کد خبر : 1850390 | 05 آبان 1401 ساعت 20:28 | 185.5K بازدید | 68 دیدگاه

به لیگ ایران خوش آمدی شیخ

استتار ببر قبل از شکار به روایت تصویر

برای پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی پیش از آغاز تعطیلات اجباری چه چیزی بهتر از تضمین جایگاه اول، آن هم با گلزنی شیخ دیاباته.

استتار ببر قبل از شکار به روایت تصویر

به گزارش "ورزش‌سه"، فصل برای پرسپولیس در شرایطی آغاز شد که با وجود ترمیم چند منطقه حساس تیم که طی فصل گذشته کمبود بازیکن در آنها یحیی گل‌محمدی را حسابی اذیت کرده بود، در پست مهاجم که مهم‌ترین دغدغه کادر فنی بود هیچ تغییری حاصل نشده بود. نتیجه هم چندان دور از انتظار نبود و دو تساوی بدون گل در حضور ثابت مهدی عبدی به عنوان مهاجم هدف تیم به دست آمد.

از دیدار هفته سوم اما با ورود لوکادیا به اردوی سرخپوشان به یکباره ماجرا عوض شد و پرسپولیس که اوضاع خوبی در جدول رده بندی نداشت با پیروزی مقابل آلومینیوم توانست به وضعیت خودش سر و سامان ببخشد. البته که مهاجم هلندی تازه‌وارد سرخپوشان هنوز برای این مسابقه آماده نبود، ولی گل‌محمدی او را از ابتدا در ترکیب قرار داد، ولی این ترابی بود که با خلاقیت خود گره بازی را باز کرد تا سرانجام در سومین مسابقه اولین سه امتیاز از راه برسد. در بازی‌های بعدی لوکادیا با شم گلزنی بالایش دیگر نگذاشت پرسپولیس خلا گلزنی را حس کند و حالا که به پایان هفته یازدهم برای پرسپولیس رسیده‌ایم 6 مرتبه دروازه حریفان را باز کرده است.

ویدئو: 263032

در همین حین بود که شیخ دیاباته دیگر خرید مهم گل‌محمدی رفته رفته از کمند مصدومیت بدهنگام رها می‌شد و سرانجام از دقیقه 85 دیدار هفته نهم مقابل مس رفسنجان در 5 دقیقه آخر فرصت بازی پیدا کرد تا در مصاف با ملوان در انزلی کادر فنی سرخ‌ها به او 19 دقیقه دیگر فرصت بازی بدهد.
در مقابل مس کرمان مطابق روندی که کادر فنی پرسپولیس در پیش گرفته بود فرصتی که در اختیار دیاباته قرار گرفت بیشتر شد و وقتی لوکادیا و سایر حمله‌وران تیم نتوانستند در 45 دقیقه اول گلزنی کنند، گل‌محمدی ریسک نکرد و از خانه دستور تعویض آرایش تیمش و ورود دیاباته برای شکل‌گیری زوج "لوکادیاباته" را صادر کرد.

1757139

پس از ورود دیاباته آهنگ تهاجمی پرسپولیس بیشتر شد و آنها با در اختیار داشتن دو مهاجم زهردار که قدرت تمام‌کنندگی کشنده‌ای در محوطه جریمه دارند، با توجه به فشردگی زیاد مسی‌ها در عمق به ارسال از کناره‌ها روی آوردند و یکبار هم نزدیک بود این تاکتیک با ارسال اسماعیلی‌فر و ضربه سر دیاباته به گل اول تبدیل شود، اما چند دقیقه بعد صحنه مشابهی ایجاد شد که اینبار توپ به تور دروازه چسبید.
پس از تغییر آرایش پرسپولیس به سیستم 2-4-4 و سه تعویض همزمان فشار حملات بیشتر شده بود و زوج هجومی پرسپولیس برای گلزنی ثانیه شماری می‌کردند تا اینکه به دقیقه 73 رسیدیم. لوکادیا و دیاباته با آن فیزیک متمایزشان در فاصله چند متری هم بین مدافعین پرتعداد مس جایگیری و به نوعی استتار کرده بودند که شوت رفیعی به محوطه شش قدم ارسال شد. اینجا بود که دیاباته به مانند ببری به سوی شکار خود خیز برداشت و توانست زودتر از مدافعین حریف به توپ ضربه بزند و آن را به تور بچسباند.

1757138

از همان لحظه که توپ از پای سروش رفیعی جدا شد مشخص بود که این می‌تواند همان فرصتِ تعیین‌کننده نتیجه مسابقه باشد و وقتی چند ثانیه بعد توپ در بهترین جای ممکن کمی جلوتر از دیاباته با آن دست و پاهای بلند و فرم خاص بدنی‌اش فرود آمد، بهترین اتفاقات ممکن برای پرسپولیس رخ داد و این مهاجم 194 سانتی‌متری موفق شد با تکلی که نشان آگاهی دقیق او از جای دقیق فرود توپ داشت، اولین گل خود را در سومین بازی با پیراهن پرسپولیس به ثمر برساند.
پرسپولیس پس از باخت مقابل تراکتور و تساوی در اصفهان که دو بازی سخت این تیم در طول فصل به شمار می‌روند توانسته سه پیروزی یک بر صفر به دست بیاورد تا حالا فارغ از نتایجی که سپاهان و استقلال فردا مقابل رقبایشان به دست می‌آورند، با 24 امتیاز صدرنشینی‌اش در فاصله برگزاری رقابت‌های جام جهانی و شروع دوباره مسابقات لیگ برتر را تضمین کرده باشد.
تثبیت 50 روزه صدرنشینی پرسپولیس در روز ثبت اولین گل شیخ دیاباته که پنجه ببر را بار دیگر در ورزشگاه آزادی به نمایش درآورد، نشان می‌دهد سرخپوشان پایتخت می‌توانند با آمادگی بیشتر دیاباته و هماهنگی‌اش با لوکادیا تیم بسیار خطرناک‌تری در ادامه مسابقات باشند. شاید حتی این آمادگی به میزبانی برسد که روش بازی پرسپولیس به طور کلی پس از جام جهانی تحت تاثیر این دو مهاجم قرار بگیرد.

1757137
1757131
این لحظه‌ای است که دیاباته گل اولش برای پرسپولیس را روی ارسال رفیعی به ثمر می‌رساند. جایگیری مناسب و مهارت تمام کنندگی دو ویژگی این مهاجم هستند که در این گل به طرز تحسین‌‌برانگیزی در کنار هم قرار گرفته‌اند.
1757132
1757133
1757135
1757136
این قاب به خوبی فیزیک منحصربه فرد ستاره مالیایی پرسپولیس را که در پس زمینه آن امید عالیشاه دیده می‌شود به تصویر کشیده است.
1757134
1757130
آخرین تصویر پنجه ببر دیاباته که در ذهن هواداران فوتبال در ایران به یادمانده مربوط به گلزنی او در دیدار استقلال و الشرطه است و او حالا پس از ماه‌ها بار دیگر این شادی گل را در آزادی برپا کرد.

عکس‌ها از مهدی افشاری

دیدگاه‌ها