کد خبر : 1844244 | 27 شهریور 1401 ساعت 13:53 | 68.3K بازدید | 8 دیدگاه

اگر روسیه بود آمریکا این چهارطلا را نمی‌گرفت

محبی: هم از مکمل و هم از استروئید استفاده می‌کنند

من حسن یزدانی را یک آدم بزرگ در کشتی می‌دانم؛ او عمرش را برای کشتی گذاشته و کسب هشت مدال کار کمی نیست.

محبی: هم از مکمل و هم از استروئید استفاده می‌کنند

به گزارش "ورزش سه"، محمدحسن محبی قهرمان و ستاره سابق تیم ملی کشتی آزاد ایران که در دوره‌ای سرمربی این تیم نیز بوده در گفت‌وگو با "ورزش سه" درباره نتایج تیم کشتی در رقابت‌های جهانی صربستان توضیحات جالبی دارد.

از محبی درباره دلایل آمادگی کشتی‌گیران آمریکایی که از سوی بعضی از کارشناسان کمی غیرطبیعی و بیش از اندازه ارزیابی شده سوال کردیم که او به روشنی در این باره پاسخ سوال‌مان را داد:

* آمریکا همیشه قدرتمند بوده است
محبی در ابتدا در واکنش به این مسئله که آمریکا هیچوقت تیم این‌چنین آماده‌ای در مسابقات نداشته، گفت: همین که تیم آمریکا قهرمان دنیا می‌شود پس یک تیم ساخته و پرداخته است. البته باید در نظر بگیریم که روسیه نبود و نه تیم ایران و نه تیم آمریکا محک آنچنانی نخوردند. تیم آمریکا همیشه خوب بوده و امسال هم جزو همان سال‌هایی بوده که تیم خوبی داشته و نفرات آماده‌ای روانه مسابقات کرده است. این آمادگی قبلا هم وجود داشته است اما در این دوره هم اگر روسیه بود، ۴-۵ مسابقه را می‌برد و حتما اول می‌شد. شما شک نکنید کشتی‌گیر وزن ۷۴ روسیه، هیچوقت به آمریکا نمی‌باخت، آقای سعدالله‌اف بعید بود که تسلیم کشتی‌گیر آمریکا بشود، در وزن ۶۵ و ۶۱ هم همینطور؛ حضور اینها اجازه نمی‌داد آمریکا نشان داده شود اما واقعیت این است که آمریکا همیشه تیم این چنینی داشته است.

* کسی قهرمان جهان می‌شود که همه جای کشتی، کشتی بگیرد
او در واکنش به اظهارات دبیر در خصوص عقب بودن ایران از آمریکا در علم تمرین و همچنین اظهارات او درباره تاکتیک حسن یزدانی گفت: هر کسی نظری دارد. برای مثال من می‌گویم رسول خادم بنیانگذار دست کردن‌ها در کشتی بود. اما شما ببینید آقای عموزاد زیر بغل دست می‌کند و تا آخر هم می‌برد و بهترین کشتی‌های ۶۵ کیلوگرم را هم می‌گیرد ولی روی هم رفته هم در زیر بغل می‌گیرد و هم به پا می‌رسد. همه جای کشتی باید کشتی گرفت؛ اینکه بگویم امروز باید زیرگیری کرد درست نیست. من حسن یزدانی را  یک آدم بزرگ در کشتی می‌دانم؛ او عمرش را برای کشتی گذاشته و کسب هشت مدال کار کمی نیست. امیدوارم هیچکسی این زحمات را نادیده نگیرد؛ مگر حسن تا الان غیر از این بوده؟ با دست‌ها کار می‌کرده و بعد از دست‌ها به پاها می‌رسیده است. هم زیر گرفتن خوب است و به اصطلاح زیر بغل کردن کار درستی است. روی هم رفته همانطور که همه کشتی‌گیرها اطلاع دارند این آدم‌هایی که قهرمان جهان می‌شوند، همه جای کشتی، کشتی می‌گیرند و قهرمان می‌شوند. نمی‌شود که من بگویم دست زیر کردن و یکی بگوید زیر گرفتن؛ همه اینها در کشتی آزاد وجود دارد و آدمی موفق می‌شود که همه اینها را رعایت کند.

1746247

* کشتی‌گیر‌ها نه تنها از مکمل‌ها، بلکه از استروئیدها هم استفاده می‌کنند
محبی در مورد مصرف مکمل‌ها و شایعه دوپینگ توسط کشتی‌گیران آمریکایی بیان کرد: من تا سال ۹۰ کشتی می‌گرفتم اما از سال ۹۰ به بعد شواهد نشان می‌دهد که کشتی‌گیر‌ها نه تنها از مکمل‌ها، بلکه از استروئیدها هم استفاده می‌کنند. این مسئله تنها مخصوص تیم آمریکا نیست. گاهی کشتی‌گیرهای ما محروم می‌شدند؛ مگر اینها را بدون دلیل محروم می‌کردند؟ مکمل یک چیز طبیعی است که همه از آن استفاده می‌کنند که البته من تا پیش از ۹۰ کمتر می‌دیدم ولی از از ۱۹۹۰ به بعد، استروئید مصرف می‌کنند. روی هم رفته باید بگوییم همه دنیا هم مصرف می‌کنند؛ برای مثال وزنه‌برداری روسیه تا آن حد سازمان‌یافته در مسابقات شرکت می‌کند و حتما در کشتی هم همانطور است. من از شخص یا کشوری دفاع نمی‌کنم اما همه دنیا از مکمل‌ها و اگر فرصت باشد از استروئیدها استفاده می‌کنند و تنها مختص یک کشور یا یک فرد نیست و شواهد این موضوع هم در تمام کشورهای اهمیت دارد. خیلی از کشورها دو یا چهار سال محروم شده‌اند؛ در هر کشوری که این اتفاق رخ داده، در آنجا جدا از اینکه مکمل‌ها را استفاده می‌کنند، اگر توانایی داشته باشند، استروئید هم مصرف می‌کنند. من این مسئله را هم اضافه کنم که آمریکا در بحث تغذیه قوی است و خدا را شکر این روزها از نحوه مبارزه کشتی‌گیران ایران هم مشخص است که از بحث تغدیه‌ای خوب استفاده می‌کنند.

* تیم ایران مثبت عمل کرده است
محبی در پایان در واکنش به اینکه کسب یک مدال طلا برای کاروان ایران، ناکامی محسوب می‌شود گفت: نتایج کشتی ایران، ناکامی نبوده‌ است و ما امشب هم دو کشتی‌گیر در فینال داریم. وقتی از ۱۰ وزن، ۸ نفر روی سکو می‌روند این ناکامی کشتی ایران نیست ولی دل‌مان می‌خواست مدال طلای بیشتری کسب کنیم که این اتفاق نیفتاد. اگر از بین دو کشتی‌گیر هم امشب یکی بتواند قهرمان شود، من فکر می‌کنم تیم ایران مثبت عمل کرده است.

دیدگاه‌ها