کد خبر : 1844336 | 27 شهریور 1401 ساعت 23:35 | 42.3K بازدید | 5 دیدگاه

کارنامه کشتی ایران در صربستان 2022

۱۰ وزن و هفت مدال؛ خوب‌ها، بدها و ستاره‌ها!

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب هفت مدال رنگارنگ در مسابقات قهرمانی جهان بلگراد در رتبه دوم تیمی ایستاد.

۱۰ وزن و هفت مدال؛ خوب‌ها، بدها و ستاره‌ها!

به گزارش "ورزش سه"، ۱۰ شاگرد پژمان درستکار در شرایطی به بلگراد سفر کردند که همه آنها امید به کسب مدال داشتند اما کشتی که به ورزش لحظه‌ها معروف است در همه مسابقات باب میل کشتی‌گیران ایرانی پش نرفت. با این حال کشتی آزاد ایران در مجموع عملکرد قابل قبولی داشت و هفت کشتی‌گیر ایرانی با دست پر به ایران می‌آیند که از این بین دو طلا، سه نقره و دو برنز برای ایران کسب شده است.

شاید بزرگترین حسرت علاقه‌مندان به کشتی ایران از دست رفتن مدال طلا برای حسن یزدانی باشد و مدال نقره‌ای رنگ به هیچ وجه کاپیتان کشتی آزاد ایران را راضی نکرد. امیرحسین زارع نیز در دسته فوق سنگین خیلی راحت می‌توانست به فینال برسد اما در لحظات آخر نبرد نیمه نهایی را باخت و در نهایت به مدال برنز رضایت داد. در این تورنمنت رحمان عموزاد و کامران قاسم‌پور تحسین برانگیز ظاهر شدند و با کسب گردن آویز طلا پرچم ایران را برافراشتند.

در این صفحه به بررسی عملکرد نفر به نفر شاگردان پژمان درستکار می‌پردازیم:

*57کیلو- حسرت بزرگ برای ایران و سرلک
علیرضا سرلک که سال گذشته در رقابت های جهانی اسلو به مدال نقره وزن 57 کیلوگرم دست پیدا کرد، امسال نیز در ترکیب تیم اعزامی به صربستان حضور داشت اما شوکه کننده‌ترین شکست کاروان ایران را متحمل شد. او در نخستین گام مقابل زو ونهائو از چین قرار گرفت که نمایش دلچسبی نداشت و در حالی که تا یک دقیقه پایانی با نتیجه 2 بر 1 پیش بود، با نتیجه 6 بر 2 شکست خورد. با شکست این کشتی گیر چینی در نیمه نهایی، سرلک نیز از جدول حذف شد تا حسرت بزرگی به دل سبک وزن‌ترین کشتی‌گیر ایرانی بماند.

1746461

*اطری حریف کشتی‌گیر سامورایی در فینال نشد
در وزن 61 کیلوگرم رضا اطری در دور اول با نتیجه 11 بر 1 بصیر علی لی از مقدونیه را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد با نتیجه 4 بر صفر اسلام بازرگانوف از آذربایجان را مغلوب کرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 6 بر 3 گئورگی وانگلوف از بلغارستان را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. اطری در این مرحله با نتیجه 5 بر 3 از سد نارانخو نارمانداخ از مغولستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 10 بر صفر مغلوب ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک از ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

1746439

*عموزاد، نوید یک قهرمان تا سالهای دور
در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی در دور نخست با نتیجه 8 بر 1 جون سوک یون از کره جنوبی را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه 6 بر صفر اسماعیل موزوکایف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 13 بر 8 آدیل اوسپانوف از قزاقستان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. عموزاد خلیلی در این مرحله با نتیجه 9 بر 2 حاجی علی اف قهرمان جهان و دارنده مدال های نقره و برنز المپیک از آذربایجان را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار با نتیجه 13 بر 5 جان دیاکومیهالیس از آمریکا را شکست داد و به مدال طلا دست یافت. عموزاد که با کشتی ناب خود شگفتی‌ساز کاروان ایران شد می‌تواند باز هم در آوردگاه‌های جهانی بدرخشد.

1746462

*امیرمحمد یزدانی باید منتظر جهانی ۲۰۲۳ باشد
در وزن 70 کیلوگرم امیرمحمد یزدانی در دور اول به رژیم صهیونیستی خورد و روز وزن کشی با توجه به نرسیدن به سر وزن از دور رقابت ها کنار رفت. یزدانی جوان که این روزها روحیه خود را از دست نداده و به تشویق هم تیمی‌های خود پرداخته بود باید دوباره برای حضور در میدان جهانی تلاش کند‌؛ او این بار تشنه مبارزه و قهرمانی خواهد بود.

1746437

*کایل داک مانع فینالیست شدن امامی
در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی پس از استراحت در دور نخست در دور بعد با نتیجه 10 بر صفر انریکه پرز کاستیلانوس از گواتمالا را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه 10 بر صفر مقابل و آرمان آندروسی از استونی را از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 8 بر 4 توران بایراموف از آذربایجان را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. امامی در این مرحله در یک کشتی نزدیک با نتیجه 2 بر 2 مغلوب کایل داک قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک از آمریکا شد و به دیدار رده بندی رفت. حریف وی در این دیدار ساگار جاگلان از هند را با نتیجه 6 بر صفر از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد.

1746438

* کابوس جردن باروز برای نخودی ادامه دارد
در وزن 79 محمد نخودی در دور نخست در یک کشتی نفس گیر با نتیجه 7 بر 6 مقابل یاکوب شیخ جمال کشتی گیر روسی الاصل از رومانی به پیروزی رسید. وی در دور بعد با نتیجه 10 بر صفر دولگون آلتانزول از مغولستان را مغلوب کرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر 5 بکزاد عبدالرحمن اف دارنده مدال برنز المپیک و جهان از ازبکستان را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. نخودی در این مرحله با نتیجه 5 بر 4 از سد واسیل میخایلوف از اوکراین گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 4 بر 2 مغلوب جردن باروز قهرمان المپیک و جهان از آمریکا شد و به مدال نقره رسید.

1746443

*نبرد کلاسیک یزدانی-تیلور به نفع حریف امریکایی
در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر مقابل ایوان ایچیزلی از مولداوی به برتری دست یافت. وی در دور سوم و مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 11 بر صفر سباستین جزیرزانسکی از لهستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر بوریس ماکویف دارنده مدال نقره جهان از اسلواکی را از پیش برداشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه 7 بر 1 مغلوب دیوید تیلور قهرمان المپیک و جهان از آمریکا شد و صاحب مدال نقره شد. یزدانی که برخلاف سال قبل از تیلور شکست خورد بابت عدم قهرمانی از مردم عذرخواهی کرد و با چهره‌ای درهم مدال نقره خود را گرفت. همانطور که تیلور گفت این رقابت باز هم ادامه خواهد داشت و یزدانی باید برای پس گرفتن قهرمانی در سال ۲۰۲۳ بجنگد.

1746444

*طلای قاسم‌پور مقابل حریف امریکایی به شیرینی عسل
در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسم پور پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر از سد ادلان ویسخانوف از فرانسه گذشت و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 7 بر 2 احمد باتایف از بلغارستان را شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 5 بر صفر میریانی مایسورادزه از گرجستان را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. قاسم پور در این دیدار با نتیجه 2 بر صفر جی دن کاکس قهرمان جهان از آمریکا را شکست داد و به مدال طلا دست یافت. کاکس بازهم نتوانست از قاسم پور انتقام بگیرد و امتیاز ندادن کامران در فینال ۶ دقیقه تماشایی را در این رقابت‌ها رقم زد.

1746441

* آخرین برنز با ضربه فنی شدن محمدیان از دست رفت
در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر ساموئل شرر از سوئیس را مغلوب کرد و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 8 بر 5 ماگامد زاخاریف از اوکراین را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. محمدیان در دیدار نیمه نهایی با نتیجه 4 بر 1 مغلوب کایل اسنایدر قهرمان المپیک و جهان از آمریکا شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار مقابل ماگومدخان ماگومدوف از آذربایجان با نتیجه 6 بر 4 و ضربه فنی مغلوب و پنجم شد. محمدیان می‌توانست با اداره کشتی سومین برنز کاروان ایران را کسب کند اما باخت تلخی به حریف آذربایجانی خود داشت و سومین کشتی‌گیر ایرانی شد که دستش از مدال کوتاه مانده است.

1746440

*برنز بلگراد برای پادشاه اسلو کافی نبود
در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 3 بر صفر مقابل ژی وی دنگ دارنده مدال نقره و برنز جهان از چین پیروز شد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر صفر الکساندر خوتسیانیوسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. زارع در این دیدار با نتیجه 4 بر 2 مغلوب طاها آکگول قهرمان جهان و المپیک از ترکیه شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار آمارور دسی از کانادا را با نتیجه 8 بر صفر مغلوب کرد و به مدال برنز دست یافت. زارع ۲۱ ساله که سال گذشته قهرمان جهان شده بود کشتی نیمه نهایی را به دلیل کم تجربگی واگذار کرد و مدال برنز اصلا او را راضی نکرد. زارع نیز همانند حسن یزدانی به چیزی جز طلای ۲۰۲۳ فکر نمی‌کند.

1746442

در رده بندی تیمی آمریکا با 198 امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با 150 امتیاز نایب قهرمانی را از آن خود کرد. تیم ژاپن نیز با 70 امتیاز سوم شد. ايران كه سال گذشته به مقام سوم جهان دست يافته بود، امسال به مقام نايب قهرمانى دست پيدا كرد و بدين ترتيب پرونده كاروان كشتى آزاد ايران با ٢ طلا، ٣ نقره و ٢ برنز بسته شد.

دیدگاه‌ها