کد خبر : 1853580 | 24 آبان 1401 ساعت 05:02 | 17.2K بازدید | 8 دیدگاه

چه کسی این عدد را دو رقمی خواهد کرد

گزارش، گلزنان ایران در ادوار جام جهانی

تیم ملی ایران طی پنج حضور قبلی خود موفق به زدن تنها ۹ گل شده است.

گزارش، گلزنان ایران در ادوار جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین دوره در جام جهانی حضور پیدا می کند. این تیم طی پنج حضور قبلی خود موفق به صعود از دور گروهی نشده و تنها دو بار طعم برد را چشیده است. ایران طی 15 بازی در مرحله گروهی موفق به زدن 9 گل شده و در این دوره به دنبال دو رقمی کردن تعداد گل های خود است.
اولین گل تیم ملی در تاریخ جام جهانی را ایرج دانایی در سال 1978 به ثمر رساند و آخرین گل نیز به نام کریم انصاری‌فرد ثبت شده که در جام جهانی 2018 وارد دروازه پرتغال کرد. در ادامه 9 گل به ثمر رسیده شده برای ایران در طول ادوار جام جهانی را مرور می‌کنیم:

گل شماره یک: ایرج دانایی‌فرد/ ایران 1-1 اسکاتلند/ جام جهانی 1978
اولین گل فوتبال ایران در تاریخ جام های جهانی به نام ایرج دانایی‌فرد ثبت شده است. او در جام جهانی 1978 و بازی اول مقابل هلند نیمکت‌نشین بود اما در بازی دوم در ترکیب ایران مقابل اسکاتلند قرار گرفت و تک گل شاگردان مهاجرانی را وارد دروازه حریف کرد.
دانایی‌فرد که سال‌های نخست حضور خود در تیم ملی را تجربه می‌کرد، در سمت چپ محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد و با اعتماد به نفسی بالا، آرچی گمیل سرشناس را از پیش رو برداشته و با یک ضربه زمینی و دقیق توپ را به گوشه سمت راست دروازه فرستاد تا نام خود را وارد تاریخ فوتبال ایران کند.

1763330

گل شماره دو: حسن روشن / ایران 1-4 پرو/ جام جهانی 1978
ایرج دانایی‌فرد، در به ثمر رسیدن دومین گل تیم ملی ایران در جام جهانی آرژانتین هم نقش مهمی ایفا کرد. او سازنده گلی بود که حسن روشن به ثمر رساند. پرو در بازی پایانی دور گروهی، ایران را حسابی غافلگیر کرد و در 40 دقیقه سه بار به گل رسید. پیش از پایان نیمه اول اما شاگردان مهاجرانی یکی از گل‌ها را جبران کردند.
ایرج دانایی‌فرد از سمت چپ یک ارسال بلند را روانه محوطه جریمه حریف کرد. توپ، بعد از دفع ناقص مدافع پرو که ضربه سرش به جای جلو به عقب زده شده بود، به حسن روشن رسید و این بازیکن با یک شلیک دقیق و غیرقابل مهار گوشه پایین سمت راست دروازه را هدف گرفت تا زننده دوم گل تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی شود.

1763323

گل شماره سه: حمید استیلی/ ایران 2-1 امریکا/ جام جهانی 1998
بعد از اینکه تیم ملی در اولین بازی خود با یک گل مغلوب یوگسلاوی شد، توانست دومین بازی را با یک برد شیرین به پایان برساند؛ این اولین برد تاریخ ایران در جام جهانی بود و یکی از تاریخی‌ترین گل های جام جهانی نیز در آن زده شد. 
حمید استیلی، در دقیقه 41 بازی با امریکا روی ارسال دیدنی جواد زرینچه از سمت راست، به هوا برخاست و با یک چرخش دیدنی به بالا تنه خود، زیباترین ضربه سر عمر خود را زد؛ توپ روی این ضربه با حالتی چرخشی و غیرقابل مهار از کنار دستان دروازه‌بان حریف به گل اول ایران تبدیل شد تا استیلی با اشک، شادی کند. او همان موقع می‌دانست که با همین یک گل، همه چیز برایش تغییر خواهد کرد.

1763325

گل شماره چهار: مهدی مهدوی‌کیا/ ایران 2-1 امریکا/ جام جهانی 1998
علی دایی که تا همین یک سال پیش بهترین گلزن ملی فوتبال دنیا بود، هیچ گلی در جام جهانی به ثمر نرسانده است. او البته خالق یکی از مهمترین گل های ایران در این تورنمنت است؛ گل دوم به امریکا که اگر زده نمی شد شاید پیروزی بزرگ ایران در آن دوره با یک تساوی به درد نخور عوض می شد.
بازی تا دقیقه 83 با تک گل استیلی و فشار بی‌امان حریف در جریان بود که علی دایی مشابه پاس گلی که به خداداد در بازی با استرالیا داده بود، در حالت پشت به دروازه و این بار از زمین خودی با چرخشی سریع، یک پاس در عمق بی‌نقص را ارسال کرد. توپ روی این پاس به مهدوی‌کیا رسید و این بازیکن که در اوج جوانی و انگیزه به سر می برد با فراری سریع خود را به محوطه جریمه رساند و با نوک پا توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد و باقی ماجرا را که همه می دانید...

1763328

گل شماره پنج: یحیی گل‌محمدی/ ایران 1-3 مکزیک/ جام جهانی 2006
بازی با مکزیک در حالی با شکست سه بر یک ایران همراه بود که اگر یکسری اشتباهات و انتخاب های نادرست نبود، شاگردان برانکو می توانستند حداقل با یک امتیاز زمین را ترک کنند. تک گل ایران در این دیدار را یحیی گل‌محمدی در دقایق پایانی نیمه اول به ثمر رساند.
بعد از گل اول مکزیک و در حالی که میزبان تلاش می کرد، برنده راهی رختکن شود، تیم ملی صاحب یک ضربه کرنر شد. مهدوی‌کیا پشت توپ ایستاد و با یک سانتر مواج توپ را در دهانه دروازه به گل محمدی رساند. مدافع پیش تاخته ایران نه با ضربه سر بلکه با توجه به موقعیت توپ با یک شوت روی پای دقیق توپ را به سقف دروازه حریف شلیک کرد تا بازی مساوی شود؛ این مساوی اما در نهایت با دو گل دیگر حریف به باخت تبدیل شد.

1763326

گل شماره شش: سهراب بختیاری‌زاده/ ایران 1-1 آنگولا/ جام جهانی 2006
تیم ملی در جام جهانی 2006 مهاجمان سرشناسی چون علی دایی، علی کریمی، وحید هاشمیان و رسول خطیبی را داشت اما دو مدافع گل های این تیم را به ثمر رساندند. بعد از گلزنی گل محمدی در بازی اول، این سهراب بختیاری‌زاده بود که دومین گل ایران را در جام جهانی آلمان به ثمر رساند.
یک ربع به پایان بازی با آنگولا مانده و در حالی که حریف یک گل پیش افتاده بود، مهدوی‌کیا از روی یک ضربه کرنر، با ارسالی مواج و دیدنی توپ را روی سر سهرابی بختیاری‌زاده کاشت تا این بازیکن با ضربه سر دقیق گل اول را برای ایران بزند.

1763331

گل شماره هفت: رضا قوچان‌نژاد/ ایران 1-3 بوسنی/ جام جهانی 2014
تیم ملی طی دو دیدار نخست خود در جام جهانی 2014 هیچ گلی به ثمر نرسانده بود. این تیم با نیجریه مساوی کرده و از آرژانتین شکست خورده بود. با توجه به این شرایط و عدم انگیزه ملی‌پوشان انتظار یک شکست دیگر مقابل بوسنی می رفت که این گونه هم شد.
در بازی ایران و بوسنی، تیم حریف سه بار به گل رسید و شاگردان کی‌روش تنها توانستند یک بار به گل برسند. در هشتاد و دومین دقیقه از بازی بود که رضا قوچان نژاد ارسال دقیق نکونام را در دهانه دروازه به گل تبدیل کرد.

1763329

گل شماره هشت: عزیز بوحدوز (گل به خودی)/ ایران 1-0 مراکش/ جام جهانی 2018
برای اینکه این گل به ثمر برسد 90 دقیقه حرص و جوش خوردیم ولی در نهایت به عنوان تیم پیروز زمین بازی را ترک کردیم. در آخرین دقایق بازی بود که ایران یک ضربه ایستگاهی در کناره‌ی محوطه جریمه حریف به دست آورد. احسان حاج صفی، این ضربه را به دهانه دروازه حریف ارسال کرد ولی پیش اینکه یاران خودی روی آن تاثیر بگذارند، عزیز بوحدوز با ضربه سر به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا دومین برد تاریخ ایران در جام جهانی رقم بخورد.

1763327

گل شماره: کریم انصاری‌فرد/ ایران 1-1 پرتغال
بازی با پرتغال حادثه کم نداشت و مهار پنالتی رونالدو توسط بیرانوند تنها یکی از آنها بود. از دیگر حوادث مهم این دیدار، پنالتی دقیقه نودی بود که داور به کمک VAR برای ایران گرفت.
کریم انصاری‌فرد، در شرایطی که تیم ملی هر چه زده بود به در بسته خورده بود، پشت این ضربه پنالتی ایستاد. او همه توان، تجربه و دقت خود را برای زدن ضربه یاد شده به کار گرفت تا توپ در گوشه دروازه جای گرفت و نام این بازیکن نیز وارد لیست گلزنان ایران در تاریخ جام جهانی وارد شد.

1763324

دیدگاه‌ها