کد خبر : 1843364 | 21 شهریور 1401 ساعت 11:54 | 77.4K بازدید | 5 دیدگاه

صدرنشينى جدول امتيازى فعلا در اختيار ميزبان

معادلات پیچیده قهرمانی؛ كشتى فرنگى ايران شانس دارد؟

در پایان مسابقات 4 وزن نخست کشتی فرنگی قهرمانی جهان، تیم صربستان در صدر رده‌بندی تیمی قرار گرفته است.

معادلات پیچیده قهرمانی؛ كشتى فرنگى ايران شانس دارد؟

به گزارش "ورزش سه"، روز دوم از رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در بلگراد صربستان به پایان رسید و نتایج نهایی 4 وزن نخست مشخص شد و تکلیف 4 وزن دیگر نیز تا حدودی زیادی معلوم گشت. در شرایطی که ملی‌پوشان کشورمان موفق به کسب هیچ مدالی در 4 وزن اول نشدند، صربستان میزبان توسط دو کشتی‌گیر خارجی خود یعنی علی ارسلان و زورابی داتوناشویلی به دو مدال طلا در اوزان 72 و 87 کیلوگرم دست پیدا کرد. در وزن 55 کیلوگرم نیز الدانیز عزیزلی آذربایجانی مانند سال 2018 قهرمان شد تا چهارمین مدال جهانی خود را به دست بیاورد. اما در وزن 77 کیلوگرم اتفاقی تاریخی افتاد و آکژول محموداف قرقیزستانی موفق شد با شکست زولتان لوای مجارستانی به عنوان قهرمانی برسد و نخستین مدال طلای تاریخ قرقیزستان در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان را کسب کند. با نتایج به دست آمده در این 8 وزن، هنوز نمی‌توان نظر قاطعی در مورد قهرمان این دوره از رقابت‌ها داد و باید منتظر مسابقات 2 وزن آخر و همچنین شانس مجددهای 4 وزن دوم ماند اما به نظر می‌رسد که شانس سه کشور صربستان، ترکیه و آذربایجان بیشتر از سایر کشورها باشد و به احتمال زیاد، تیم قهرمان یکی از بین آنها خواهد بود.
صربستان، میزبان و زادگاه نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی، که پیش از این تنها 3 مدال طلا را در رقابت‌های جهانی کسب کرده بود، با دو مدال طلا و یک عنوان پنجمی که روز گذشته به دست آورد، 60 امتیازی شده و در پایان 4 وزن نخست در صدر رده‌بندی تیمی قرار گرفت. صرب‌ها در 4 وزن دوم نیز دو کشتی‌گیر را راهی فینال کردند تا در یک دوره به اندازه کل تاریخ خود فینالیست داشته باشند. ستارگان کشتی این کشور در شرایطی بهترین فرم خود را در مقابل چشمان هواداران خودی به نمایش گذاشتند که حتی مسئولان این کشور نیز انتظار چنین عملکرد درخشانی را نداشتند چراکه تیمی ناقص را روانه این مسابقات کرده‌اند. آن‌ها در حالی که از 8 وزن برگزار شده بین 100 تا 110 امتیاز کسب خواهند کرد، هیچ نماینده‌ای در دو وزن پایانی نخواهند داشت تا قهرمانی احتمالی تیمی که تا به حال از رتبه پنجمی فراتر نرفته، به همین راحتی در آستانه از دست رفتن قرار بگیرد.

1744164

سه برنز غیر منتظره‌ای که ترکیه در 4 وزن نخست به وسیله سلجوق جان، یونس امره باشار و علی چنگیز کسب کرد، باعث شد تا 47 امتیازی شده و در کورس کسب عنوان قهرمانی تیمی قرار بگیرد. ترکیه که پیش از این در سال‌های 2006 و 2009 نیز قهرمان جهان شده و تنها کشوری به جز شوروی یا روسیه است که این عنوان را بیش از یکبار به دست آورده، در 4 وزن دوم برهان آکبوداک را راهی فینال 82 کیلوگرم کرده و دو کشتی‌گیر را نیز در شانس مجدد دارد که نتایج آنها تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت این تیم خواهد داشت. ترکیه حداقل حدود 73 امتیاز را کسب خواهد کرد و در صورت پیروزی در همه مسابقات 4 وزن دوم، به 102 امتیاز خواهد رسید و با توجه به حضور رضا کایالپ و کرم کمال در دو وزن پایانی، یک مدعی جدی برای قهرمانی تیمی خواهد بود.
تیم آذربایجان با طلای عزیزلی و نقره غنی‌زاده، در 4 وزن اول 45 امتیاز به دست آورد و در رتبه سوم قرار گرفت و در 4 وزن دوم نیز تا پیش از دیدارهای نیمه‌نهایی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت اما نمایندگانش هر سه مسابقه را واگذار کردند تا آذربایجانی‌ها امشب حداقل سه نفر را در دیدار رده‌بندی داشته باشند. همچنین رفیق حسینوف نیز در شانس مجدد وزن 82 کیلوگرم حضور دارد تا امتیازات آذربایجانی‌ها در بازه بین حدود 80 تا 105 قرار بگیرد و با توجه به داشتن دو کشتی‌گیر خطرناک در اوزان 60 و 130 کیلوگرم یعنی مراد ممدوف و صباح شریعتی، آنها نیز از شانس خوبی برای رسیدن به نخستین عنوان قهرمانی خود برخوردار باشند.

ملی‌پوشان کشورمان برخلاف روز اول که عملکرد خوبی نداشتند، روز دوم را با اقتدار آغاز کردند و تا پیش از برگزاری مسابقات نیمه‌نهایی نیز همه را برای قرار گرفتن در کورس قهرمانی امیدوار کرده بودند اما با شکست در 4 کشتی از 5 کشتی پایانی روز گذشته، شانس قهرمانی ایران بسیار کم‌رنگ شد تا کسب یکی از سکوهای دوم یا سوم نیز از سوی این تیم راضی‌کننده به نظر برسد. پنجمی ناصر علیزاده و هشتمی پویا داد مرز، 16 امتیاز را به حساب ایران نوشت تا با احتساب یک فینال و دو رده‌بندی امروز، امتیازات شاگردان محمد بنا در پایان مسابقات امروز بین 56 تا 71 باشد. با این تفاسیر، رقابت‌های دو وزن پایانی بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود و حتی ممکن است پایین‌تر از کشورهایی مثل گرجستان، قرقیزستان و ارمنستان قرار بگیریم یا حتی در حالتی بسیار خوش‌بینانه، به عنوان قهرمانی نیز دست پیدا کنیم. در هر صورت، به نظر می‌رسد که دو مسابقه احتمالی بین مهدی محسن‌نژاد و کرم کمال ترکیه‌ای در 60 کیلوگرم و نیز امین میرزازاده و صباح شریعتی آذربایجانی در 130 کیلوگرم، نقشی بسیار مهم در تعیین تیم قهرمان داشته باشند.

دیدگاه‌ها