کد خبر : 1849030 | 27 مهر 1401 ساعت 17:46 | 21.4K بازدید | 3 دیدگاه

پیام‌های خاص برای یک حضور متفاوت؛

آشنایی بیشتر با سه تاریخ‌ساز جام جهانی قطر

سه داور زن برای اولین مرتبه در تاریخ جام‌های جهانی قضاوت در مهم‌ترین فستیوال فوتبالی جهان را تجربه خواهند کرد و البته آنها با حضورشان چیزهای متفاوتی نسبت به گذشته به این جام وارد می‌کنند.

آشنایی بیشتر با سه تاریخ‌ساز جام جهانی قطر

به گزارش "ورزش سه"، سه داور به نام‌های استفانی فرابر فرانسوی، سالیما موکانسانگا از رواندا و یوشیمی یاماشیتا از ژاپن اولین زنانی هستند که در تاریخ 92 ساله مهمترین تورنمنت فوتبال جهان شانس قضاوت حداقل یک بازی جام جهانی مردان را پیدا خواهند کرد. البته حضور تیم‌های داوری و کمک داوران در جام جهانی، تضمینی برای قضاوت قطعی آنها در جام جهانی نیست و انتخاب این داوران به عملکردشان پیش از مسابقاتی بستگی دارد که از 21 نوامبر آغاز می‌شود. همچنین تمامی داوران این فرصت را دارند که به‌عنوان داور چهارم انتخاب شوند.
علاوه بر این سه داور وسط، سه کمک داور زن دیگر نیز در این تورنمنت حضور دارند که نوزا بک از برزیل، کارن دیاز مدینا از مکزیک و کاترین نسبیت از ایالات متحده آمریکا هستند.
در همین زمینه پیرلوئیجی کولینا، داور مشهور سابق ایتالیایی و رئیس کنونی کمیته داوران فیفا، می گوید:« ما به طور واضح نشان دادیم که کیفیت بیشتر از هر چیز دیگری برایمان اولویت دارد.» 
این اتفاق اینقدر پراهمیت و خاص است که خبرگزاری AFP فرانسه در گزارشی به آن پرداخته و سعی کرده با اطلاعاتی که ارائه می‌کند؛ بیشتر این سه داور را به علاقه‌مندان به فوتبال معرفی کند.

1754758

*استفانی فرابر؛  ادامه مسیر موفقیت 
انتخاب این داور در واقع پاسخی به رشد سریع او در داوری سطح اول اروپا بوده و این حضور کاملا منطقی به نظر می‌رسید.
فرابر 38 ساله اولین زنی به شمار می‌رود که توانسته در سطح اول لیگ فرانسه در سال 2019 قضاوت کند و در همان سال فینال جام جهانی زنان در کشور خودش را سوت زد.
فرابر همچنین دیدار سوپرجام بین چلسی و لیورپول در سال 2019 را قضاوت کرد، پیش از اینکه در لیگ قهرمانان 2020 (میان یوونتوس و دیناموکیف) سوت بزند و در همین سال مسئولیت قضاوت فینال جام حذفی فرانسه نیز به او سپرده شد.
او راه جدیدی را آغاز کرده و در سال 2021 به اولین قاضی زنی تبدیل شد که یک دیدار از مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی مردان (هلند و لتونی) را سوت زده است و حالا قصد دارد این مسیر موفقیت را با قضاوت در جام جهانی مردان قطر پربارتر از گذشته کند.
فرابر درباره حضورش در جام جهانی در لیست داوران اینطور واکنش نشان داده است:« واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و انتظارش را نداشتم. هیچ چیزی قابل مقایسه با جام جهانی نیست.»

1754755
*یاماشیتا؛ مسئولیت بزرگ 
یاماشیتا دو سال جوان‌تر از فرابر فرانسوی است. او به پیشرفت چشم‌گیری در ژاپن دست یافت و در سال 2019 به اولین زنی تبدیل شد که فرصت قضاوت در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد و وقتی شغل اصلی خود را به عنوان مربی تناسب اندام ترک کرد، به سطح حرفه‌ای جهانی در داوری راه پیدا کرد.
یاماشیتا با اشاره به اینکه هرگز فکر نمی‌کرده چنین فرصتی به او داده شود، حضور در جام جهانی را مسئولیتی بزرگ توصیف می‌کند:« داوری در جام جهانی مسئولیت بسیار بزرگی است ولی خوشحالم که آن را دارم.»

البته در مورد یاماشیتا گفته می‌شود که او قصدی برای ورود به دنیای حرفه‌ای داوری نداشته ولی با اصرار یکی از دوستانش قبول می‌کند که در این زمینه مسئولیت بپذیرد.

1754757
*موکانسانگا؛ یک پیام قوی 
موکانسانگای 34 ساله زمانی برای حضور در جام جهانی 2022 قطر فراخوانده شده که در دسامبر سال گذشته تبدیل به اولین زنی شد که در جام ملت‌های آفریقا قضاوت می‌کند.
این رواندایی زمانی آرزو داشت که یک بسکتبالیست حرفه‌ای شود، اما در 20 سالگی مسابقات لیگ داخلی زنان در کشورش را داوری کرد.
موکانسانگا در آخرین مصاحبه خود با سایت فیفا در مورد حضورش در جام جهانی اینطور واکنشی متفاوت نسبت به این حضور متفاوت ارائه کرده است:« من هر کاری می‌کنم تا بتوانم بر مفهوم زیباشناسی فوتبال تاکید بیشتری داشته باشم. من به قدرت یا کنترل علاقه‌ای ندارم.»

1754754

دیدگاه‌ها