کد خبر : 1848847 | 26 مهر 1401 ساعت 15:31 | 22.1K بازدید | 13 دیدگاه

به آینده مورایس امیدوارم اما ساپینتو...

معینی: حتما آجورلو را برای پست بهتری بردند

پیشکسوت باشگاه استقلال که زننده گل برتری بخش این تیم در اولین فینال آسیایی است، از کنار رفتن مصطفی آجورلو به شدت ابراز تعجب کرد.

معینی: حتما آجورلو را برای پست بهتری بردند

مسعود معینی زننده گل اولین قهرمانی استقلال در آسیا در گفتگویی با "ورزش سه" به تغییرات عجیب و غیرقابل انتظار این روزهای باشگاه که با خداحافظی یکباره مصطفی آجورلو و انتخاب فتح‌الله‌زاده همراه بوده پرداخته و دیدگاهش درباره این تغییرات را بیان کرده است. او همچنین درباره شرایط فنی تیم ساپینتو و خود این مربی پرتغالی هم حرف زده است که نکات جالبی در بردارد. 
این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*هرگز انتظار تغییر آقای آجورلو را نداشتم
من هرگز انتظار تغییر آقای آجورلو را نداشتم. نمی‌دانم ایشان را کنار گذاشتند یا ... من فکر می‌کنم برای پست مهم‌تری ایشان مجبور است استقلال را ترک کند. ما تقریبا ده روز پیش در تالار کمپ مرحوم ناصر حجازی دور هم جمع شده بودیم و آقای آجورلو درباره امکاناتی برای مسکن پیشکسوتان صحبت می‌کردند.

*امیدوارم پست مهم‌تری برای ایشان  در نظر گرفته باشند
من با آقای آجورلو آشنایی کامل دارم چون یک ماه در کلاس مربیگری B آسیا در خدمت ایشان بودم. ایشان یک مدیر بسیار قابل است. بسیار سلامت کار می‌کند و انسان پایداری است. من ارادت خاصی به ایشان دارم و خیلی خوشحال شدم که ایشان به استقلال آمد ولی انتظار این تغییر را نداشتم و امیدوارم پست‌های مهم‌تری برای ایشان در نظر گرفته باشند.

*هیچ کدام از مدیران استقلال را مثل آجورلو ندیدم 
در هر صورت این دو باشگاه در یکی دو دهه اخیر شامل تغییرات بسیار وسیعی در مدیریت و اعضای هیئت مدیره بوده‌اند. علت آن را هم واقعا نمی‌توانیم متوجه بشویم. اما وقتی من سه دوره پشت سر هم در زمان مدیریت آقای گودرزی در وزارت ورزش به عنوان عضو هیئت مدیره در استقلال بودم و بیشتر به جنبه‌های فنی تیم کار داشتم تا جنبه‌های مالی و مدیریتی و ... با مدیران متفاوتی کار کردم. به نظرم هیچ کدام مثل آقای آجورلو ثابت قدم و با بینش خوب نبود.

1726849

*منابع مالی دو باشگاه به هر ترتیب باید تامین شود
این دو باشگاه مشکلاتی دارند. از جمله نداشتن امکاناتی که متعلق به خود باشگاه باشد. برای اینکه هواداران بسیاری در سراسر ایران دارند. مسئله دوم مسئله مالی باشگاه است. این دو باشگاه به وزارت ورزش وابسته هستند و باشگاه‌هایی دولتی هستند. بنابراین با توجه به تغییرات وضعیت بازیکنان که در زمان ما حداکثر قرارداد برای بازیکنان یک میلیارد و سیصد میلیون تومان بود، این مبلغ الان جهش عجیبی کرده و به هر ترتیبی باید تامین بشود.

*دو باشگاه در دنیا مثل استقلال و پرسپولیس سراغ دارید؟!
از طرفی چون با توجه به شرایط جامعه امکان برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران برقرار نیست، این هم مزیت بر علت می‌شود که باشگاه‌ها نتوانند درآمدی داشته باشند. حق پخش تلویزیونی را هم که نمی‌دهند. آیا شما دو باشگاه در دنیا سراغ دارید که شرایط استقلال و پرسپولیس را داشته باشند؟! همه هم انتظار قهرمانی دارند؛ حتی در سطح آسیا باید مطرح شوند. پرسپولیس دوبار توانست به مرحله فینال آسیا برسد ولی ... به هر حال آقای آجورلو طی مدتی که بودند یک زمینه بسیار خوبی از نظر مدیریتی در باشگاه فراهم کرد.

*بهترین دوران دو دهه اخیر متعلق به فتح‌الله‌زاده است
آقای فتح‌الله‌زاده هم زحمات زیادی برای استقلال کشیده‌اند و بهترین سال‌های باشگاه‌ استقلال در دو دهه اخیر متعلق به ایشان است. جام‌های قهرمانی زیادی را با کادر ایرانی آورد. البته یکی دو مرتبه هم مربی خارجی آورد. ولی من هیچ وقت نمی‌توانم کارهای بزرگی که آقای فتح‌الله‌زاده در استقلال انجام داده را فراموش کنم. مدیریت خیلی خوبی داشت. تفاهم و هماهنگی بسیار خوبی با اعضای هیئت مدیره داشت.

1754142

*هیچ نگرانی‌ای درباره دو مربی پرتغالی ندارم
*اما مرحله‌ای که برای باشگاه استقلال یک مقدار مشکل ساز شد گرفتن مربیان خارجی بود. درباره دو مربی پرتغالی که به فوتبال ایران آمده‌اند؛ یکی به  سپاهان رفت و دیگری به استقلال آمد؛ من هیچ نگرانی‌ای درباره این دو مربی ندارم.

*به آینده مورایس امیدوارم اما ساپینتو ..
اما تفاوت بسیار زیادی میان این دو (مورایس و ساپینتو) وجود دارد. به نظر من مربی‌ای که برای سپاهان آمده یک مربی کاملا امروزی است و درک و فهم بالایی از مسائل باشگاه‌داری در ایران دارد. من خیلی به آینده این مربی امیدوارم. اما آقای ساپینتو یک مقدار به دلیل عدم شناخت استقلال و البته افتی که در ستاره‌های استقلال به وجود آمد، در حال تبدیل کردن تیم به تیمی بالای حد متوسط بود. همه انتظار قهرمانی دارند ولی تیمی که ادعای قهرمانی دارد پس از ۹ هفته نباید اینچنین با کیفیتی نه چندان دلپذیر و نه چندان دلچسب بازی کند.

*ساپینتو  درباره وضعیت جامعه فوتبال آشنایی ندارد
بخش بعدی حرف‌های مسعود معینی اشاره به درگیری ساپینتو در دیدار برابر گل‌گهر بود: و بعد با مربی‌ای درگیر شود که نشان بدهد بسیار احساسی است و حرکاتش را در بازی با گل‌گهر سیرجان دیدیم. البته معلوم است که ایشان آشنایی زیادی ندارند و به ایشان هم اطلاع داده نشده که وضعیت فوتبال در ایران چگونه است. ولی در هر صورت آمدن آقای فتح الله زاده با توجه به سابقه خیلی خوبی که در استقلال دارد می‎‌تواند سبب ادامه موفقیت شود و من مطمئنم و امیدوارم کارهای زمینه‌ای آقای آجورلو پایه ای برای آقای فتح‌الله برای انجام کارهای شایسته در استقلال باشد. 

1754458

*بایستی استقلال و پرسپولیس به ورزشگاه‌های خودشان بروند
معینی سپس به چالش‌های پیش روی فتح‌الله‌زاده پرداخت: در وهله اول بزرگترین مشکل آقای فتح الله زاده شرایط قرارداد بازیکنان و شرایط مالی، امکانات تمرینی و .. مثل برخی باشگاه‌ها نظیر سپاهان و فولاد خوزستان است. بایستی که این دو باشگاه هم مسابقات‌شان را در استادیوم‌های خودشان برگزار کنند و درآمد خودشان را داشته باشند. اگرچه سازمان لیگ سیستمی برای پرداخت حق حضور تیم‌ها در مسابقات دارد ولی این مبلغ بسیار ناچیز است.


*استقلال هنوز شایسته عنوان قهرمانی نیست
گلزن استقلال در اولین قهرمانی آسیا با اشاره به  بعد فنی استقلال با ساپینتو اضافه کرد: در هر صورت این مشکلات وجود دارد. از نظر فنی این تیم هنوز به مرحله شایسته‌ای که بتوان عنوان قهرمانی را از اکنون برایش در نظر گرفت متاسفانه نرسیده است. استقلال تیمی است که به بازیکنان برجسته‌تر در خط دفاعی نیاز دارد؛ به خصوص در خط میانی و همینطور در خط حمله. ما تمام بازی‌ها را می‌بینیم که یک هیچ یا 2 بر 1 پشت سر می‌گذارند ولی این برای تیمی که ادعای قهرمانی دارد مناسب نیست.


*ساپینتو هنوز نتوانسته هماهنگی لازم را ایجاد کند
او سپس در توضیح بیشتر استقلال با لقب مدعی قهرمانی افزود: تیمی که ادعای قهرمانی دارد از همان استارت اول باید به عنوان یک قهرمان ظاهر شود. یکی از ویژگی‌‎های بزرگ یک تیم و یک سرمربی بعد از اینکه تمام مشکلات مربوطه را حل کرد، میل به پیروزی در میان تمام اعضای یک تیم است. شما لیگ انگلیس را ببینید.. منچسترسیتی، لیورپول، آرسنال و ... وقتی این تیم ها وارد زمین می‌شوند، آمار، هشتاد درصد پیروزی آنها را تضمین می‌کند. من این را در استقلال ندیدم که از ابتدا با عنوان قهرمان ظاهر شود. بنابراین ما انتظار نداریم تیمی که ادعای قهرمانی دارد، در مقابل تیم‌های پایین و متوسط لیگ به مشکل بخورد. این مسئله فوق العاده مهم است و هنوز آقای ساپینتو نتوانسته در استقلال هماهنگی لازم را به وجود بیاورد؛ بازیکنان را در پست‌های خودشان بگذارد و بازیکنان قابل‌تری را از قبل برای پست‌های مختلف در نظر گرفته باشد.

*بدون تماشاگران بازیکنان و کادر فنی مقصر نیستند
مسعود معینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع پراهمیت عدم حضور هواداران پرداخت و غیبت آنها را عاملی مهم در پایین بودن کیفیت لیگ ارزیابی کرد: اما آن چیزی که بسیار بسیار پراهمیت است و روی نتایج یک باشگاه و ارائه یک بازی منطقی، هجومی و قابل قبول اثر می‌گذارد، عدم حضور تماشاگران است‌‌. بازیکنان وقتی تماشاچیان وجود ندارند، انگیزه‌ای برای ارائه بازی خوب ندارند. امیدوارم هر چه زودتر این مسائل رفع بشود و تیم ها بتوانند با حضور تماشاگران بازی کنند. به نظر من آنقدر هم کادر فنی و بازیکنان مقصر نیستند، برای اینکه شرایط برای ارائه یک بازی خوب مهیا نیست. ترس و وحشت تیم‌های حریف استقلال و پرسپولیس حضور تماشاگران است ولی وقتی آنها نیستند با خودشان می‌گویند ما در جایی بازی می‌کنیم که همه چیز به طور مساوی تقسیم شده است.

*ساپینتو باید نکاتی را در درون خودش رفع کند
سوال پایانی از معینی این بود که توصیه فنی و فرهنگی‌اش به ساپینتو برای موفقیت در استقلال چیست. او به این سوال اینطور پاسخ داد: آقای برانکو را در نظر بگیرید. چون ایشان تحصیل کرده بود، خیلی خوب توانست مسائل جامعه ما را درک بکند. فراموش نکنید وقتی مسابقات والیبال جهانی سه چهار سال پیش و در ماه رمضان در تهران برگزار می‌شد، هیچ کدام از اعضای تیم ملی والیبال آمریکا با توجه به اینکه مسابقه آنها پیش از اذان بود، آب نمی‌نوشیدند. آقای برانکو با مطالعات خود توانست وضعیت جامعه ما را درک بکند و با همان درک بازیکنان را شناخت و رابطه بسیار خوبی با جامعه برقرار کرد. در تیم ملی هم موفق بود، اما متاسفانه آقای ساپینتو حرکاتی مقابل گل‌گهر انجام داد، در حالی که پنالتی هم به نفع استقلال گرفته شده بود، باید خویشتن‌داری بیشتری بکند. مربی‌ای که کنار زمین می‌ایستد، چهره‌اش و تمام حرکاتش آینه تمام نمای بازیکنان آن تیم در زمین است. بنابراین اگر کوچکترین تغییر منفی در مربی ایجاد شود روی تیم اثر می‌گذارد و بالعکس. بنابراین آقای ساپینتو باید به این مسائل توجه کند.ایشان قرارداد دارد  و باید تا آخر سال در کنار تیم ما باشد. بنابراین امیدوارم این مسائل برطرف بشود و نکاتی که باید توجه کند را در درون خودش رفع کند.

دیدگاه‌ها