پربارکارکردن کارنامه‌اش از یک صعود با فوتبال ایران به جام جهانی فزونی بگیرد.

1743393عکس‌هایی که تبدیل به خاطره شدند

هفت ساعت حضور در هتل المپیک پس از انتشار اخبار غیررسمی حضور کی‌روش چیزی جز تکرار کارهای روزمره و رد درخواست مصاحبه از سوی اسکوچیچ در پی نداشت، عجیب اینکه وقتی مدیر رسانه تیم ملی و در پی آن صفحه رسمی اینستاگرام فدراسیون فوتبال از این مربی به خاطر زحماتش تشکر کرد و بازگشت کی‌روش را رسمی کرد، به هیچ‌وجه تغییری در این رفتار دیده نشد.
اسکوچیچ البته 24 ساعت پس از اعلام غیررسمی برکناری‌اش که توسط نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال به او اطلاع داده شده بود، به فدراسیون فوتبال رفت و در همین حین نماینده چندین رسانه که از این موضوع آگاهی پیدا کردند، خودشان را به ساختمان فدراسیون فوتبال رساندند، ولی اسکوچیچ در حین ورودش مثل همیشه حرفی نزد و در هنگام خروج نیز به راننده‌اش که ماشین را به پارکینگ برده بود، دستور داد تا با بالاترین سرعتی که می‌تواند از سد نزدیک به 10 خبرنگاری که برای مصاحبه خودشان را به خیابان سئول رسانده بودند، گذر کند و تا همین که این خبرنگاران پس از 2 ساعت انتظار به خودشان بیایند، ماشین سمند مشکی حامل سرمربی سابق تیم ملی چند ده متر را طی کرده بود و از دسترس خارج شد.

1743392

مهدوی‌کیا و اسکوچیچ، دو مربی‌ای که با تغییرات فدراسیون شغل خود را از دست دادند

با این حال تلاش برای انجام مصاحبه با اسکوچیچ ادامه پیدا کرد و بلافاصله به محل اسکان این مربی در هتل المپیک منتهی شد؛ عده‌ای قید این کار را زدند و این‌بار نماینده 5 رسانه در لابی هتل برای شکار ویدئو یا حداقل تصویری از اسکوچیچ تلاش کردند که باز هم جواب این سرمربی کروات منفی بود و وقتی لنز دوربین‌های آنها را مقابل خود دید با گفتن دو کلمه تکراری "نو کامنت" به آنها پاسخ داد.
این تلاش علنی و بدون ترس برای مصاحبه با اسکوچیچ در فضای کافی شاپ هتل المپیک اما به مذاق این مربی خوش نیامد و او سریعا به نیروی امنیتی هتل اطلاع داد تا این خبرنگاران را از هتل المپیک بیرون کنند و چند دقیقه بعد دیگر امکان مشاهده رفتار این مربی هم از بین رفت. 

1743391
با این حال طی سه روز گذشته نشستن در فضای کافی شاپ هتل المپیک با سه دستیار هموطنش و گپ‌وگفت خودمانی درباره  تمام حواشی روزهای اخیر فوتبال ایران در کنار صرف چای، قهوه، هندوانه، صبحانه، ناهار و شام تمام چیزی بوده که مشاهده و تلاش خبرنگاران در پی داشته و احتمالا در غیاب آن‌ها نیز همین روند تکرار شده است. البته که پاسخ به تماس‌های دوستانی که با اسکوچیچ ابراز همدردی می‌کردند و سرمربی سابق تیم ملی به آنها اعتماد داشته بخشی دیگر از کارهای این مربی پس از برکناری و ادامه حضور در تهران به شمار می‌رود.
حالا دیگر اسکوچیچ از تیم ملی فوتبال ایران کنار گذاشته شده است ولی او همچنان به حضورش در فوتبال ایران ادامه می‌دهد. مهدی تاج در نشست خبری خود در مرکز ملی فوتبال، اسکوچیچ را مربی‌ای زحمت‌کش و انسانی معتدل توصیف کرد؛ اعتدالی به نظر افراطی که همچنان حداقل در واکنش به اخراج عجیبش ادامه دارد و او هنوز هیچ واکنشی به تمام اتفاقات 72 ساعت گذشته و البته به تمام روزهای کاری‌اش در تیم ملی فوتبال ایران نداشته است.

1743394
این سیاستِ سکوتِ اسکوچیچ، احتمالا به‌زودی پس از جمع‌بندی درباره اینکه بهتر است چه چیزی بگوید تا تبعات منفی بیشتری برایش به همراه نیاورد، شاید در مصاحبه با یک نشریه هموطن درباره دوران حضور دو سال و اندی‌اش در ایران که تا آستانه حضور در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان (که آرزوی دیرینه هر مربی و بازیکنی است) هم پیش رفت شکسته شود؛ سیاستی که خیلی‌ها معتقدند اگر طی ماه‌های گذشته به صورتی درست و حساب شده در واکنش به انتقادات به نحو دیگری به کار گرفته می‌‌شد، شاید حتی می‌توانست او را به جام جهانی برساند ولی این سکوت که سرشار از خشم سرکوب شده است همچنان در درون اسکوچیچ ادامه پیدا کرده و بر روحیات او غالب است.

دیدگاه‌ها