کد خبر : 1850799 | 07 آبان 1401 ساعت 23:32 | 21.7K بازدید | 11 دیدگاه

در گفتگو با متخصص کشاورزی باشگاه نساجی؛

هشدار برای چمن وطنی: 45 روز دیگر نابود می‌شود

پس از سال‌ها پیگیری اهالی فوتبال مبنی بر تغییر چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر به چمن طبیعی و انجام شدن این کار حالا بار دیگر چمن این ورزشگاه در آستانه نابودی قرار گرفته است.

هشدار برای چمن وطنی: 45 روز دیگر نابود می‌شود

به گزارش "ورزش‌سه"، حاشیه‌های ورزشگاه وطنی قائمشهر حتی به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز رسید که او در سفر استانی به مازندران، مهلت چهارماهه‌ای برای بهره‌برداری از این پروژه تعیین کرد.‌ پس از دستور رئیس جمهور سرانجام بخش زیادی از پروژه تکمیل شد و با حضور معاون اول رئیس جمهور در هفته دولت، علی‌رغم کاستی‌های موجود، به افتتاح رسید.
با این حال کمبودهای وطنی و عدم رفع معایب این ورزشگاه، باشگاه نساجی مازندران را در امر در اختیار گرفتن این مجموعه، بلاتکلیف گذاشته و با فرا رسیدن سرما و عدم تهیه بخش مهمی از زیرساخت‌ها، چمن رفته‌رفته در حال نابودی است.
بعد از اتمام ناقص کارِ دو پیمانکار چمنِ ورزشگاه و همچنین چمن خزانه، در حالی که باشگاه نساجی به‌طور رسمی اختیاری در این زمینه ندارد، اما از "دکتر ناصر نگهدار" یکی از کارشناسان کشاورزی که در امر چمن نیز تخصص دارد، خواسته تا بر شرایط چمن نظارت ویژه داشته باشد.
در همین زمینه گفتگویی با دکتر ناصر نگهدار داشتیم و از او درباره شرایط فعلی چمن ورزشگاه وطنی پرسیدیم که او با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم چمن عدم نصب بویلر است، حرف‌هایش را اینطور آغاز کرد:« چمن‌های کاشته‌شده در ورزشگاه به‌طور ترکیبی از چمن‌های گرمسیری و سردسیری است و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، به مرور زمان چمن‌های گرمسیری دچار آسیب و تا مرز نابودی پیش می‌روند.»

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون چمن ورزشگاه شهید وطنی در حال طی کردن همین فرایند و رو به زرد شدن است، افزود: « تاسیسات کف، به‌منظور گرم نگه داشتن خاک، کارگذاری شده اما بویلر یا همان دستگاه مادر برای ایجاد دمای مدنظر، تهیه نشده است. بدون شک اگر دمای خاک از ۱۵ درجه کمتر شود، نیمی از چمن ورزشگاه یا همان چمن‌های گرمسیری از بین خواهد رفت.»

دکتر نگهدار با عنوان اینکه مشکل اساسی عدم نصب بویلر در محل خزانه چمن نیز وجود دارد، اضافه کرد:« یکی دیگر از کمبودهای چمن که به‌هنگام ترمیم نقاط کنده‌شده باید از آن استفاده شود، داشتن پیت‌ماس و بذر کافی است تا بتوانیم آن نقاط را ترمیم کنیم. زیرا در حال حاضر به‌دلیل خریداری نکردن دستگاه کاتر، نمی‌توانیم چمن به‌میزان دلخواه را از خزانه به ورزشگاه انتقال دهیم.»
این کارشناس به لزوم تهیه انواع قارچ‌کش‌ها اشاره کرد و یادآور شد: « نگهداری چمن امری بسیار خطیر است که به‌عنوان مثال وجود کوچک‌ترین نوع قارچی، می‌تواند به کل زمین سرایت کند. همچنین یکی از ملزوماتی که به‌شدت نیاز است روکش پا است و نباید با کفش وارد زمین شد.»
دکتر نگهدار در  گفت: « اگر مشکلات و کاستی‌های ورزشگاه وطنی مرتفع نشود، نهایتاً تا یک ماه و نیم دیگر چمن آن نابود می‌شود.»

دیدگاه‌ها