کد خبر : 1851584 | 11 آبان 1401 ساعت 22:36 | 22.5K بازدید | 7 دیدگاه

مرد پرتغالی در جستجوی بزرگترین صعود برای ایران

تمرین دستیابی به رویا توسط کارلوس کی‌روش

کارلوس کی‌روش سخت‌ و فشرده‌ترین برنامه آماده‌سازی تیم ملی را برای حضور در جام جهانی قطر در نظر گرفته است.

تمرین دستیابی به رویا توسط کارلوس کی‌روش

به گزارش "ورزش سه"، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران هرچند دیر به نیمکت اضافه شده اما با شرایطی که دنبال می‌کند به نظر می‌رسد به دنبال اجرای تفکرات خاص خود در رقابت با انگلیس، ولز و آمریکا باشد.

کی‌روش که در آخرین گفتگوی رسانه‌ای خود انتقادات تندی را متوجه روند آماده‌سازی کرده بود، کاملا محدوده چمن را تحت کنترل گرفته است. جایی که او چندی پیش نسبت به اقدام باشگاه الاهلی قطر در خصوص عدم در اختیار گذاشتن شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان انتقاد کرده بود و امروز توانسته بود با تعاملی که فدراسیون فوتبال شکل داده بود، آنها را در اختیار داشته باشد.

با این حال شاید مهمترین موضوع این باشد که او در فاصله 18 روز مانده به جام جهانی، بازیکنان ملی‌پوش استقلال را به دلیل حضور در سوپرکاپ در اختیار نداشت و رامین رضاییان و امید نورافکن نیز دوران مصدومیت جزیی خود را پشت سر می‌گذارند. در کنار این غایبان، باید در نظر داشت که او به واسطه رقابت‌های اروپایی و قوانین فیفا، بخش عمده نفرات خود را به دلیل لژیونر بودن نتوانسته در اردو ببیند.

کی‌روش اما با تفکری جالب توجه، چند بازیکن مستعد فوتبال ایران را در رده جوانان و امید به اردوی تیم ملی فراخوانده تا از این حیث حداقل نفرات او به حدنصاب لازم برای اجرای تمرینات نزدیک شود.

1759171
بیشتر نفرات مدنظر کارلوس کی روش هنوز شرایط حضور در اردو را به دست نیاورده‌اند تا بازیکنان آینده‌دار فوتبال ایران، همچنان مهمان ویژه آن باشند. آیا کسی از جمع نفرات جوان قادر خواهد بود سورپرایز لیست ایران و کی‌روش در قطر لقب گیرد؟

صبح چهارشنبه و یک تمرین سخت؛ کی‌روش که پیش از این نیز نشان داده نسبت به تمام جزییات حساس است، اینبار هم زودتر از بازیکنان در محل تمرین حاضر شد و حتی آیتم‌های تمرینی که دستیاران او در زمین قرار داده بودند، مورد بررسی قرار داد و برخی را تغییر داد و در خصوص برخی دیگر هم روی سانتی‌مترها وسواس نشان داد و اقدام به جابجایی آنها کرد تا شاگردانش را طبق تفکراتش پیش ببرد.

بازیکنان پیش از شروع تمرین، شاید تصور این فشار بزرگ 90 دقیقه‌ای را نمی‌کشیدند. جایی که در چند مرحله از تمرین با سوت کارلوس کی‌روش به تصور پایان تمرین اقدام به خروج از زمین کردند اما در ادامه با جملات سرمربی پرتغالی مواجه شدند که به آنها تنها دقایقی فرصت استراحت و آب خوردن را داده بود.

بیرانوند در آخرین تمرین اما با بدشانسی‌های بزرگی مواجه شد. او در مرحله اول در برخورد با یکی از بازیکنان جوان (حزباوی) دچار مصدومیت از ناحیه سر شد و برای دقایقی از شرایط تمرینی خارج شد. او در بازگشت دوباره به تمرین هم یک بار دیگر با همان ضربه اینبار از سوی بازیکن جوان دیگری به سرش روبرو شد اما اینبار شاید نخواست کارلوس کی‌روش و دیگر نفرات داخل زمین را نگران کند. او البته بعد از سوت پایان بازی روی زمین دراز کشید و کادرپزشکی را فراخواند تا وضعیتش را  بررسی کند. دروازه‌بانی که ستاره تیم ملی در جام جهانی قبلی بود و اکنون نیز احتمالا شماره یک ایران در قطر برابر رقبا قرار گیرد و شرایط بدنی او از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. او البته بعد از بررسی کادرپزشکی مسیر خروج را دنبال کرد تا مشخص شود مصدومیتش چندان جدی نیست.

1759167
مصدومیت بیرانوند به اندازه کافی برای کارلوس کی‌روش نگران کننده بود که سرمربی ایران طی دو مرحله جویای حال گلر شماره یک تیمش شود. او در جام جهانی اولی که با ایران تجربه کرد حقیقی را درون دروازه داشت و در دومین جام هم به بیرانوند اعتماد کرد. اینبار در رقابت سخت دروازه‌بانان کدامیک از آنها در دوحه به میدان خواهد رفت؟
1759166
بیرانوند بعد از مصدومیتی که دچارش شد خیلی زود به تمرین برگشت تا این نگرانی بزرگ را رفع کند.

کارلوس کی‌روش در دو بخش مهم تمرینی تیمش، بازیکنان را به سه بخش تقسیم کرد. در بخش اول تمرینی او روی عکس‌العمل‌های لحظه‌ای برنامه ریزی کرد. جایی که از بازیکنان می‌خواست با اشاره رنگ کاوری که در اختیار داشت، اقدامات لازم را در لحظه انجام دهند. تصمیمات لحظه‌ای و در کسر ثانیه‌ای که بازیکنان با دیدن رنگ کاور و دستورالعمل صادر شده، نسبت به اقدام خود برای استارت سرعتی کوتاه در جهت تعیین شده، کار را دنبال می‌کردند و جالب اینکه با اشتباهات جالبی از سوی بازیکنان برای تصمیم‌گیری همراه می‌شد.

1759172
آیتم ویژه کارلوس کی‌روش برای هماهنگی عصب و عضله بازیکنان. اشتباهات بازیکنان ملی‌پوش برای تصمیمات لحظه‌ای در برخی از دقایق جالب توجه بود که به مرور کمتر و کمتر شد.

بخش بعدی اما به انجام حرکات ترکیبی برای دستیابی به گل اختصاص داشت. در این مرحله کارلوس کی‌روش عملا در نقش یک مربی در حد فوتبال پایه کار را دنبال کرد تا به بهترین شکل موضوع خواسته شده را به بازیکنان القا کند. نحوه توپ‌گیری، ارسال پاس، شوت زدن و ارسال و حتی جاگیری از مولفه‌هایی بود که سرمربی تیم ملی روی تک تک آنها اصرار ویژه‌ای داشت و در چند مرحله با قطع کردن جریان تمرین به همراه دستیار خود آن را از بازیکنانش درخواست می‌کرد.

1759170
بازیکنی که آیتم تمرینی را برخلاف دیگر بازیکنان اشتباه درک کرده و تصمیم اشتباهی در این لحظه گرفته است. کی‌روش به دنبال این است که بازیکنان در لحظات حساس بهترین تصمیم را بگیرند و ...

کی‌روش با اشاره به شیوه توپ‌گیری از بازیکن خودی در شرایطی که توسط بازیکن حریف نیز تحت فشار قرار گرفته و در ادامه نیز پاس سرعتی برای استفاده از فضا و در نهایت بازیکن سوم (از نیروی خودی) که پشت محوطه جریمه باید با خارج کردن مدافع، فرصت شوتزنی را فراهم سازد، بخش اولیه تمرین در این آیتم را دنبال کرد. در بخش بعدی که ادامه همین آیتم بود بازیکنان باید در موج دوم با حرکت زوجی فرصت ارسال توپ از جناحین را شکل می‌دادند و بازیکنان کم تعداد داخل محوطه جریمه با جابجایی و ایجاد فضا برای یکدیگر، موقعیت گلزنی کوچک خود را به بهترین شکل به ثمر می‌رساندند. آمادگی محمد رضا اخباری، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند در دروازه برای مهار حملات پردامنه در این لحظات جالب توجه و امیدوارکننده بود.

1759168
آیتمی که کارلوس کی‌روش در تلاش بود تا نحوه جدا شدن از مدافع حریف و توپ‌گیری را به بازیکنانش نشان دهد. بین توپ و بازیکن مدافع قرار گرفته و در بهترین لحظه با جدا شدن از وی با سود بردن از عضلات پشت، توپ‌گیری کرده و پاس نهایی را ارسال کنید.

این آیتم پرفشار که باید با سرعت بالایی دنبال می‌شد، بیشترین زمان تمرین را نیز به خود اختصاص داده بود که با خستگی قابل مشاهده بازیکنان همراه شد. در تمام این لحظات اما دقت و وسواس کارلوس کی‌روش روی عملکرد فرد به فرد بازیکنان جالب توجه بود و فریاد او را بارها بابت از دست رفتن فرصت شوتزنی و دستیابی به گل را به همراه داشت و او بابت اینکه نفراتش در لحظه پایانی موقعیت‌ها را به هدر می‌دادند شاکی به نظر می‌رسید. با این حال گل ویژه وحید امیری و هاشمی‌نژاد لحظه‌ای بود که کاملا می‌شد وجد و رضایت را در چهره سرمربی تیم ملی دید.

تمرین تیم ملی در شرایطی به این شکل پرفشار دنبال می‌شد که رامین رضاییان و امید نورافکن به دلیل مصدومیت در آن حاضر نبودند و شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان نیز به دلیل حضور دیرهنگام در اردوی تیم ملی، در مرکز پک کار را دنبال می‌کردند.

کی‌روش در فاصله کوتاه باقیمانده تا اولین تقابل ایران که مقابل تیم قدرتمند انگلیس خواهد بود، امیدوار است هرچه زودتر لیست خود را به حدنصاب لازم رسانده و طی دو بازی تدارکاتی مقابل نیکاراگوئه و همچنین تونس به هماهنگی و ذهنیت تاکتیکی و فنی نزدیک شود و رقابتی ویژه را مقابل حریف به انجام برساند. او سومین حضور با تیم ملی ایران را در جام جهانی تجربه می‌کند و قطعا اینبار رویای بزرگتری را دنبال خواهد کرد. رویایی که در برزیل به نتیجه نرسید و در روسیه اما در یکقدمی آن قرار داشت و باید دید در قطر به چه شکل دنبال می‌شود.

1759169
کی‌روش به تمام پست‌ها اشراف داشت و توجه او نسبت به عملکرد گلرها که قطعا سخت‌ترین کار را در تقابل با خط هجومی قدرتمند رقبای ایران در جام جهانی دارند، بی دلیل نیست.

دیدگاه‌ها