کد خبر : 1847473 | 18 مهر 1401 ساعت 13:18 | 19.9K بازدید | 7 دیدگاه

اولویت کی‌روش آمادگی جسمانی بازیکنانش است؛

ذوالفقارنسب: استقلال و فولاد توافق کردند ریسک نکنند

مربی سابق فوتبال ایران می‌گوید دیدار سپاهان و پرسپولیس در نقش جهان در حد لیگ برتر نبوده است.

ذوالفقارنسب: استقلال و فولاد توافق کردند ریسک نکنند

بیژن ذولفقارنسب در گفتگویی با "ورزش سه"، درباره بازي سپاهان و پرسپوليس و اینکه آیا این بازی توانست انتظارات را برآورده کند، اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد: «بازي سرد و بي‌روحي بود. چون بازي كيفيت مناسبي را نداشت. اراده لازم نزد بازيكنان نبود و شايد بيشتر از هر چيزي بازيكنان به فكر حفظ سلامتي‌شان بودند و كمتر ريسك كردند. برخي‌ هم بي‌انگيزه بودند. همه اينها در بازي دو تيم مشهود بود. اين بازي در سطح ليگ برتر ما براي دو تيمي كه مي‌شود گفت مدعي عنوان قهرماني هستند، نبود. به هر حال اگر بخواهيم چهار تا تيم را در كشور مدعي بناميم اين دو تيم قطعا جزو آن چهار تيم هستند. انتظار مي‌رفت بازي بهتري را هر دو تيم برگزار كنند.»
ايشان ادامه داد: «يك فرضيه ديگر هم اين است كه مربوط مي‌شود به بازيكناني كه شانس حضور در اردوي تيم ملي را دارند. هفت، هشت نفر از دو تیم شانس حضور در تيم ملي را دارند. اينها يك مقدار با احتياط بازي كردند. چون نزديك به اردوهاي حساس تيم ملي و انتخابات نفرات نهايي قرار داريم. برخي از زمان‌ها امكان بروز چنين اتفاقاتي هست.»
بازيكن سال‌هاي دور پرسپوليس در رابطه با اظهارنظر گل‌محمدي كه گفته بود حضور بازيكنان در اردوي تيم ملي روي كيفيت تیمش اثر گذاشته، گفت: «مطمئنا اثر دارد. هم به لحاظ روحي و هم به لحاظ فيزيكي. به هر صورت اين‌طور تمرينات و اردوها روي كار باشگاه‌ها اثر مي‌گذارد.»
ذوالفقارنسب كه سابقه نشستن روي نيمكت استقلال را نيز در كارنامه دارد در مورد وضعيت آبي‌ها در اين فصل گفت: «استقلال در تمامي زمينه‌ها تغييرات اساسي داشته. ساختار تيمش تغيير كرده. كادر فني كه خيلي مهم است تغيير كرده. كادر فني بايد زمان داشته باشد تا بتواند با ساختار فيزيكي و فني تيم هماهنگ شود. همچنين بايد با شرايط روحي - رواني بازيكنان آشنا شود. اينها مربيان جديدي هستند و شايد هم باتجربه باشند ولي به هر صورت در عملكرد يك تيم اين مسائل اثرگذار هستند.» 

1751579

ايشان در ادامه به بازي استقلال مقابل فولاد اشاره كرد و افزود: «در بازي استقلال و فولاد به نظرم بيشتر از هر چيز هر دو تا تيم نمي‌خواستند بازنده باشند. اين خيلي مهم‌تر از اين است كه حتي اگر يك تيم بخواهد برنده شود. اين عامل نباختن براي هر تيمي چنانچه بخواهد تداوم پيدا كند خيلي خيلي مضر خواهد بود. اين باعث مي‌شود به اصطلاح قديمي‌ها بازيكنان دست به عصا شوند. چون تمام هيجانات فوتبال به ريسك كردن و اقدامات آني است كه مي‌گيرند و تصميماتي كه اجرايي مي‌كنند. اينكه يك يا دو يا سه نفر در يك صحنه با هم حركت جالب توجهي انجام مي‌دهند. هيچ كدام از اينها را ما در بازي استقلال و فولاد نديديم. هر دو تا تيم توافق كرده بودند ريسك نكنند.»

1751255

پیشکسوت فوتبال ایران درباره حضور مربیان پرتغالی در ایران بیان کرد: « پرتغال كشور صاحب فوتبالي است. نه در سطح اول اروپا ولي بين سطح يك و دو است. به لحاظ حضور بازيكنان معتبر كشورهاي اروپايي در ليگ اين كشور و حضور تيم‌هاي ملي و باشگاهي اين كشور در فينال‌هاي مسابقات اروپايي نظير جام ملت‌هاي اروپا يا ليگ ملت‌هاي اروپا و ساير مسابقات قاره‌اي كه آنها دارند، پرتغالی‌ها تيم‌هاي متوسطي هستند. به هر صورت ما در چند سال گذشته تعداد زيادي بازيكن در پرتغال داشتيم و داريم و اين هم تمامش مي‌شود تبادل ارتباطات. از همين راه‌هاست كه آشنايي برقرار مي‌شود. به نظرم اين ارتباطات باعث شده ما مربيان خوب و حتي ضعيف پرتغالي را بيشتر پذيرا باشيم.»
ذوالفقارنسب در مورد برپايي ميني‌كمپ‌هاي كي‌روش در حد فاصل برگزاري بازي‌هاي ليگ و اينكه آيا اين سيستم كمكي به تيم ملي مي‌كند يا خير گفت: «من در جريان هستم كه آقاي كي‌روش و همكارانش مربي بدنساز ويژه در اختيار دارند. خود كي‌روش هم نظارت كامل دارد. الان زماني است كه تيم بايد آن اوج كارايي بدنسازي‌اش را انجام بدهد. چون ما چند هفته بيشتر تا جام جهاني زمان نداريم. معمولا هفت، هشت، ده روز مانده به جام جهاني مربيان تيم را از آن فشار بدني خارج مي‌كنند. مي‌روند در يكنواخت‌سازي، كارهاي فني، تاكتيكي و مسائل روحي و همبستگي تيمي. يعني ساختن و پرداختن نهایی تيم. الان آن مقطع فشارهايي است كه برخي بازيكنان بايد در آن قرار بگيرند. چون همه بازيكنان در يك سطح نيستند. بازيكن داريم الان آماده آماده است و بازيكن داريم كه هنوز جا دارد بهتر بشود يا اضافه وزن دارد يا نسبت به پست‌ نياز دارد آماده‌تر شود.»

1751642

او در همین زمینه ادامه داد: «تخصص آقاي كي‌روش هم در همين زمينه است. يعني آمادگي جسماني ركن اصلي كار فوتبال ايشان است. در صورتي كه مربي داريم ركن اصلي‌اش را مي‌گذارد مسائل تاكتيكي تيمش و مسائل بدني را مي‌گذارد دوم. مربيان بعد از مدتي كار كردن به چيزي که اولويت‌شان است معروف می‌شوند. كي‌روش هم اهميت كارش آمادگي بدني و ميزان دوندگي است. چون كاري كه ايشان مي‌كند يعني پرسينگ زياد، اولين فاكتور و نيازش ميزان دوندگي است. اين نوع اردوهاي كوتاه‌مدت و مقطعي براي آنهايي است كه به رشد ميزان آمادگي بدني نياز دارند.»
اين كارشناس فوتبال ایران عنوان کرد: «فكر مي‌كنم كي‌روش بيشتر از هر دوره ديگري تلاش مي‌كند تا بتواند همراه با تيم ملي ايران يك نتيجه خوب بگيرد كه باعث شود يا در ايران بماند يا در جاي ديگري جايگاه مناسبي پيدا كند. اين طبيعي هم هست. هر مربي ديگري هم باشد همين كار را مي‌كند ولي ايشان انگيزه بيشتري دارد و براي موفقيت هم بيش از هر چيزي روي بحث آمادگي جسماني كار مي‌كند و اين چيزي است كه ما در ادوار گذشته هم از ايشان ديديم.»
ايشان در پايان در مورد مصدوميت سردار آزمون و احتمال نبود اين بازيكن در جام جهاني گفت: «مصدوميت خيلي حساسي سراغش آمده ولي اگر گفته‌اند بين ۶ تا ۸ هفته دور از ميادين است همچنان شانس بالايي دارد كه بتواند به جام جهاني برسد. با توجه به اينكه پزشكان خيلي خوبي در اروپا هستند و حتما هم باشگاه هم مديران تيم ملي و هم از طرف خودش اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. شش تا هشت هفته فرصت كمي نيست. اميدوارم اين بازيكن بتواند برگردد و اگر خداي نكرده، خداي نكرده به جام جهاني نرسيد ما در آن پست به اندازه كافي بازيكنان خوب و با انگيزه و اثرگذار داريم. ولي حضور خود سردار آزمون با سلامتي كامل بسيار مي‌تواند به تيم ملي كمك كند. با انگيزه بالايي كه دارد، با تجربياتي كه دارد خيلي اثرگذارتر از قبل مي‌تواند باشد.»

دیدگاه‌ها