کد خبر : 1851897 | 14 آبان 1401 ساعت 10:35 | 3.9K بازدید | 1 دیدگاه

سرمربی تیم ملی در آزمون جدید

تکواندو و تکرار تاریخ پس از ۶ سال

بیژن مقانلو در حالی طی روزهای آینده به عنوان یازدهمین سرمربی تیم ملی را به مسابقات قهرمانی جهان خواهد برد که در دومین حضور خود به دنبال تکرار تاریخ بعد از شش سال است.

تکواندو و تکرار تاریخ پس از ۶ سال

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، بیست و پنجمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان کمتر از ۱۰ روز دیگر به میزبانی مکزیک در شهر «گوادالاخارا» مکزیک برگزار خواهد شد. هدایت تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات بر عهده بیژن مقانلو است. تیم ملی تکواندو تاکنون در ۱۹ دوره مسابقات قهرمانی جهان حضور داشته که ۱۰ مربی مسئولیت تیم ملی را برعهده داشته اند. مقانلو یازدهمین مربی است که برای دومین بار هدایت تیم ملی را در بیستمین حضور تیم ملی در آوردگاه قهرمانی جهان برعهده می گیرد.

مقانلو چهار دوره عضو تیم ملی در رقابتهای جهانی بوده که یک برنز در مسابقات ۱۹۹۵ مانیل کسب کرده است. سه دوره نیز به عنوان مربی در رقابتهای ۲۰۰۵ مادرید، ۲۰۰۹ کپنهاگ و ۲۰۱۱ گوانگجو را در کارنامه دارد. مقانلو در مسابقات ۲۰۱۵ چلیابینسک به عنوان سرمربی موفق شد تیم ملی ایران را به عنوان قهرمانی جهان برساند. حالا بعد از شش سال یکبار دیگر به عنوان سرمربی تیم انتخاب شده و امیدوار به تکرار تاریخ است تا تکواندو ایران برای سومین بار روی سکوی نخست قهرمانی جهان بایستد.

 

اما در نوزده دوره حضور تیم ملی در مسابقات جهانی هشت مربی داخلی و دو مربی کره ای به عنوان سرمربی همراه تیم ملی ایران مسابقات جهانی را تجربه کرده اند. تکواندو ایران اولین بار در سال ۱۹۷۵ با هدایت «کیم گوانگ» کره ای راهی دومین دوره مسابقات جهانی در سئول شد و تنها یک برنز توسط حسین ربیع زاده کسب کرد. چهار سال بعد محمد اسماعیل آذرپاد به عنوان اولین مربی ایرانی، تیم ملی را با ترکیب عطارودی، میمندی، خدامرادی، اسبقی، ریزه وندی، زاهدی، مؤمن و سعیدی به آلمان برد و توفیقی در کسب مدال نداشت.

محمود مشهدی رجب در رقابتهای جهانی ۱۹۸۳ دانمارک هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که نادر خدامرادی با کسب مدال برنز در وزن سوم تنها مدال کشورمان را به دست آورد. دومین مربی کره ای «شین چال کانگ» بود که برای مسابقات جهانی ۱۹۸۵ سئول هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و فیصل دانش و رسول متین فر دو مربی ایرانی او را همراهی کردند.

در این رقابتها تیم ملی موفق به کسب دو مدال (نقره زاهدی و برنز فیصل دانش) شد. این کره ای در مسابقات ۱۹۸۹ سئول هم سرمربی تیم ملی بود که حاصل تلاش نمایندگان کشورمان عنوان چهارمی با کسب سه مدال برنز فریبرز دانش، سید حسن زاهدی و فرزاد ذرخش بود.

در رقابتهای جهانی ۱۹۹۱ یونان هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر سپرده شد که سیروس رضایی با کسب مدال در وزن اول تنها مدال کشورمان را به خود اختصاص داد. این نتیجه باعث شد تا در رقابتهای ۱۹۹۵ مانیل، بازهم «کانگ» برای سومین بار رهبری تیم ملی را برعهده بگیرد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان با نقره سید مهرداد رکنی و دو برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسگری به کار خود پایان دهد.

حسن ذوالقدر

دو سال بعد برای مسابقات جهانی ۱۹۹۷ هنگ کنگ یکبار دیگر ذوالقدر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ذوالقدر با استفاده از مرتضی کریمی و اصغر رحیمی به عنوان دستیاران خود با دو نقره بی باک و اصلانی و برنز افلاکی عنوان چهارمی جهان را کسب کرد. این نتیجه باعث شد تا ذوالقدر در ۵ دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان یعنی ۱۹۹۹ ادمونتون، ۲۰۰۱ جیجو ،۲۰۰۳ گارمیش، ۲۰۰۵ مادرید و ۲۰۰۷ پکن هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد که در تمام این پنج دوره تیم ملی کشورمان عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نکته جالب اینکه در پنج دوره از ۷ دوره مربیگری ذوالقدر، مرتضی کریمی دستیار اول او بود ولی در رقابتهای مادرید این وظیفه به بیژن مقانلو سپرده شد. بعد از رحیمی که آن زمان برای هدایت تیم ملی کویت راهی این کشور شده بود، مهماندوست و بهرامی نژاد مربی بدنساز شدند.

بعد از رقابتهای جهانی ۲۰۰۷ چین که تیم ملی کشورمان با دو نقره غلامزاده و رستمی و تک برنز ساعی نایب قهرمان جهان شد و سپس در رقابتهای کسب سهمیه المپیک منچستر توفیقی نداشت، هدایت تیم ملی به مهماندوست سپرده شد.

مهماندوست هم با استفاده از مقانلو و افلاکی به عنوان همکاران خود و به عنوان ششمین سرمربی تیم را به رقابتهای ۲۰۰۹ کپنهاگ برد و با طلای معتمد، نقره نادریان و سه برنز باقری، کرمی و تاجیک بازهم نایب قهرمانی را کسب کرد.

رضا مهماندوست

این مربی تحصیلکرده دو سال بعد در بیستمین دوره رقابتهای جهانی ۲۰۱۱ کره جنوبی هم هدایت تیم ملی را با همان کادر فنی برعهده داشت که با سه طلای کرمی، نصر و عبدالهی، نقره معتمد و دو برنز رجلی و باقری برای اولین بار قهرمانی را به تکواندو ایران در رقابتهای جهانی آن هم در خاک کره جنوبی هدیه کرد.

در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ پائوبلای مکزیک، مرتضی کریمی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را در اختیار داشت. تیم ملی در این مسابقات موفق نشد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و با طلای اسبقی و دو نقره مردانی و مستعان یکبار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

پس از آن بیژن مقانلو که چهار دوره حضور در رقابتهای جهانی را به عنوان تکواندوکار و دو دوره به عنوان مربی در کنار ذوالقدر و مهماندوست رقابتهای جهانی را تجربه کرده بود، سال ۲۰۱۵ در مسابقات جهانی روسیه به عنوان هشتمین سرمربی، هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و موفق شد با سه طلای عاشورزاده، حجی زواره و خدابخش به همراه تک برنز یعقوبی برای دومین بار عنوان قهرمانی را تصاحب کند.

بعد از حواشی المپیک ۲۰۱۶ ریو و حذف تیم ملی از رقابتهای جام جهانی، مقانلو استعفا داد تا مهدی بی باک با تجربه چهار دوره مبارزه روی «شیء هاپ چانگ» جهانی و نشستن روی صندلی مربیگری در رقابتهای ۲۰۱۵، سکان هدایت تیم ملی را در رقابتهای ۲۰۱۷« موجو» کره جنوبی برعهده داشته باشد. رقابتهایی که هر چند ایران با دو نقره هادی پور و حسینی در کنار تک برنز حجی زواره نایب قهرمان شد، ولی مشکلات فنی و حواشی آن باعث انتقاد شدید کارشناسان تکواندو شد.

فریبرز عسگری

فریبرز عسگری به عنوان سرمربی تیم ملی ایران دهمین مربی بود که در در بیست و چهارمین دوره رقابتهای جهانی به میزبانی انگلستان در منچستر بر عهده داشت. تیمی که با حواشی فراوانی ناشی از عدم صدور روادید از سوی میزبان همراه شد و به صورت نصفه و نیمه عازم مجل برگزار شد و در نهایت هم عرفان ناظمی و میرهاشم حسینی اعزام نشدند تا تیم ایران با نقره سروش احمدی و برنز آرمین هادی پور در رده بندی نهایی خانه دوازدهم جدول را به نام خود ثبت کند.

بیست و پنجمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه به میزبانی مکزیک برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها