کد خبر : 1847183 | 16 مهر 1401 ساعت 15:54 | 145.8K بازدید | 65 دیدگاه

نیم ساعت کلنجار با اسطوره فوتبال ایران؛

آقای روشن چرا به کی‌روش و ساپینتو توهین می‌کنید؟

«در این مورد که می‌گویید لحن من بد است، چشم! سعی می‌کنم تغییر بدهم...»

آقای روشن چرا به کی‌روش و ساپینتو توهین می‌کنید؟

به گزارش ورزش سه، حسن روشن که یکی از بهترین مهاجمان تیم ملی ایران و تاریخ باشگاه استقلال محسوب می‌شود، همیشه با صراحت درباره مسائل و اتفاقات مختلف فوتبال ایران صحبت می‌کند و شاید همین صراحت کلامش باعث شده تا انتقاداتی هم متوجه او بشود.

روشن که از زمان آغاز لیگ برتر، به یکی از منتقدان اصلی رفتارهای ریکاردو ساپینتو تبدیل شده، در هفته‌های اخیر با انجام مصاحبه‌هایی، با لحنی تند درباره اعتراضات سرمربی آبی‌پوشان در کنار زمین صحبت کرده است.

در همین رابطه امروز گفت‌وگویی با این پیشکسوت باشگاه استقلال داشتیم تا با او در خصوص شرایط استقلال و همچنین اظهاراتش صحبت کنیم و از او سوال کنیم "آیا از نظر او بیان انتقادات با این لحن درست است؟"

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* در ابتدا درباره دیدار روز گذشته استقلال برابر فولاد صحبت کنید‌. از نظر شما بازی چطور بود؟
بازی کاملا یک‌طرفه بود و حق استقلال هم مساوی نبود و باید برنده می‌شد. در کل شاهد بازی جذاب و دوطرفه‌ای نبودیم و این فولاد، فولاد سابق نبود. من انتظار یک بازی خوب داشتم اما این اتفاق نیفتاد. اگر بازیکنان استقلال دقت بیشتری داشتند می‌توانستند به گل‌های بیشتری برسند.

* این بازی با اعتراضات زیادی به داوری همراه بود و بعد از بازی هم صحبت‌های تندی شد. شما به عنوان یک پیشکسوت چه نظری درباره این اتفاقات دارید؟
من با قوانین جدید داوری آشنا نیستم اما دیدم که داور به صحنه‌ها بسیار نزدیک بود و خطایی تشخیص نداد. به هر حال کارشناسان داوری باید نظر بدهند اما این اعتراضات به داوری‌ها درست نیست؛ داور هم انسان است و اشتباه می‌کند. خوب است که با داوران کلنجار نروند و اعصاب او را به هم نریزند که اشتباهات بعدی پیش نیاید. خیلی کم پیش می‌آید که یک داور به خصوص در بازی تیم‌های بزرگ اشتباهی نداشته باشد.

* دیروز آقای ساپینتو در کنار زمین حضور نداشت؛ فکر می‌کنید غیبت سرمربی چه تاثیری روی عملکرد استقلال داشت؟
ما همچنان از این مربی کار روانی درستی بر روی تیم ندیده‌ایم و در واقع ایشان در بازی‌های قبل اثر معکوس داشتند و در کنار خط اعصاب و روان تیم را به هم ریخته‌اند‌. برای مثال زمانی که برانکو روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت، در برابر هر اتفاقی با صبوری و متانت رفتار می‌کرد. سرمربی باید در مقابل اشتباهات داوری یا عملکرد بد بازیکنان، آرامش را به زمین انتقال بدهد اما ساپینتو با رفتارهایی که در بازی‌های گذشته داشت، نشان داد آدم نرمالی نیست. گاهی می‌گویند مربی نباشد بهتر است.

* یعنی فکر می‌کنید غیبت ساپینتو به سود استقلال بود؟ 
بله؛ در بازی قبل استقلال برده بود و پنالتی به نفع ما بود، ساپینتو آن حرکات و ادا و اطوار را انجام داد و محروم شد؛ حالا اگر دیروز با آن اتفاقات در کنار زمین بود لابد همه را می‌زد. او باید بفهمد که استقلال تیم بزرگی است و جای مسخره‌بازی نیست؛ باشگاه باید به این سرمربی اخطار بدهد که اینجا ایران است و مثل تیم‌های قبلی او نیست. این مربی‌ها به واسطه کی‌روش آمده‌اند و کی‌روش آنها را روشن کرده که چه کارهایی کنند.

1751137

* از نظر فنی ساپینتو را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بدترین کار ساپینتو این است که پست فورواردی که سال قبل تاثیر زیادی روی گل‌ها و بازی خوب استقلال داشت، تغییر داده است. این سرمربی در مهره‌چینی و استفاده از بازیکنان ضعیف است.

* یعنی از نظر فنی هم این سرمربی را قبول ندارید؟
بحث‌های فنی با استفاده درست از مهره‌ها تفاوت دارد. برای مثال همه می‌دانند یامگا سال قبل زحمت زیادی کشیده و گل‌های خوبی زده اما در دفاع راست بازی می‌کند. این بازیکن باید جلو باشد؛ قایدی نمی‌تواند در جلوی زمین بجنگد اما یامگا می‌تواند در آن پست بجنگد و قایدی با تکنیک خود از آن استفاده کند. ساپینتو هنوز این دو مهره را نشناخته است.

* شما به کی‌روش اشاره کردید و گفتید او واسطه حضور ساپینتو بوده و به او یاد داده که اینجا چطور رفتار کنند. می‌توانید در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟
بله؛ ساپینتو شاگرد او بوده است. کی‌روش خودش هم ادا و اطوار زیاد دارد؛ تیم ملی چندین مسابقه با اسکوچیچ داد اما در یکی از آنها هم سر و صدا ندیدیم و باقری و هاشمیان هم در تیم ملی آرامش ایجاد کردند. کی‌روش در هر مسابقه‌ای زمین و زمان را به هم می‌دوزد که مسابقه دارم و هر کسی ببیند فکر می‌کند با برزیل بازی دارد در صورتی که برای مثال بازی با بنگلادش است. منظور من این است که این مربی‌ها همه پرتغالی هستند و حتی دیدیم که دستیار کی‌روش گفت از اردیبهشت ماه از ایران به دنبال مربی هستند. بدبختی هم این است که زمان‌هایی که ما دنبال مربی هستیم، بازی‌های اروپا و آمریکا در حال برگزاری است و مربی خوب بیکار نیست. یک مربی نام ببرید که سر کار بوده و اینجا آمده است. همه و حتی خود کی‌روش و ساپینتو بیکار بوده‌اند. همه بیکارها را با دلال می‌آورند.

* در واقع منظور شما این نبود که کی‌روش در آمدن ساپینتو به ایران نقشی داشته است؟
چرا. از او پرسیده‌اند و قطعا نقش داشته است. مربیان استقلال و سپاهان پرتغالی هستند و یک دلال اینها را آورده است. مگر می‌شود که نقش نداشته باشند؟ حتی دیروز هم‌ گزارشگر بازی گفت اینها شاگرد کی‌روش بودند.

* شما به کی‌روش هم انتقادات تندی داشتید.
کی‌روش برای فوتبال و آینده ما هیچ کاری نکرده و فقط هشت سال پول بیت‌المال را برده است. الان هم که اشتباه روی اشتباه کرده‌اند و او را برگردانده‌اند و فکر می‌کنند او در جام جهانی جام هم می‌گیرد؛ در صورتی که بچه‌های ما به قدری خوب هستند که نیازی به حضور حسن و حسین نیست‌. بازیکنان به خاطر آبروی خودشان در باشگاه‌شان، سعی می‌کنند در تیم ملی ایران هم خوب بازی کنند. من که با صحبت‌هایم نمی‌خواهم جای کسی را بگیرم؛ یک پیغام به من داده بودند که من فوتبال نمی‌فهمم و من هم گفتم مدرکت را بیاور تا ببینم. من بازنشسته هستم و برای پست و مقام له له نمی‌زنم؛ حرف‌های من به نفع باشگاه استقلال و فوتبال ایران است. کی‌روش هشت سال پول گرفت اما عملکرد او هیچ شباهتی به اوفارل نداشت و هیچ تیم آینده‌داری را برای ما نگذاشت. بعد از جدایی اوفارل، ما با آقای مهاجرانی جام ملت‌ها را گرفتیم و به المپیک رفتیم. ضمن اینکه در این دوره کی‌روش تیم ما را به جام جهانی نبرده، بلکه ایران و بچه‌های تیم ملی زحمت کشیده‌اند و حالا کی‌روش را به جام جهانی می‌برند.

1749005

* چه کسی به شما پیغام داده بود که فوتبال نمی‌فهمید؟
ساپینتو. من مدرک دارم اما خودم را بازنشسته کرده‌ام؛ نباید حرف‌ مفت بزنند و بگویند پیشکسوت‌ها نمی‌فهمند.

* شما یکی از مهم‌ترین بازیکنان فوتبال ایران بوده‌اید؛ فکر نمی‌کنید لحن‌ شما برای انتقاد از رفتار ساپینتو و سایر مسائل، جالب نیست؟
مثل چی؟

* برای مثال شما در مصاحبه‌ای گفته بودید ساپینتو فکر نکند اینجا سیرک است و او دلقک.
الان هم می‌گویم. مثلا در آن بازی که خانم‌ها آمده بودند، حرکتش را برای خانم‌ها دیدید؟ در کشور ما که همینطور هم برای خانم‌ها مشکل داریم، باید آن حرکت را با دست خودش انجام بدهد؟ یا کارهای دیگر. برانکو سال‌ها در پرسپولیس و تیم ملی بود؛ اگر او نتیجه گرفت ۵۰-۶۰ درصد به خاطر متانت و آقایی‌اش بود. او انقدر سر و صدا می‌کرد و دست و بالش را تکان می‌داد؟ ما در خیابان راه می‌رویم و می‌گویند سرمربی شما اینطور رفتار می‌کند؛ استقلال یک تیم بزرگ است و آدم‌های بزرگ باید در آن باشند نه هر آشغالی.

* قطعا نقدهایی به رفتار آقای ساپینتو وارد است اما بیان شدن این انتقادات با چنین لحن‌های تندی ممکن است باعث شود حتی هواداران استقلال هم جبهه بگیرند.
هوادار استقلال خودش هم می‌داند اما چون نتیجه می‌گیریم حرف نمی‌زند. هوادار دوست ندارد نماینده‌اش چنین رفتارهایی داشته باشد؛ این مسابقه‌ها در دنیا دیده می‌شود. ساپینتو در تیم‌های سابقش هم این رفتارها را داشته و طبیعتش این است. این سرمربی اگر خوب کار بکند، مثل اوفارل یا رایکوف ارتباط خوبی داشته باشد، در آکادمی استقلال حضور پیدا کند و از جوان‌ها استفاده کند و ادا و اطوار نداشته باشد، من و امثال من دست او را می‌بوسیم و طوری از او حمایت می‌کنیم که کسی نتواند حرف بزند اما او خودش باعث این حرف‌ها شده است. وگرنه مگر ما مریض هستیم؟ خیلی مربی‌های بزرگتر از ساپینتو بودند که چنین حرکاتی نداشتند.

* در هر صورت این لحن شما باعث انتقاد هواداران استقلال و اهالی فوتبال هم می‌شود.
سواد من بیشتر از این نیست. رفتار و نظرات هواداران با نتایج تیم تغییر می‌کند و حق هم دارند اما از من در کوچه و خیابان سوال می‌کنند که چرا سرمربی اینطور رفتار می‌کند. چه باید بگویم؟ شما می‌توانید جواب بدهید؟ از من سوال می‌کنند که صحبت می‌کنم وگرنه من دوره‌هایم را در جایی دیده‌ام که گفتند اگر منتقد ندارید، حرف نزنید. زمانی که امیر قلعه‌نویی در استقلال بود، وقتی که من با او سفت می‌گرفتم موفق بود چون می‌دانست اگر اشتباه کند، یقه او را می‌گیریم اما مگر الان که رفته و موفق هم هست یک کلمه درباره او حرف می‌زنیم؟ ما با کسانی که در استقلال کار می‌کنند کار داریم و یک قران هم نمی‌گیریم‌. پریروز هم جشن بود و ناهار و زمین می‌دادند اما من نرفتم چون دنبال این چیزها نیستم.

1751393

* بله؛ در واقع صحبت‌های شما از روی دلسوزی است.
قطعا همینطور است. من حتی باشگاه هم‌ نمی‌روم که بگویند ناهار یا چایی خورد.

* شما یک مصاحبه هم داشتید که گفته بودید آقای بیژن طاهری باید سرمربی استقلال را ادب کند. درست است؟
بله؛ کار سرپرست چیست؟ البته در ایران سرپرست باید حرف سرمربی را گوش کند اما کار سرپرست آرام کردن تیم و رسیدگی به مسائل است؛ اگر اینطور باشد تیم نتیجه می‌گیرد. تیمی خوب است که نیمکت خوب و آرامی داشته باشد. بیژن طاهری شاگرد من بوده و پسر بسیار خوبی است اما دیروز که او را می‌دیدم نگران بودم که سکته نکند؛ او اصلا از این کارها نمی‌کرد ولی ببینید چقدر او را اذیت می‌کنند. من می‌گویم آقای ساپینتو در زمین و تمرین هر دستوری می‌دهد به روی چشم اما این ادا و اطوارها را در تیم درنیاورد. من یکبار دیگر سوال می‌کنم که اگر آقای ساپینتو دیروز حضور داشت چه کار می‌کرد؟ در بازی قبل من دیدم دقیقه ۹۰ دعواست و من فکر کردم پنالتی به نفع حریف است اما دیدم نه! به نفع ماست و این کارها را می‌کند. در مجموع هواداران هم باید صبور باشند و بدانند حرف‌های ما برای این نیست که تیم را خراب کنیم؛ حرف‌های ما از طرف کسانی است که در اتوبوس و مترو و خیابان به ما می‌گویند.

* اما قبول دارید استفاده از لفظ "ادب کردن" توهین‌آمیز است؟
من نگفتم ادب کنند، گفتم باید یقه او را بگیرند.

* یقه گرفتن هم جالب نیست.
چه بگوییم؟ کجایش را بگیرند؟

* برای مثال می‌توان گفت که باید به ساپینتو تذکر بدهد.
منظور من هم همین است. شما حتی اگر به یک رستوران هم بروی، سرآشپز همه کاره نیست و سرآشپز فقط در امور غذا وظیفه دارد؛ آنجا هم مدیر و ... دارد. در یک تیم هم، مدیر باید تیم را آرام کند و نباید اجازه بدهد بازیکن و مربی هر رفتاری کند یا اگر هم قصد دخالت مستقیم ندارد، به باشگاه گزارش کند تا مدیرعامل تذکر بدهد. منظور من این است.

* اتفاقا منظور من هم این است که وقتی یک صحبت با این ادبیات مطرح شود، تاثیرگذاری بیشتری هم بین اهالی فوتبال دارد.
درست است. خدا بزرگ است. خدا را شکر من یک چایی باشگاه هم نخوردم وگرنه می‌گفتند او به خاطر چایی این حرف را می‌زند. من می‌توانم با کی‌روش، ساپینتو و بقیه که سر‌ ملت ایران را کلاه می‌گذارند رفیق بشوم و دلالی‌ آنها را بگیرم و از کنارشان بخورم و حرف هم نزنم اما کار ما این نیست. هیچکدام از قدیمی‌های هم‌دوره ما این کارهایی که الان در فوتبال انجام می‌شود، در سرشان نمی‌رود.

* صحبت پایانی؟
از شما ممنونم و در این مورد هم که می‌گویید لحن بد است، چشم! من سعی می‌کنم تغییر بدهم اما اینها حرکات بد باعث می‌شوند ما هم اینطور صحبت کنیم وگرنه ما این کار را نمی‌کردیم. من از کسانی که فکر‌ کردند من غرضی داشته‌ام معذرت‌خواهی می‌کنم.

دیدگاه‌ها