کد خبر : 1847607 | 19 مهر 1401 ساعت 13:10 | 16.1K بازدید | 10 دیدگاه

آقای کی‌روش بیاید به ماهم ریکاوری یاد بدهد؛

الهامی: مایلی‌کهن گفت تو یک سور به من زده‌ای

ساکت الهامی، سرمربی هوادار می‌گوید سخت‌ترین روزهای زندگی‌اش را در مدت اخیر پشت سر گذاشته است.

الهامی: مایلی‌کهن گفت تو یک سور به من زده‌ای

به گزارش "ورزش سه"، ساکت الهامی در این فصل هدایت هوادار تهران را برعهده گرفت. الهامی که فصل پیش با نساجی قهرمان جام حذفی شده بود، کمال‌گرایی خود را به هوادار هم آورده و سه هفته باخت با این تیم را از سخت‌ترین روزهای زندگی‌اش می‌داند. سرمربی هوادار در حاشیه تمرین این تیم با خبرنگار ما هم‌کلام شد که صحبت‌های او را می‌خوانید:

*از آخرین بازی‌تان در کرمان بگویید. تیم‌های بزرگی در کرمان بازی کردند و نتوانستند نتیجه دلخواه را بگیرند اما شما رفتید و با ۳ امتیاز برگشتید.
الهامی: از سایت خوب ورزش سه و مجموعه‌شان تشکر می‌کنم و ممنونم که وقت‌تان را گذاشتید و تشریف آوردید. مس کرمان تیم خوب و گردن کلفتی است و بازی کردن در آنجا علاوه بر بحث ارتفاع، بحث آلودگی معادن هم وجود دارد که واقعا بسیار سخت است و از دقیقه ۷۰ به بعد شرایط آنجا بسیار سخت است. من یک سال و شش ماه آنجا بودم و می‌دانم شرایط سخت است. ما می‌دانستیم که مس ۱۴ ماه یا ۱۷ بازی را در آنجا تا این مدت نباخته، خودمان هم می‌دانستیم کار سختی را پیش رو داریم و در چه شرایطی قرار داریم و این بازی برای ما حکم مرگ و زندگی را داشت. صادقانه بگویم که من سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام را می‌گذراندم ولی این هم یک چالش بود و روز اولی که آمدم می‌دانستم این سختی‌ها هستند و تجربه این کار را داشتم. چالشی که به آن فکر می کردم واقعا سخت است اما این راه را با تمام وجود انتخاب کردم و باید انجامش می‌دادم و راه برگشتی نبود که شانه خالی کنم. به دو مورد ایمان داشتم، اول خدا و دوم توانمندی بازیکنانم. به این دو مورد و مجموعه‌مان که یک دل‌ هستند ایمان داشتم که می‌توانیم از این شرایط تا حدودی خارج شویم؛ هر چند الان هنوز اتفاق خاصی نیفتاده ولی از اینکه بیرون از خانه ۳ امتیاز را گرفتیم مایه خوشحالی من و بچه‌ها است و امیدوارم بتوانیم این روال را پیش ببریم و از شرایطی که در ادامه راه داریم بهترین استفاده را ببریم.

*در هوادار شاید مانند تیم‌های دیگری که شما حضور داشتید فشار هواداران وجود نداشته باشد و دومین سال لیگ برتری‌اش است. در مورد سختی‌ها و فشار‌ها صحبت کنید و کسی در این فصلی که تیم ضعیف در لیگ نداریم از هوادار انتظار رتبه تک رقمی ندارد.
الهامی: تیم‌ها نزدیک به هم هستند و ما جزو تیم‌هایی جوان‌ هستیم. باتجربه‌های بسیار خوبی داریم اما تیم‌مان جوان و نوپا است ولی هیچ وقت به این اعتقاد ندارم که چون تیم ما دو سال است تشکیل شده، فوتبال  آکادمی، پایه و ساختار ندارد سال به سال است، هر سال مشخص می‌شود که این تیم امسال شرایطش خوب یا بد است. به عنوان مثال اگر مدیر یکی از تیم‌های صنعتی عوض شود ممکن است تیم‌داری را نخواهد یا ممکن است یکی از تیم‌های نفتی که الان شرایط خوبی ندارد وزیر عوض شود ولی دنبال تیم‌داری نیست. به همین دلیل این حرف‌هایی که درمورد نوپا بودن تیم ما زده می‌شود را قبول ندارم؛ ما تیم خوبی هستیم و باید به خودمان این را بقبولانیم. درست است توقع را خودمان ایجاد می‌کنیم، حال ممکن است خوب یا بد باشد اما توقع من از خودم و بچه‌هایم بسیار بالاتر است و می‌دانم بچه‌های من نسبت به کیفیت و توانمندی که داشتند حتی نصف آن هم امتیاز نگرفتند. بازی‌هایی که مقابل پرسپوليس، سپاهان و مس بازی کردیم الحق والانصاف حق‌مان این نبود. نمی‌گویم که باید آنها را می‌بردیم یا مساوی می‌کردیم ولی حق فوتبالی که بازی کردیم این جایگاه نبود اما فوتبال است و این روزها و چالش‌های سخت وجود دارد. برای ما بسیار سخت گذشت و الان همچنان از آن شوک خارج نشدیم ولی انشاالله بتوانیم در ادامه راه از این شرایط خارج شویم و فوتبال خوبی بازی کنیم تا مردم به آن احترام بگذارند. من هرجایی بودم به دنبال فوتبالی بودم که قابل احترام باشد و هر جا بازی کردم شما نمی‌شنوید که من به تیم حریف احترام نگذارم یا بعد از بازی و در مصاحبه اگر بازی را ببریم یا ببازیم به تیم حریف، داوران و همه احترام نگذارم. بعد از بازی هر چیزی که بود تمام شد مبارک‌شان باشد، ما دوباره شروع می‌کنیم.

*این هفته هم با ملوان بازی دشواری دارید.
 من ۳ فیلم از بازی آنها دیدم و واقعا ملوان یک تیم گردن کلفت است و هر کسی که می‌گوید تیم خوبی نیست اشتباه می‌کند. به نظر من جزو ۴ یا ۵ تیم اول از نظر کیفیت فوتبالی در ایران است و واقعا فوتبال به روز و به نامی بازی می‌کند‌. بعد از اینکه فیلم بازی‌شان را دیدم سورپرایز شدم، اصلا فکر نمی‌کردم  اینطور باشند چون بازی‌های آنها را ندیده بودم اما تیمی لایق و شایسته هستند.
به آقای مازیار زارع بابت تیمش تبریک می‌گویم و به خودش هم تبریک می‌گویم؛ کسی که دو یا سه سال است مربی‌گری را شروع کرده اما تا این حد توانمند است و تیمش تا این حد مدرن و با برنامه بازی می‌کند که من اصلا ماندم که چقدر تیم‌شان خوب است!

1752126

*در مورد تیم شما به ذهن می‌آمد که برود و دفاع کند و چشم به ضد حملات داشته باشد اما آمار تیم هوادار خوب است ولی با این وجود در بعضی بازی‌ها مثل سپاهان نتیجه نمی‌گیرید.
بازی‌ای که بچه‌ها ارائه می‌دهند جای هیچ صحبتی را برای من نمی‌گذارد که به لب خط بیایم یا در مورد داوری چیزی بگویم. این موضوع مقداری به تجربه برمی‌گردد؛ ما در دو جا قهرمان شدیم و برگشتیم و فردای آن روز ما را بیرون کردند! سر همان تیم‌ من محروم شدم و آخرش این است اما بعد از آن فهمیدم که به این صورت نیست. یک تشکر ویژه از آقای مایلی کهن می‌کنم که خودم به ایشان زنگ زدم و با او صحبت کردم. سردمدار ما در فوتبال ایشان هستند که در فوتبال زحمات زیادی کشیده است. شما مربی‌ای را پیدا نمی‌کنید که در فوتسال، ملی و باشگاهی نتیجه بگیرد و با همه بجنگد ولی وقتی با ایشان صحبت کردم گفت ساکت جان شما یک سور به من زدی و واقعا ارزش ندارد. برای من واقعا تاثیر گذار بود و از ایشان تشکر می‌کنم. نظر من این است که آقای مایلی‌کهن، فرکی، جلالی و کریمی مانند خامه‌ی روی کیک هستند که وجودشان در فوتبال ما لازم است و الان زمانی است که باید از وجود آنها استفاده شود تا مربیان جوان بتوانند یک کلاس درس داشته باشند. من خودم به آقای مایلی کهن زنگ زدم یا ارتباطم با آقا فیروز به صورتی است که همیشه از ایشان مشورت می‌گیرم. الان که آقا فیروز برگشتند لیگ جذاب‌تر خواهد شد، این می‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

*در مورد لیگ صحبت کنید. تیم‌های صدرنشین ۱۵ امتیاز دارند و اکثر تیم‌ها منسجم نشان دادند. در مورد این ۹ امتیاز از دست رفته صحبت کنید. 
الهامی: فعلا در جدول تیمی نتوانسته خودش را برای قهرمانی لایق نشان دهد و مردم را وادار کند که تا الان قهرمان شده است. همه‌ی تیم‌ها نزدیک به هم هستند. گل‌گهر به استقلال باخت و در هفته بعد صدرنشین شد و تیم‌هایی که الان هستند همه ۸، ۹، ۱۰ یا ۱۱ امتیاز دارند و نزدیک به هم هستند. من فکر می‌کنم امسال شاید فوتبال ما کم امتیاز‌تر باشد مگر اینکه تیمی در نیم فصل دوم یک‌باره جدا شود، باید دید بعد از جام جهانی شرایط چگونه است ولی تا حالا تیمی مجاب نکرده که مردم قاطعانه بگویند این تیم قهرمان می‌شود. مثلا زمانی که آقای برانکو در پرسپولیس بود همه می‌گفتند پرسپوليس قهرمان می‌شود و تیم دوم و سوم هم مشخص می‌کردند اما الان به آن صورت نیست، همه‌ی تیم‌ها فراز و نشیب دارند حال اگر نگوییم فراز و نشیب اما همه‌‌ی تیم‌ها دست‌شان برای تیم‌های دیگر رو شده است. شما دیدید که بازی با سپاهان را باختیم اما واقعا لایق باخت نبودیم یا مس همین هفته به ما باخت شاید لایق باخت نبود، باید واقع‌بین باشیم حالا که آنها را بردیم بگوییم فلان کار را کردیم و باید صادقانه صحبت کنیم تا فوتبال‌مان پیشرفت کند.

*آن پایین جدول مشخص نیست چه خبر است! 
الهامی: من به شما قول می‌دهم که همه چیز در پایین و بالای جدول روز آخر مشخص می‌شود.

*در مورد تیم ملی و کی‌روش صحبت کنید، شرایط را چطور می‌بینید؟
جمله‌ای را می‌گویم که شاید یک عده ناراحت شوند، آقای کی‌روش مربی خوبی است و اصلا صحبتی نیست ولی این بحثی که آقای کی‌روش بعد از بازی‌ها بازیکنان را به مینی کمپ می‌برد، یعنی اینکه ما مربیان نمی‌توانیم خوب ریکاوری کنیم. کار آقای کی‌روش توهین به مربیان ماست. مربی‌های ما به روز هستند کدام مربی خارجی از مربیان ایرانی بهتر هستند؟ یعنی انقدر مربیان ما ضعیف هستند که نمی‌توانند ریکاوری کنند؟ من اگر خودم بازیکن داشتم به او نمی‌دادم. علم ریکاوری را همه دارند، آنها شق القمر که نمی‌کنند. الان سرمربی سپاهان مورایس است و با مورینیو کار کرده، ساپینتو در بزرگترین تیم‌های پرتغال بوده یا بردیف یکی از تئوریسین‌های مهم فوتبال دنیاست؛ حالا ما نه ولی آنها که می‌توانند ریکاوری کنند. اگر برای یک هفته می‌خواهد بازیکنان را بگیرد عیبی ندارد ولی اگر فکر می‌کند از ما جلوتر است بیاید به ماهم یاد بدهد.

*دو بازی دوستانه ایران را چطور دیدید؟
آن دو بازی عیار آقای کی‌روش را نشان نمی‌دهد کما اینکه بازی دوم با بازی اول ما خیلی توفیر داشت. در بازی اول اتحاد و همدلی نتیجه را تغییر داد. اگر کی‌روش با فلسفه هشت ساله‌ای که داشت آنطور دفاع کند، راه باز کردن آن دفاع برای تیم‌ها مشخص است و مثل آرژانتین نیست که نود دقیقه خوب دفاع کنیم مگر اینکه دفاع دیگری را ترسیم کند‌.
آرزویم این است که آقای کی‌روش موفق باشد؛ می‌گویند آقای کی‌روش با مربیان جلسه گذاشته، مگر من جزو مربیان نیستم؟ یا مربی‌هایی که خودش احساس می‌کند مربی هستند؟ به هرحال این فوتبال ملی ماست و امیدوارم موفق باشد.

دیدگاه‌ها