کد خبر : 1845860 | 08 مهر 1401 ساعت 17:50 | 18.5K بازدید | 5 دیدگاه

از مقدماتی المپیک تا جام ملتهای آسیا؛

جام‌جهانی، آخر راه میزبانی‌های قطر نیست

کمتر از دو ماه به شروع جام‌جهانی ۲۰۲۲ مانده و قطر با تمام امکانات خود برای این رویداد مهم لحظه‌شماری می‌کند.

جام‌جهانی، آخر راه میزبانی‌های قطر نیست

به گزارش "ورزش سه"، جام‌جهانی پایان میزبانی‌ها‌ در این کشور حاشیه خلیج فارس نخواهد بود.

امروز با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا قطر به عنوان میزبان جام‌ملتهای آسیا در رده زیر ۲۳ ساله‌ها و انتخابی المپیک پاریس اعلام شد.

به این بهانه نگاهی می‌اندازیم به میزبانی‌های مهم قطر از زمان میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲‌ تا به امروز و مسابقاتی که قرار است در چند سال آینده در این کشور برگزار بشود.
* کرونا؛ تهدید جهانی و فرصتی برای قطر
با شیوع ویروس کرونا در جهان، مسابقات فوتبال در سرتاسر جهان با وقفه مواجه شد. لیگ قهرمانان آسیا 2020 بعد از برگزاری دو بازی تعطیل شد و ادامه برگزاری این رقابت‌ها در پرده‌ای از ابهام قرار گرفت.
سرانجام پیشنهاد برگزاری متمرکز در یک کشور مطرح شد و AFC با انتخاب قطر، این شانس را به مسئولان قطری داد تا میزان امادگی خود را برای جام‌جهانی در مقیاس کوچکتر بسنجند.
در این میزبانی، به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی حضور هواداران در ورزشگاه‌ها ممکن نبود اما میزبانی با رضایت حداکثری تیم‌های حاضر در این کشور همراه بود.
در این دوره پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی شانس این را داشت که برای اولین بار قهرمان آسیا شود اما فینال را به اولسان هیوندای کره‌جنوبی واگذار کرد.
** دورهمی با مهمانانی از دو قاره
در زمستان ۲۰۱۹، فیفا تاکید کرد که جام کنفدراسیون‌ها دیگر برگزار نمی‌شود.
این جام که از سال ۲۰۰۵، با حضور کشورهای قهرمان قاره در کشور میزبان جام‌جهانی برگزار می‌شد، این شانس را از قطر گرفت اما با تدبیر کشورهای عربی و موافقت فیفا، مسابقاتی با حضور  ۲۳ کشورهای عربی، موسوم به «عرب کاپ» در قطر برگزار شد.
حضور این تعداد تیم از دو قاره آسیا و آفریقا و برگزاری مسابقات با حضور هواداران، قطر را در فاصله یک سال مانده به جام‌جهانی محکی دوباره زد. فینال بین دو کشور آفریقایی برگزار شد و الجزایر عنوان قهرمانی این مسابقات را به دست آورد.

* استادیوم فینال جام جهانی و یک سوپرکاپ تماشایی
ورزشگاه لوسیل که به عنوان میزبان فینال جام‌جهانی انتخاب شده است، چندی پیش با حضور الهلال و الزمالک افتتاح شد.
این بازی که به عنوان سوپرکاپ لوسیل برگزار شد، الهلال به عنوان قهرمان آسیا و الزمالک به عنوان قهرمان آفریقا را در خود داشت که در نهایت الهلال در ضربات پنالتی، پیروز این میدان شد. 
پیش از این نیز سوپرکاپ آفریقا، به طور متوالی برای چهارسال در این کشور برگزار شد.

* صدور ویزای پاریس در دوحه
با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات انتخابی المپیک پاریس در قطر برگزار خواهد شد تا شاگردان مهدوی‌کیا برای پایان حسرت ۴۸ ساله تلاش کنند.
قاره آسیا ۳.۵ سهمیه برای المپیک دارد و تیم‌های صعودکننده به نیمه‌نهایی، فرصت حضور در این مسابقات را خواهند داشت.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون قطر، از شانس زیادی برای میزبانی رقابت‌های جام‌ملت‌های ۲۰۲۳ که قرار بود در چین برگزار شود، برخوردار است.

اندونزی، قطر و کره‌جنوبی سه نامزد نهایی برای کسب میزبانی این مسابقات هستند.

دیدگاه‌ها