کد خبر : 1842815 | 18 شهریور 1401 ساعت 12:42 | 391.2K بازدید | 14 دیدگاه

ظهور ناخواسته یک قدرت در والیبال دنیا

چه کرد این تیمی که اصلا قرار نبود باشد! (عکس)

بدون شک اوکراین شگفتی‌ساز شماره یک رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان بود.

چه کرد این تیمی که اصلا قرار نبود باشد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، قرار بود رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان به میزبانی کشور روسیه برگزار شود اما حمله نظامی مسکو علیه اوکراین باعث شد تمام معادلات در این زمینه به هم بریزد؛ در حقیقت مانند همه ورزش‌های دیگر فدراسیون جهانی والیبال نیز تصمیم گرفت که نه تنها میزبانی را از روسیه بگیرد بلکه این کشور را از مسابقات نیز کنار بگذارد.

درنهایت، چندی قبل مقامات اوکراینی با به اشتراک گذاشتن نامه‌ای از فدراسیون جهانی والیبال اعلام کردند که روسیه از مسابقات قهرمانی والیبال مردان جهان ۲۰۲۲ کنار گذاشته شده و اوکراین جایگزین این کشور می‌شود.

البته هیچ اقدامات سیاسی پشت پرده‌ای در این جایگزینی وجود نداشت بلکه تنها این تصمیم بر اساس رنکینگ فدراسیون جهانی گرفته شد. طبق نامه فدراسیون جهانی، اوکراین (تیم 23 رنکینگ جهانی)، بدون قرعه‌کشی در گروه A به همراه صربستان، تونس و پورتوریکو رقابت کرد. هر تیمی که از این تورنمنت حذف می‌شد، تیم بیست و سوم رده‌بندی جهانی جای آن تیم را می‌گرفت و طبق همین برنامه اوکراین به جای روسیه در این مسابقات شرکت کرد.

1743399

در نهایت، از چندی قبل رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان آغاز شد و تیم ملی والیبال اوکراین نیز مطابق اعلام قبلی در مسابقات شرکت کرد. با توجه به گروه نسبتاً آسان اوکراینی‌ها قابل پیش‌بینی بود که آن‌ها کار دشواری برای صعود پیش رو نداشته باشند و با دو پیروزی برابر پورتوریکو و تونس و یک شکست مقابل صربستان قدرتمند این مهم را تحقق بخشیدند.

1743400

با توجه به دومی در گروه، اوکراین باید برابر تیم اول گروه ایران یعنی هلند قرار می‌گرفت. انتظار می‌رفت که یاران نیمیر عبدالعزیز با توجه به عملکرد درخشان در دور گروهی، شانس بسیار بالایی برای پیروزی بر اوکراین داشته باشند اما یک شگفتی بزرگ رخ داد؛ جایی‌که اوکراینی‌ها به راحتی آب خوردن و در سه ست پیاپی بر حریف غلبه کرده و به جمع هشت تیم نهایی مسابقات قهرمانی جهان صعود کردند.

اوکراین، در یک‌چهارم نهایی مقابل اسلوونی میزبان قرار گرفت. همان‌طور که انتظار می‌رفت اسلوونی موفق شد در این بازی به پیروزی برسد اما اوکراینی‌ها هرگز مقابل میزبان قدرتمند، حریف دست و پا بسته‌ای نبودند. اوکراین حتی در ست اول 25-18 حریف را شکست داد اما اسلوونی با اتکا به قدرت میزبانی و تجربه بالای بازیکنانش به پیروزی رسید و صعود کرد.

1743401

شگفتی اوکراینی‌ها زمانی تکمیل می‌شود که نگاهی به رده‌بندی مسابقات تا قبل از دیدارهای نیمه‌نهایی بیندازیم. جایی که آنها بعد از فرانسه و آمریکا، تیم‌های اول و دوم لیگ ملت‌ها در رتبه هفتم مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفتند. مهم‌تر این‌که اوکراین توانست با رتبه‌ای بالاتر از تیم سوم المپیک یعنی آرژانتین و چند تیم صاحب نام دیگر مثل هلند، ژاپن و ایران به کار خود در قهرمانی جهان پایان دهد.

دیدگاه‌ها