کد خبر : 1844605 | 29 شهریور 1401 ساعت 15:20 | 18.6K بازدید | 4 دیدگاه

بنا را فقط باید با خودش مقایسه کنیم؛

دفاعیه مربی کشتی فرنگی از عملکرد بنا و شاگردانش

محمدرضا حضرت‌پور مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی صربستان معتقد است چند بدبیاری مداوم سبب از دست رفتن جایگاه تیمی ایران شده است.

دفاعیه مربی کشتی فرنگی از عملکرد بنا و شاگردانش

به گزارش "ورزش سه"، در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در صربستان که با نتایج دور از انتظار کشتی‌گیران ایران و ناکامی در کسب مدال طلا همراه بود، امین میرزازاده در 130 و محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم نیز به مدال برنز بسنده کرد.
در سایر اوزان نیز پویا دادمرز در ۵۵، مهدی محسن‌نژاد در ۶۰، علیرضا نجاتی در ۶۳، محمدرضا مختاری در ۷۲، محمدعلی گرایی در ۷۷، پژمان پشتام در ۸۲ و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم، ۷ نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند که با نمایشی دور از انتظار با شکست برابر رقبای خود از رسیدن به مدال بازماندند تا در نهایت تیم ایران که در غیاب روسیه به عنوان قدرت برتر کشتی جهان، شانس اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها بود با نمایشی ضعیف حتی نتواند روی سکوی اول تا سومی قرار بگیرد.
در همین زمینه با محمدرضا حضرت‌پور یکی از دستیاران بنا در تیم ملی کشتی فرنگی هم صحبت شدیم و با او درباره عملکرد تیم در مسابقات جهانی گفتگو کردیم. 
او اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد: « در کشتی فرنگی به علت تعدد نفرات خوب کار به مراتب سخت‌تر است و تعدادی از کشورها نظیر ایران، گرجستان، آذربایجان، روسیه، ترکیه و ... رقابت تیمی سختی دارند و تعدادی از کشورها هم نفرات خوبی دارند که به مقام تیمی کشورهای مدعی لطمه می‌زنند. در صربستان چهار، پنج بدشانسی و حادثه برای چند کشتی گیر ما پیش آمد. کشتی گیر 55 ، کشتی گیر 60 که به خاطر اشتباه ضربه می شود، کشتی گیر 63 به خاطر اشتباه داوری، یا آقای رضا گرایی به خاطر اشتباهی که داشت و عجله کرد طلا را از دست داد. این ها در رده بندی تیمی اثرگذار شد. دو وزن بالای ما یعنی ساوری و امیرزاده هم سرماخوردگی شدید داشتند و با وجود تلاشی که آقای امید قاسمی داشتند ولی نتوانستند به خوبی مهیا شوند. به هر حال این اتفاقات رخ داد تا از نظر تیمی نتوانیم به جایگاهی که می‌خواهیم برسیم.» 
او ادامه داد:« واقعیت این است که در کشتی فرنگی رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و مثلا رتبه ده رنکینگ می آید رتبه اول را می برد؛ این اتفاق را در صربستان شاهد بودیم  و قهرمان المپیک در همان ابتدا نتیجه را واگذار کرد. سطح بالای کشتی گیران در فرنگی سختی کار را بالا می‌برد. البته صد در صد مشکلاتی وجود دارد که باید برای مسابقات آینده رفع شود.»
او سپس در واکنش به این سوال که با این وصف خودتان هم از عملکرد کشتی فرنگی رضایت ندارید اینطور با تاکید حرف هایش را از سر گرفت:« نه نه اینطور نیست. این گروه کارش را از اواخر 98 آغاز کرده است. تیمی که ما تحویل گرفتیم یازدهم جهان بودیم. با این حال در مسابقات نور سلطان قراقستان با 4 برنز تیم را چهارم جهان کردیم. بعد در المپیک یک طلا گرفتیم. بعد تورنمنت نروژ بود که همه این نتایج را با نروژ مقایسه می‌کنند. هیچ کس ولی توجه نمی کند که ما در دو وزن کشتی گیران نروژ را نداشتیم و در واقع دو وزن را با یک وزن پر کردیم. اینجا دو نقره گرفتیم، یک برنز و یک پنجمی. الان کار را باید با چه کسی مقایسه کرد. همه نتایجی که به آنها اشاره کردیم تمامش کار خود این گروه بوده است.»
از حضرت‌پور درباره انتقاداتی که به شرایط بدنی تیم ملی کشتی فرنگی به وجود آمد پرسیدیم و او با رد کردن این موضوع و البته اشاره به برخی از نتایج کشتی گیران در صربستان که در نیمه دوم مسابقه به بازی بازگشته‌اند بیان کرد:« کشتی ده وزن دارد. وزن اول ما پوریا دادمرز بود که با نفر سوم جهان کشتی گرفت و بازی 5 بر صفر باخته را 6 بر 5 برد. در کشتی بعدی هم همینطور. در کشتی بعدی همینطور. آیا اگر یکی از کشتی گیران بد عمل کند، یعنی همه بد بوده اند. می توانم شماره تلفن تمام کشتی گیران را به شما بدهم تا درباره این موضوع از آنها بپرسید. ما تمام کارهایی که نیاز بوده و فکرمان می رسیده را انجام داده ایم. از سال 2019 تمام کارهای طراحی با ما بوده. کاری که نیاز بوده انجام شده ولی دو سه اتفاق افتاد که نتیجه تیمی را تغییر داد وگرنه می توانستیم جایگاه بهتری داشته باشیم.» 
از حضرت پور درباره ناکامی علی گرایی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی پرسیدیم و او در واکنش به این سوال اینطور توضیح داد:« علی گرایی در وزن 77 کیلوگرم بهترین نفر ماست. وزن 77 هم یکی از وزن های سنگین کشتی فرنگی در دنیاست و با وجود اینکه ولاسوف نبود، دیدید که چند کشتی گیر مطرح وجود داشتند؛ کشتی گیرانی که طی سال های اخیر بارها مقابل هم برد و باخت آورده اند. ما برداشت‌مان این است که علی پتانسیل بالایی دارد و تلاشش را هم کرد. به هر حال اشتباه داوری هم در کشتی وجود داشت که با وجود چانج امتیاز را به او ندادند. این ها جزو همان حوادث است.»
از دستیار درباره جدایی محمد بنا پرسیدم و او در این رابطه گفت:« ایشان گفت که خسته ام و نمی خواهم کار کنم. این موضوع برای الان هم نیست و برای چند ماه پیش است. او می گفت خسته ام ولی فدراسیون اصرار داشت که کار کند. نظرش این بود که نیروی جوانی بیاید و حالا هم آقای رنگرز آمده و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.» 
حضرت پور سپس درباره انتقاداتی که به بنا وارد می شود، ادامه داد:« همه نتایج سال های اخیر کشتی فرنگی با خود آقای بنا بوده و ایشان را باید با خودش مقایسه کرد. آدم بی عیب و ایراد هم که وجود ندارد ولی محسنات محمد بنا همیشه در کشتی فرنگی به معایبش سنگینی داشته است.»
او در پایان این خواسته از مسئولان فدراسیون داشت تا از تجربیات محمد بنا به هر نحوی شده درتیم ملی استفاده شود و اینطور حرف هایش را پایان داد:« به هر شکل باید تلاش بشود که از وجود آقای بنا، حالا نه به صورت مستقیم به عنوان مسئول میدانی ولی استفاده شود. این اتفاق اگر رخ بدهد برای کشتی فرنگی مفید فایده خواهد بود. البته من نمی دانم قبول می کند یا نه و نمی توانم چیزی بگویم ولی ایشان تجربیات زیادی دارد که استفاده از آنها مفید فایده خواهد بود.»

دیدگاه‌ها