کد خبر : 1849729 | 01 آبان 1401 ساعت 19:08 | 17.3K بازدید | 9 دیدگاه

مشاهداتی از آخرین جنجال سرمربی استقلال؛

خروش بی دلیل - کارگردان ریکاردو ساپینتو

سرمربی پرتغالی تیم فوتبال استقلال بدون توجه به اینکه دوران محرومیتش را پشت سر می‌گذارد، دقایقی پس از پایان سوت دیدار استقلال و آلومینیوم نقش اول یک جنجال دیگر شد.

خروش بی دلیل - کارگردان ریکاردو ساپینتو

به گزارش "ورزش سه"، مسابقه استقلال و آلومینیوم به دقایق پایانی رسیده بود و ساپینتو روی آخرین ردیف سکوهای خالی از تماشاگر قسمت وی‌آی‌پی تماشاگران در حال بالا و پریدن و حرص و جوش خوردن بود. او سپس ثانیه‌هایی روی صندلی آرام گرفت و بعد با حالتی عصبی پله‌های منتهی به زمین را در پیش گرفت و آرام آرام خود را به ورودی‌ای رساند که به زمین منتهی می‌شد و سربازی مقابل آن ایستاده بود که پشت به مربی استقلال در حالی که متوجه آمدن ساپینتو شده بود از مافوقش اجازه می‌خواست که آیا می‌تواند اجازه ورود به زمین بدهد یا خیر.

175599917560021756003

1756004

1756000
1756001

همین چند ثانیه تاخیر در دادن اجازه ورود به ساپینتو توسط آن سرباز کافی بود که او دستش را به نشانه اعتراض بالا بیاورد و با خشم کامل کلماتی پرتغالی را بر زبان جاری ساخت. سپس از کنار میله‌های تونل ورزشگاه آزادی راهش را پیش گرفت و در حالی که با فریاد و با لحنی خشن دستیارش را چندین مرتبه صدا کرد، انگار قصد داشت خودش را به رختکن برساند.
چند ثانیه بعدتر در حالی که خبرنگاران درگیر اعتراض شدید محبی و در ادامه هم‌تیمی‌هایش به وحید کاظمی شدند که سوت را زودتر از وقت‌های تلف شده بازی به صدا درآورده، حاشیه دیگری با نقش آفرینی ساپینتو در تونل‌های ورزشگاه ازادی رخ داده بود. ماجرا از این قرار بوده که این مربی از فیلمبردار یکی از رسانه‌ها که او را دنبال می‎کرد تا تصویر و رفتارش را ثبت کند عصبانی می‌شود و خودش به دنبالش می‌دود تا او را از این کار منع کند؛ دقایقی ملتهب که استقلال دو امتیاز حساس یک بازی خانگی را از دست داده بود و مربی پرتغالی‌اش در روزهای محرومیت یک حاشیه دیگر آفرید! 

1755989
برای خبرنگاران اولین رویارویی رسمی با ساپینتو به کنفرانس خبری پیش از دیدار برابر سپاهان در هفته اول رقابت‌ها برمی‌گردد؛ جایی که سرمربی آبی‌ها پس از روی خوشی که از خود در هنگام ورود به ایران نشان داده بود، با تعدادی گل رز آبی وارد اتاق نشست شد تا به آنهایی که برای پوشش حرف‌های او آمده‌اند خوشامد بگوید. این رفتار سرمربی پرتغالی استقلال طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر هم ادامه داشته و اهالی فوتبال بیشتر از اینکه ساپینتو را با چهره‌ای عصبانی ببینند، با حالتی خندان و خوشرو ملاقات می‌کنند که اتفاقا با روی باز از همه استقبال می‌کند. این بُعد از شخصیت ساپینتو کاملا در مصاحبه تلویزیونی او هم به چشم آمد.  اما سوال اصلی اینجاست که چطور همین آدم با همین شخصیت در جریان مسابقات طوری رفتار می‌کند که اطرافیانش با تعجب درباره او صحبت می‌کنند و معتقدند نمی‌تواند خشمی که در آن لحظات بر وجودش رخنه می‌کند را تحت سیطره خودش دربیاورد؟
جواب این سوال را شاید بتوان با بخشی از صحبت‌هایش در برنامه فوتبال توضیح داد؛ جایی که او پس از ابراز دلخوری از برخی دستیاران لیگ برتری و توضیح دلیل رفتار عجیب و غریبش با وجود پنالتی‌ای که به سود استقلال در وقت‌های اضافی اعلام شده بود، درگیری در جریان مسابقه با سرمربیان رقیب را که در سطح خودش باشند امری طبیعی ارزیابی کرد و معتقد بود اگر تنشی در جریان بازی ایجاد بشود هم با یک عذرخواهی پس از سوت پایان مسابقه همه چیز قابل حل است.

1755992
تیم فوتبال استقلال در مجموع عملکرد بدی در رقابت‌های لیگ برتر نداشته و در پایان هفته دهم با 19 امتیاز پایین‌تر از سپاهان با همین تعداد امتیاز در رتبه سوم قرار گرفته است. منتقدان ساپینتو طی هفته‌های اخیر انتقاداتی فنی از قبیل مشخص نبودن دلیل نیمکت نشینی دو ملی پوش تیم یعنی جلالی و حردانی، در اختیار داشتن هافبک‎هایی با ویژگی‌های یکسان، احساس نیاز به یک مهاجم شش دانگ و تمام کننده، عدم داشتن پلن بی در هنگام بازی کاملا تدافعی حریفان و ... را مطرح کرده‌اند، ولی روی ماتا دستیار او در غیاب او در نشست خبری، فقط یک پاسخ به تمام این انتقادات داشت و آن هم عملکرد داوران مسابقات استقلال طی ده هفته اخیر بود. البته که این رویکرد در ایران قدیمی شده و اگر مربیان پرتغالی استقلال همانطور که ادعا می‌کنند واقعا می‌خواهند به بار فنی فوتبال ایران اضافه کنند، باید آن مسئله چیزی غیر از داد و بیداد بر سر مسائل داوری باشد؛ چرا که در ایران آنهایی که مدعی‌اند داوری طی سال‌های اخیر برعلیه آنها بوده هم مسیر دیگری را برگزیده‌اند و سعی می‌کنند از صحبت درباره داوری جز موارد ضروری امتناع کنند.

1755991

ساپینتو همانطور که پس از اتفاقات دقایق پایانی در سیرجان غیرقابل کنترل شده بود، همانقدر در دقایق پایانی دیدار برابر آلومینیوم دچار حالت مشابهی بود و احتمالا یک سرباز با رفتاری متفاوت می‌توانست زمان درگیر شدن مربی پرتغالی استقلال را در پایان مصاف با آلومینیوم جلوتر هم بیندازد. البته که این مربی همانقدر که زود جوش می‌آورد، زود هم آرام می‌شود و در سیرجان می‌شد با مشاهده حالات او هنگام عبور از میکسدزون به آن پی برد.
استقلال در فصل جدید لیگ برتر به نسبت سال گذشته کار بسیار سخت‎تری در پیش دارد. دیگر از آن پرسپولیس نامتوازن و کم مهره خبری نیست و فعلا بحران‌های فصل گذشته هم برای سپاهان و گل‌گهر تکرار نشده است؛ پس ساپینتو اگر می‌خواهد در این فصل کار بزرگی انجام بدهد و استقلال را برای دومین سال پیاپی قهرمان کند، باید به مراتب خیلی آرام‌تراز این‌ها باشد و تمرکزش را روی بهبود تیم خودش بگذارد. هر چند با رفتاری که از این مربی طی 10 هفته اخیر دیده شده، پس از جام جهانی با داغ‌تر شدن تنور رقابت‌ها،‌ انتظار بدتر از این‌ها هم در ذهن‌مان شکل گرفته است. با این حال ما همچنان می‌خواهیم خنده‌های ساپینتو که سنگینی ترازو به نفع آنهاست را باور کنیم.

دیدگاه‌ها