کد خبر : 1849238 | 29 مهر 1401 ساعت 12:19 | 31.2K بازدید | 14 دیدگاه

انرژی‌‌های غلط به مسیر درست هدایت شدند؛

سپاهانِ مورایس وارد فاز جدید شد

ژوزه مورایس در نشست خبری پس از مصاف برابر تراکتور به خبرنگاران کدهایی از عصبانیت به دلیل رفتار برخی بازیکنانش نشان داد.

سپاهانِ مورایس وارد فاز جدید شد

به گزارش "ورزش سه"، اگرچه مسیر سپاهان با محرم نویدکیا درنهایت بی‌سرانجام ماند و این مربی جوان نیمه‌کاره ماموریتش را رها کرد و رفت، اما نتایجی که او طی دو فصل حضورش به عنوان سرمربی سپاهان کسب کرد و رفتاری که طی این مدت از خود بروز داد این‌قدر شاخص بود که هر مربی‌ای نتواند جایگاه او را تصاحب کند.
به همین دلیل هم بود که برای شروع دوران جدید، محمدرضا ساکت دست به کار بزرگی زد و یکی از شناخته‌‌شده‌ترین مربیان دنیا را به استخدام سپاهان درآورد؛ مربی که به واسطه چند سال همکاری نزدیک با مورینیو و حضور در باشگاه‌هایی نظیر اینترمیلان، رئال مادرید و چلسی کسی نتواند ایرادی به حضورش بگیرد. ضمن اینکه حضور آسیایی موفق از او چهره‌ای بین‌المللی ساخته که توانایی تطبیق‎‌پذیری بالایی دارد و حالا هم در ایران با تمام وجود تلاش خود را برای رسیدن به همین هدف به کار بسته است.
با توجه به همکاری چند ساله مورایس با ژوزه مورینیو، این ذهنیت در میان علاقمندان به فوتبال در ایران وجود داشت که او با سیستمی دفاعی در فوتبال ایران شناخته خواهد شد ولی اگرچه این مربی پرتغالی در اولین بازی فصل مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی رویکردی کنشی را برای تیمش در نظر گرفت و با دادن توپ و میدان به شاگردان ساپینتو منتظر اشتباه حریف ماند و سرانجام هم توانست روی دو ضدحمله سریع آبی‌پوشان را در خانه غافلگیر کند ولی هر چه جلوتر آمدیم شاهد یک سپاهان هجومی با بازی چشم‌نواز بوده‌ایم، که اوج نمایش‌‎های تماشایی این تیم را به وضوح می‌توان در دو بازی آخر این تیم مقابل صنعت نفت در آبادان و تراکتور در ورزشگاه نقش جهان مشاهده کرد.

1755167

دو سال حضور محرم نویدکیا که با سیستم 3-3-4 تیمش را آرایش می‌داد و همین‌طور دو سال حضور قلعه‌نویی که او هم طلایی‌پوشان را با همین سیستم به میدان می‌فرستاد، پیش زمینه بسیار خوبی برای مورایس ایجاد کرد تا بتواند همین آرایش را در زمین پیاده کند. البته که آرایش بازیکنان هیچ ارتباطی به فلسفه مربیگری ندارد و مورایس طی ماه‌های اخیر پس از پذیرش مسئولیت در سپاهان سعی دارد فلسفه مورد نظر خود را به بازیکنان سپاهان انتقال دهد.
این را هم باید در نظر داشت که کار انتقال فلسفه فوتبالی به بازیکنان به هیچ وجه راحت نیست و به همین دلیل هم بود که مورایس در آخرین بخش حرف‌های خود در کنفرانس خبری دیدار مقابل تراکتور پس از تمجید از عملکرد دو مهاجم تیمش که توانستند سه گل از چهار گل سپاهان را ثبت کنند، حرف‌های جالب توجه و رمزآلودی به این شرح را به زبان آورد:« این هفته یک سری بحث‌ها در تمرینات داشتیم. گاهی اوقات بازیکنان انرژی اشتباهی را با خودشان به تمرینات می‌آوردند. خب ببینید این انرژی اشتباه شاید آدم را عصبانی کند. من واقعا آدم عصبانی‌ نیستم. همان‌طور که شما دیدید، من آدمی هستم که باید انرژی مثبت بیاورم. اما ما گاهی از انرژی بد استفاده می‌کردیم. الان باید از انرژی درست استفاده کنیم. یک چیزی مانند قدرت. اینکه قدرت را نشان بدهیم. من دنبال انتقام نیستم ولی اگر انرژی مثبت داشته باشیم، با قدرت می‌توانیم همه چیز را نشان بدهیم، ولی خب عصبانی هم نباید باشیم. باید به همدیگر عشق و شادی بدهیم. من اینجا هستم که به همه شما کمک کنم، به همه شما. اگر بخواهیم درباره دین هم صحبت کنیم که همه به آن باور داریم، او هم می‌خواهد به مردم کمک کند. ما هم اینجاییم تا به همه کمک کنیم.» 

1755169

البته که مشخص نیست در تمرینات سپاهان چه اتفاقاتی رخ داده است، اما یکی از بزرگ‌ترین ابهامات پیرامون تیم فوتبال سپاهان طی هفته‌های اخیر ترکیب‌های متفاوتی است که مورایس در 10 بازی اخیر مورد استفاده قرار داده است. اگر از خط دروازه عبور کنیم که با حضور نیازمند به ثبات رسید، در خط دفاعی 4 نفره سپاهان تنها در دو بازی اخیر شاهد تغییر نبوده‌ایم، در خط میانی هم با بازگشت محمد کریمی از مصدومیت و قرار گرفتن او در کنار مسعود ریگی، در کنار بازگشت علی‌محمدی رفته رفته این خط هم در حال شکل گرفتن است. درنهایت اما در خط هجومی هنوز شاهد ثبات حضور بازیکنان نیستیم.
در واقع شاید بتوان این‌طور از حرف‌های مورایس نتیجه گرفت که او در حال عبور از مرحله‌ای سنگین برای انتقال فلسفه و افکار خود به بازیکنان است؛ موضوعی که سبب عصبانیت گاه‌و‌بی‌گاه او طی هفته‌های اخیر هم شده و شاید به همین دلیل است که به یک‌باره خبری از نیلسون جونیور و مانوئل فرناندز در فهرست دیدار برابر تراکتور نیست و بازیکنی نظیر فرشاد احمدزاده در دو بازی متوالی مقابل هوادار و پرسپولیس با وجود توانایی‌هایی که دارد حتی یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نمی‌کند.

1755168

اما هر چه هست به نظر می‌آید سپاهان رفته رفته در حال نزدیک شدن به آن چیزی است که مورایس در ذهن می‌پروراند. آمادگی دو مهاجم تیم حالا خیال او را راحت‌تر کرده و از طرف دیگر در اختیار داشتن چهار بازیکن کلیدی در دو پست وینگر چپ و راست (محمد علی نژاد، فرشاد احمدزاده، الویس کامسوبا و محمدرضا حسینی) طلایی‌پوشان اصفهانی را ضمن رسیدن به ثبات در بخش دفاعی و میانی خطرناک‌تر از هر زمان دیگری کرده است.
فصل بیست و دوم لیگ برتر به واسطه حضور این مربی صاحب سبک پرتغالی و البته حضور چند تیم مدعی و منسجم دیگر بسیار دیدنی و هیجان‌انگیز پیش می‌رود و قطعا پس از جام جهانی با حرارت و انرژی بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد. 
باید دید ماجراجویی مورایس که پس از شروع خوب در 4 هفته پیاپی نتوانست ببرد و حالا دوباره به روند پیروزی بازگشته و تیمش هم خوب بازی می‌کند به کجا خواهد رسید. ما که مشتاق پیگیری این ماجراجویی هستیم ...

دیدگاه‌ها