کد خبر : 1842928 | 19 شهریور 1401 ساعت 10:15 | 14.9K بازدید | 13 دیدگاه

3 دفاعه؛ سیستمی که ساپینتو را ناامید کرد

امروز در لیگ‌های معتبر دنیا خیلی از تیم‌ها با سه دفاع روی یک خط بازی می کنند، 2-1-4-3 یا 3-4-2-1.

3 دفاعه؛ سیستمی که ساپینتو را ناامید کرد

به گزارش "ورزش سه"، این شیوه به خاطر در اختیار داشتن بازیکنان بیشتری در حمله است و از همه مهم‌تر حضور فعال‌تر مدافعان در امر بازی‌سازی و پشتیبانی در حمله را نیز به دنبال دارد. اما هنوز در فوتبال ایران جا نیافتاده است و به نوعی می‌توان گفت فوتبال ایران در این بخش نتوانسته به خوبی به‌روزرسانی شود. البته برخی تیم‌ها در فصول گذشته با این شیوه بازی کردند اما به نظر می‌رسد همه‌گیری و جا افتادن آن به‌خصوص در تیم‌های لیگ برتری نیاز به زمان دارد.

ساپینتو، مربی پرتغالی، علاقمند بود که در استقلال به این شیوه از بازی ادامه دهد اما دو گلی که استقلال در بازی با سپاهان خورد و از سویی شکست یک بر صفر برابر ملوان در نیمه نخست، موجب شد تا او خیلی زود تغییر شیوه دهد و از تیمش بخواهد 4 دفاعه بازی کند. جالب اینکه از زمانی که استقلال 4 دفاعه شد، گلی دریافت نکرده است؛ نیمه دوم بازی با ملوان و بازی با تیم‌های مس کرمان، نفت مسجد سلیمان و پیکان بیانگر این نکته است.

ساپینتو، دیروز از دلتنگی‌اش برای بازی با شیوه سه دفاعه حرف زد و گفت: «مسلماً ما برابر همه حریفان ایده و استراتژی متفاوتی خواهیم داشت. من دوست داشتم با سیستم ۳-۴-۳ ادامه دهم، در دفاع خوب بودیم اما در میانه میدان و خط حمله قوی نبودیم و به سیستم دیگری تغییر دادم.»

در لیگ برتر نه تنها استقلال بلکه خیلی از تیم‌های مدعی چون سپاهان و پرسپولیس با 4 دفاع بازی می‌کنند و به نظر می‌رسد هنوز تیم‌های بزرگ به پذیرش ریسک بازی با سیستم جدید علاقه‌ای ندارند. هر چند بازی با این سیستم مدافعان بازی‌ساز و کمی سرعتی را می طلبد که شاید در خیلی از تیم ها ابزار آن وجود نداشته باشد. استراماچونی که از فوتبال ایتالیا، مهد بازی با 3 دفاع، به ایران آمده بود، خیلی تلاش کرد این شیوه را در استقلال جا بیاندازد. او در شروع، امتیازات حساسی را از دست داد اما در ادامه هر چه زمان جلوتر رفت این سیستم بهتر در تیم آبی‌ها جا افتاد و حتی در زمان فرهاد مجیدی هم ادامه پیدا کرد. اما نمایش ضعیف استقلال در فاز دفاعی در بازی با سپاهان و نیمه نخست بازی با ملوان، خیلی زود مربی پرتغالی را ناامید کرد. باید به او حق داد چراکه به تیم قهرمان آمده و کم‌ترین انتظار از او تکرار قهرمانی است و در این مسیر نمی‌تواند چندان ریسک کند.

دیدگاه‌ها