کد خبر : 1852738 | 18 آبان 1401 ساعت 19:35 | 105.1K بازدید | 7 دیدگاه

از تمرین امروز تیم ملی چه دستگیرمان شد؟

تیر دوم! تیر دوم! طارمی و آزمون آنجا باشید

اینکه در تمام طول تمرین بتوانی رفتار و صحبت‌های فنی کارلوس کی‌روش را زیر نظر داشته باشی اتفاقی است که علی‌رغم سابقه طولانی مدت این مربی در ایران امری عادی به شمار نمی‌رود.

تیر دوم! تیر دوم! طارمی و آزمون آنجا باشید

به گزارش "ورزش سه"، آخرین تمرین تاکتیکی تیم ملی پیش از مصاف تدارکاتی برابر نیکاراگوئه که پنج‌شنبه 19 آبان ماه از ساعت 19:30 دقیقه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد در شرایطی آغاز شد که کارلوس کی‌روش برای صحبت با خبرنگاران به قسمت شمالی چمن شماره 2 کمپ تیم‌های ملی آمد و دقایقی تمام ذهن رسانه‌های ورزشی را معطوف به خود کرد.
سرمربی پرتغالی تیم ملی در مصاحبه 10 دقیقه‌ای خود به مسائل مختلفی پرداخت که مهم‌ترین صحبت‌های او پیرامون چند موضوع بود. یکی از نکاتی که ذهن اهالی فوتبال را در آستانه جام جهانی معطوف به خود کرده چگونگی طراحی و کیفیت پیراهن تیم ملی بود که سرانجام شب گذشته (سه شنبه 17 آبان ماه) در شرایطی از آن رونمایی شد که طرح آن کسی را سر ذوق نیاورد؛ با این حال همانطور که مهدی تاج شب گذشته در مصاحبه خود گفته بود کی‌روش نیز مخالفتی با طرح و جنس پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر نداشت. 
موضوع مهم دیگری که کارلوس کی‌روش درباره آن صحبت کرد اضافه شدن مارکار آقاجانیان دستیار ایرانی معتمد سابق او به کادر فنی بود و سرمربی پرتغالی به این موضوع هم اشاره کرد که کار آنالیز تیم ملی فوتبال آمریکا با مارکار است و این یعنی این مربی ارمنی پیش از اعلام رسمی پیوستن دوباره به کی‌روش همکاری با این مربی را  آغاز کرده است.
درنهایت مهم‌ترین نکته‌ای که کارلوس کی‌روش در پایان مصاحبه به آن پرداخت و به نظر می‌رسید دلیل اصلی‌اش برای صحبت با رسانه‌ها باشد شکایت از نحوه آماده‌سازی تیم ملی بود و تاکید داشت مسیری که در حال طی شدن است شیوه صحیحی برای رسیدن به جام جهانی نیست. البته وقتی پس از اتمام مصاحبه از محسن معتمدکیا مدیر رسانه‌ای تیم ملی خواستیم تا درباره جزئیات این شکایت حرف بزند او به در دسترس نبودن بازیکنان اشاره کرد؛ موضوعی که پس از اعتراض کی‌روش برای خبرنگاران سوال شده بود و پس از پاسخ مدیر رسانه‌ای تیم ملی رفع شد. البته که این مشکل برای تمام تیم‌ها و به ویژه مدعیان به شکل بغرنج‌تری در جریان است و مربیان برخی تیم‌ها نظیر انگلیس تنها 5 روز پیش از جام جهانی به ترکیب اصلی خود دسترسی پیدا می‌کنند.

1761307
1761306

*از حرف تا عمل؛ نسخه همیشگی ولی دیده نشده کی‌روش 
تمام مسائلی که در سطور بالاتر عنوان شد تحلیلی از مصاحبه 10دقیقه‌ای کارلوس کی‌روش بود ولی بخش جذاب تیم ملی تازه چند دقیقه پس از پایان صحبت‌های سرمربی تیم ملی وقتی بازیکنان برای انجام بخش دیگری از تمرین به قسمت شمالی زمین شماره 2 یعنی مقابل خبرنگاران آمدند آغاز شد.
حضور 15 دقیقه‌ای خبرنگاران و عکاسان در تمرین تیم ملی و انجام چند مصاحبه قانون نانوشته کارلوس کی‌روش و اهالی رسانه‌ طی سال‌های بلند حضور این مربی در ایران بوده است ولی در بازگشت دوباره این سرمربی پرتغالی دیگر خیلی چیزها مانند گذشته نیست و یکی از این موارد هم باز بودن کامل تمرین برای خبرنگاران است. برای ما (رسانه‌ها و عاشقان فوتبال) هم چه چیزی بهتر و دلنشین‌تر از تماشای یک جلسه کامل تمرینی زیر نظر یکی از مربیان صاحب سبک دنیا؛ آن هم در روزی که شور و حرارت یاد دادن از تمام وجود کی‌روش فوران می‌کرد.
پیش از اینکه کارلوس کی‌روش بازیکنان را برای انجام بخش بعدی تمرین به قسمت شمالی زمین شماره 2 کمپ تیم‌های ملی بیاورد، در قسمت جنوبی با دو دروازه بزرگ و انجام کارهای ترکیبی ضربه نهایی به دروازه در دستور کار قرار گرفته بود؛ تاکتیکی که با شکلی دیگر چند دقیقه بعد مقابل خبرنگاران به معرض نمایش درآمد و قسمت سوم تمرین که باز هم در قسمت جنوبی و دورتر از چشم خبرنگاران برگزار شد هم یک هدف را دنبال می‌کرد؛ کارهای ترکیبی برای رسیدن به محوطه جریمه و زدن ضربه نهایی.
در قسمت دوم تمرین کی‌روش کارهای ترکیبی، اورلپ برای ارسال و درنهایت ضربه به دروازه را در دستور کار شاگردانش از وسط، جناح چپ و راست قرار داده بود و در قسمت سوم هم ارسال کرنر و استفاده از توپ‌های سوم یا سرگردان پس از دفع مدافعین مد نظر این سرمربی پرتغالی بود.
کی‌روش در تمام این سه بخش تمرین ویژه‌ترین چهره بود؛ او در ابتدای هر قسمت با همراهی آرین قاسمی که با همان شور و حرارت جملات کوتاهش را ترجمه می‌کرد به این طرف و آن طرف می‌رفت و به بازیکنان روش کار را آموزش می‌داد و در ادامه از آنها می‌خواست که به صورت آهسته‌ تمرین مورد نظر را پیاده کنند. کی‌روش در این قسمت کار تصحیح را انجام می‌داد و با حرکات و صحبت‌هایش که گاهی چندان دوستانه هم نبود، از بازیکنان می‌خواست که تمرین طراحی شده را به شکل صحیح انجام دهند. کمی که جلو می‌رفتیم انجام کار با سرعت و با کیفیت بالاتر در دستور کار قرار می‌گرفت و درنهایت به مرحله پایانی هر بخش تمرینی می‌رسیدیم که کی‌روش از نقش معلمی خارج می‌‍شد و دست به کمر عملکرد شاگردانش را زیر نظر می‌گرفت.
اگر در جام جهانی روی ارسالی بلند به تیرک دوم به گل رسیدیم تعجب نکنید، چرا که در همین یک جلسه تمرینی کاملی که ما از نزدیک مشاهده کردیم، شاید بیشتر از 50 مرتبه کلمه "second post" با فریادهای بلند بر زبان کی‌روش جاری شد و آرین قاسمی با همان حالت روحی سعی در بیان آن داشت. سرمربی پرتغالی تیم ملی حتی در یک صحنه مجبور شد سر رامین رضائیان که دو سه توپ را به تیرک اول فرستاده بود داد بزند تا هم این بازیکن و هم سایر بازیکنان را متوجه اهمیت کارش کند. 
درنهایت این جلسه تمرینی که از ساعت 11 آغاز شد و تا ساعت 12:30 ادامه داشت با زدن ضربات پنالتی توسط بازیکنان باتجربه‌تر تمام شد و خبرنگاران در حالی که رفتار و صحبت‌های کی‌روش ذهن‌شان را مشغول کرده بود به سمت در خروجی مرکز ملی فوتبال راه افتادند.
البته که تمرینات مورد نظر کی‌روش نه خیلی خاص بود و نه اینطور بود که پیش‌تر ندیده باشیم، ولی دیدن اینکه او تمام نکات هجومی و دفاعی را با رفتن به این سو و آن سو به بازیکنانش با ادبیات و زبان بدن خاص خودش آموزش می‌داد چیزی بود که کمتر دیده بودیم و نکته مهم‌تر این بود که تمام مدت زمان این جلسه تمرینی طراحی شده و برای رسیدن به یک هدف بود؛ به نظر این مهم‌ترین نکته تمرین روز چهارشنبه 18 آبان ماه 1401 تیم ملی و در فاصله 15 روز مانده تا دیدار ایران برابر انگلیس باشد.

1761315

دیدگاه‌ها