کد خبر : 1842972 | 19 شهریور 1401 ساعت 13:08 | 28.9K بازدید | 2 دیدگاه

ستاره‌هایی که به کاخ دعوت شدند

ملکه الیزابت و فوتبال؛ از سر آلکس تا آرسنال

علاقه ملکه الیزابت دوم به فوتبال موضوعی بود که در طول سال‌های حضورش در کاخ سلطنتی انگلیس توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

ملکه الیزابت و فوتبال؛ از سر آلکس تا آرسنال

به گزارش "ورزش سه"، ملکه الیزابت دوم هفته گذشته در سن 96 سالگی درگذشت اما علاوه بر حضور پررنگ در وقایع تاریخی اروپا و جهان، همیشه نقش مهمی در تاریخ فوتبال انگلیس نیز ایفا کرده بود. 
تیم ملی انگلیس تا به حال تنها یک بار موفق به فتح جام جهانی شده است و این ملکه الیزابت بود که در پایان دیدار فینال جام جهانی 1966، جام قهرمانی این رقابت‌ها را به سر بابی مور اهدا کرد. 

1743625
اهدای جام قهرمانی جام جهانی 1966
سیزده سال پس از تاج‌گذاری او بود که تیم ملی انگلیس موفق شد این افتخار مهم را به دست آورد، افتخاری که تا به امروز موفق به تکرار آن نشده است.
ملکه الیزابت در آستانه دیدار فینال جام ملت‌های اروپای 2020 که بین انگلیس و ایتالیا برگزار شد، نوشت:« 55 سال پیش این شانس را داشتم که جام قهرمانی جهان را به بابی مور اهدا کنم و دیدم که رسیدن به فینال و قهرمانی در یک تورنمنت ملی مهم چقدر برای بازیکنان و مربیان ارزشمند بود. می‌خواهم مراتب تبریک و سپاسگزاری خودم و خانواده‌ام را به شما برای رسیدن به فینال جام ملت‌های اروپا ابراز کنم و بهترین آرزوها را برای دیدار فردا داشته باشم. امیدوارم که تاریخ نه تنها موفقیت، بلکه روحیه، تعهد و غروری که به دست آوردید را به ثبت برساند.»

1743626
حمایت مخفیانه از وستهم؟
برخلاف بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس، الیزابت هرگز به صورت علنی فاش نکرد که از کدام تیم حاضر در لیگ برتر انگلیس حمایت می‌کند. 
هرچند شایعات بسیاری در این باره به گوش می‌رسید که او حامی جدی وستهم است. پیش از این روزنامه انگلیسی میرر در سال 2009 مدعی شد که او در گفتگو با بعضی از کارکنان و مستخدمان کاخ سلطنتی ادعا کرده است که طرفدار قدیمی وستهم است.  هرچند، شایعاتی درباره علاقه او به آرسنال نیز مطرح شده است. 

1743627
تقدیر از بازیکنان فوتبال
یکی از نقش‌های فرهنگی مهم ملکه الیزابت در طول سال‌های حضورش در کاخ باکینگهام، توجه به نقش‌های مهمی بود که شخصیت‌های فوتبالی در جامعه داشتند و در مراسم سال نو یا مراسم تولد ملکه به آنها می‌پرداخت. 
سر استنلی متیوز اولین بازیکنی بود که عنوان شوالیه را از او دریافت کرد و پس از آن نیز افراد سرشناس دیگری مانند الف رمزی، الکس فرگوسن و بابی رابسون موفق به دریافت این عنوان شدند. 
بازیکنانی مانند روی هاجسون، دیوید بکام و گرت بیل نیز در طول این سال‌ها عناوین رسمی و ارزشمند متفاوتی را از ملکه انگلیس دریافت کردند. 

1743628
دعوت از بازیکنان آرسنال به کاخ باکینگهام
او قرار بود در مراسم افتتاح ورزشگاه امارات، ورزشگاه جدید آرسنال، در سال 2007 نیز حاضر شود اما مشکلی که از ناحیه کمر برای او ایجاد و باعث شد که نتواند در این مراسم حضور پیدا کند. 
الیزابت برای جبران این اتفاق، بازیکنان تیم اول آرسنال را به کاخ باکینگهام دعوت کرد. تیم آرسن ونگر توری از آپارتمان‌های موجود در این مجموعه داشتند و چای عصر را به همراه ملکه نوشیدند. 
تیری آنری پس از این بازدید گفت:« این اتفاق بسیار خوب و جذابی بود. من هیچ کلمه‌ای برای توصیف تجربه‌ای که ملکه در اختیار ما قرار داد ندارم.»

1743629
اهدای جام قهرمانی جام حذفی
ملکه الیزابت معمولا در طول سال‌های ابتدایی که پس از مرگ پدرش به قدرت رسیده بود برای تماشای دیدار فینال جام حذفی در ورزشگاه حاضر می‌شد. او وظیفه اهدای جایزه به کاپیتان تیم قهرمان را برعهده داشت. او همچنین چند کلامی با تیم بازنده صحبت می‌کرد تا غم شکست آنها را تسکین دهد. 

1743630
حمایت خاص از تیم ملی زنان انگلیس
او همچنین علاقه خاصی به تیم ملی زنان انگلیس داشت. وقتی آنها پس از 60 سال انتظار موفق به قهرمانی در یورو 2022 شدند، ملکه الیزابت پیامی دلگرم کننده به شرح زیر برای آنها منتشر کرد.
« صمیمانه‌ترین تبریک‌های من و اعضای خانواده‌ام به شما برای قهرمانی در جام ملت‌های زنان اروپا. این دستاوردی برجسته برای تمامی تیم شامل هواداران است. این قهرمانی و عملکرد شما در جام ملت‌ها شایسته تحسین و ستایش است. 
با این حال، موفقیت شما فراتر از جامی است که با شایستگی آن را به دست آوردید. همگی شما الگوهایی هستید که الهام‌بخش دختران و زنان امروز و نسل‌های آینده خواهید بود. امیدوارم که به همان اندازه که به نتیجه بازی امروز افتخار می‌کنید، به تاثیری که روی این ورزش گذاشتید هم مفتخر باشید.»

دیدگاه‌ها