کد خبر : 1854082 | 27 آبان 1401 ساعت 13:16 | 39.4K بازدید | 14 دیدگاه

رکورد منحصر به فرد ایران و بلژیک در جام جهانی

شبیه‌ترین تیم جام به چهار سال پیش: تیم کی‌روش!

تیم ملی ایران به همراه بلژیک تنها تیمهایی هستند که از 16 بازیکن جام جهانی قبلی استفاده می‌کنند.

شبیه‌ترین تیم جام به چهار سال پیش: تیم کی‌روش!

به گزارش ورزش سه ، درحالی تیم ملی ایران  از روز دوشنبه در اولین بازی خود در جام جهانی به مصاف انگلیس می‌رود که از لیست 25 نفره ای که کارلوس کی‌روش برای جام جهانی اعلام کرده، 16 بازیکن تیم ملی در لیست نهایی ایران در جام جهانی 2018 هم حضور داشتند. 

از میان تیم های حاضر در جام جهانی قطر، 24 تیم در جام جهانی 2018 روسیه نیز حضور داشتند و 8 تیم دیگر این جام یعنی، دو همگروه ایران، ولز و آمریکا و همچنین کشورهای غنا، هلند، اکوادور، کانادا، کامرون و قطر میزبان این رقابت ها درجام جهانی روسیه حضور نداشته اند.

جالب اینکه دو تیم ایران و بلژیک، که اتفاقا پیرترین تیم های جام نیز هستند (با درنظر گرفتن میانه)، کمترین تغییرات را در لیست خود نسبت به جام جهانی 2018 داشته اند. ایران و بلژیک هرکدام با 16 بازیکن مشترک با لیست جام جهانی روسیه، پا به قطر گذاشته اند. اگر مصدومیت بدموقع امید ابراهیمی نبود، ایران با 17 بازیکن مشترک به تنهایی در صدر این لیست قرار می گرفت.

در رده های بعدی ، سوییس با 14 بازیکن و سپس انگلیس همگروهی قدرتمند کشورمان با 12 بازیکن قرار دارند. حضور 12 بازیکن مشترک در لیست انگلیس می تواند زنگ خطر جدی برای تیم های حاضر در گروه ب این رقابت ها باشد، این 12 نفر به مدت چهار سال تحت نظارت ساوت گیت کنار یکدیگر بازی کرده اند، درحالی که تیم ملی کشور ما در این 4 سال، تنها شش ماه اول آن را تحت هدایت کی‌روش بوده و در باقی این مدت زمان، مسئولیت هدایت تیم ملی برعهده ویلموتس و اسکوچیچی بوده که هرکدام سلیقه خودشان را درچینش بازیکنان داشته اند.

در انتهای این لیست، تیم های عربستان و اسپانیا با تنها 6 بازیکن مشترک قرار دارند که درواقع با نسل جدید و متفاوتی نسبت به 4 سال قبل خود پا به آوردگاه جام جهانی می گذارند.

1764843

خط دروازه: بازهم عابدزاده دروازه بان سوم
باتوجه به الگویی که کی‌روش معمولا در بازی های دوستانه قبل از هر تورنمنت بکار می برد، می توان حدس زد که سیدحسین حسینی دروازه بان دوم ایران باشد. برخلاف سایر تیم های حاضر در جام جهانی (بجز سوییس و تونس)، ایران با 4 دروازه بان در این رقابت ها حاضر شده و تفاوتی که نسبت به لیست 2018 داریم این است که سیدحسین حسینی و پیام نیازمند در لیست دروازه بانان تیم ملی قرار دارند و رشید مظاهری دروازه بان دوم ایران در جام جهانی روسیه، جایگاهی در لیست نهایی تیم ملی ندارد.

1764836

*مدافعان جدید و تکراری
دو تفاوت عمده دفاع میانی ایران نسبت به جام جهانی روسیه، حضور شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان است، البته آنها احتمالا بر خلاف دور مقدماتی در جام جهانی فیکس نخواهند بود.دو دفاع مرکزی دیگر ایران پورعلی گنجی و حسینی هستند.

در سمت راست دفاعی این بار کی‌روش تنها با یک دفاع راست تخصصی به جام جهانی نرفته است و از صادق محرمی دفاع راست دینامو زاگرب درکنار رامین رضاییان در لیست خود بهره می برد.

در جام جهانی قبلی، پژمان منتظری در لیست ایران قرار گرفته بود که علاوه بر پست تخصصی خودش (دفاع مرکزی)، توانایی بازی در دفاع راست را نیز داشت، درست لیست فعلی هم، شجاع خلیل زاده  علاوه بر توانایی بازی در پست دفاع مرکزی، توانایی بازی در دفاع راست را نیز دارد . 

در سمت چپ خط دفاعی نیز، میلاد محمدی، ابوالفضل جلالی و احسان حاج صفی ممکن است برای ایران بازی کنند که از بین این سه بازیکن با توانایی بازی در پست دفاع چپ، ابوالفضل جلالی تازه وارد در لیست جام جهانی قطر است. 

دیگر تفاوت لیست 2018 با لیست 2022 در خط دفاعی مربوط به محمدرضا خانزاده می شود که این روزها فوتبال خود را در بنگلادش دنبال می کند و در این جام جهانی حضور ندارد.

1764837

خط هافبک: بدون امید، بدون کاپیتان
در خط هافبک ازمیان حاضرین تیم ملی در روسیه، تنها مسعود شجاعی و امید ابراهیمی در لیست نهایی هافبک های تیم ملی حضور ندارند.

در مورد امید ، مشکل مصدومیت دیرهنگام بود و شجاعی، کاپیتان اسبق تیم ملی هم، از زمان اسکوچیچ برای تیم ملی کشورمان به میدان نرفته و به نوعی خداحافظی خاموشی از تیم ملی داشته است.

از نفرات تازه وارد این خط باید به علی قلی‌زاده اشاره کرد که در میان 23 بازیکن نهایی ایران در جام قبلی نبود. البته قلی زاده در جام جهانی روسیه بعنوان بازیکن بیست و چهارم و مهمان همراه با تیم ملی در جام جهانی حضور یافت، درست مثل محمدرضا خانزاده و هاشم بیگ زاده که مهمانان تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل بودند.

علی کریمی و احمد نوراللهی که در لیست فعلی حضور دارند در جام جهانی قبلی حضور نداشتند. همچنین، اشکان دژاگه در لیست فعلی تیم ملی قرار ندارد و خط خورده است.

1764838

اولین جام جهانی کی‌روش بدون قوچان نژاد
درخط حمله نیز تقریبا لیست تیم ملی همان لیست جام جهانی روسیه است با این تفاوت که قوچان نژاد پس از جام جهانی 2018 درحالی که فرصتی برای بازی کردن بدست نیاورد، در حرکتی اعتراضی از بازی های ملی خدافظی کرد .

1764839

سروش دهقان سلماسی

دیدگاه‌ها