کد خبر : 1855870 | 06 آذر 1401 ساعت 13:30 | 116.4K بازدید | 24 دیدگاه

همین یک بازی را سوت بزن و خداحافظ!

خیز بلند فغانی برای قضاوت فینال جام جهانی

علیرضا فغانی با صلابت و انگیزه زیاد در جام جهانی قضاوت می‌کند و مهم‌ترین هدف او و کمک‌هایش حضور در فینال تورنمنت است.

خیز بلند فغانی برای قضاوت فینال جام جهانی

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا فغانی بدون تردید موفق‌ترین داور در طول تاریخ فوتبال ایران بوده است؛ او به واسطه چندین سال حضور در تورنمنت های بین‌المللی مختلف و قضاوت در بازی های بزرگ و حساس توانسته نامش را جاودانه کند و حالا احتمالا در آخرین جام جهانی که حضور دارد، تمام سعی خود را برای رسیدن به فینال تورنمنت انجام خواهد داد.

داور ایرانی در جام‌جهانی گذشته قضاوت‌های فوق‌العاده‌ای در دیدارهای آلمان مقابل مکزیک و فرانسه مقابل آرژانتین داشت تا اینکه کمیته داوران فیفا برای بازی انگلیس و بلژیک که مسابقه سوم- چهارمی جام است‌ انتخابش کرد. حالا فغانی با تجربیات فوق‌العاده ناشی از حضور در دو جام جهانی و قضاوت در تورنمنت‌هایی مثل المپیک، جام کنفدراسیون‌ها، جام ملت‌های آسیا و … بدون شک یکی از گزینه‌های قضاوت در فینال جام‌جهانی 2022 است.

داور بین‌المللی فوتبال ایران اگرچه چند ماه قبل از لیست الیت ایران خارج شد، اما انگیزه‌اش را از دست نداد و بدون آنکه هیچ واکنشی به تصمیم عجیب کمیته داوران فدراسیون فوتبال داشته باشد، تمام تمرکز خود را روی مسابقات جام‌جهانی گذاشت. او از مدت‌ها قبل به همراه کمک‌های همیشگی‌اش تمرینات ویژه خود را شروع کرد تا با آمادگی بالا در قطر حضور یابد.

خیلی از فوتبالدوستان ایرانی انتظار داشتند قضاوت در همان روزهای اول جام‌جهانی به تیم داوری ایران برسد اما فیفا چنین تصمیمی نگرفت. در نهایت وقتی تیم داوری آخرین دیدار دور اول مرحله گروهی اعلام شد، نام فغانی، ابوالفضلی و منصوری را دیدیم. این 3 داور برجسته فوتبال ایران برای قضاوت یکی از مهم‌ترین مسابقات دور گروهی میان برزیل و صربستان انتخاب شدند تا ورود جذابی به مسابقات داشته باشند. فغانی با چهره‌ای که کمتر نمایان شده بود، جذاب‌تر هم به نظر می‌رسید. این داور برجسته ایران از همان شروع بازی با اقتدار کارش را جلو برد؛ فغانی مثل همیشه نشان داده هیچ ترسی از رویارویی با ستاره‌های بزرگ دنیا ندارد و با علم به قوانین روز داوری به بهترین شکل مسابقه را مدیریت کرد تا همه از قضاوت او راضی باشند. او سوت اشتباهی در این دیدار نزد و کمک‌هایش هم در آفسایدگیری بدون مشکل عمل کردند و همین مسأله سبب شد تا اعتراضی از سوی بازیکنان دو تیم صورت نگیرد. نکته جالب اینکه فغانی از معدود داورانی بود که در دور اول از VAR استفاده نکرد که همین موضوع می‌تواند موفقیت او را نشان بدهد.

بعد از مسابقات برزیل و صربستان نیز بسیاری از کارشناسان داوری به تمجید از عملکرد تیم ایرانی پرداختند و او را شایسته قضاوت در مراحل پایانی جام جهانی دانستند.

1770504

حالا فغانی و کمک‌های ایرانی او متشکل از محمدرضا ابوالفضلی و محمدرضا منصوری در دومین آزمون سخت باید مسابقه پرتغال و اروگوئه را داوری کنند. دیدار حساس از گروه هشتم مسابقات که در سرنوشت تیم های صعودکننده بسیار تاثیر خواهد داشت. قطعا تیم داوری ایران هم انگیزه زیادی برای این بازی دارند و تلاش خواهند کرد تا بهترین شرایط را در امر داوری رقم بزنند.
علیرضا فغانی حالا در 44 سالگی به یکی از بهترین داوران دنیا تبدیل شده است. او که سومین جام‌جهانی متوالی را سپری می‌کند، از نظر تجربه نیز جزو دو سه داور برتر فیفاست و به همین خاطر توجه زیادی به این داور ایرانی می‌شود. هدف اصلی فغانی، ابوالفضلی و منصوری قضاوت در فینال جام‌جهانی است؛ آنها به همه بازی‌های بزرگ دنیا دست یافته‌اند و بعد از قضاوت بازی رده‌بندی جام‌جهانی 2018 حالا فقط فتح فینال این تورنمنت باقی‌ مانده که امیدواریم این مسأله نیز برای آنها تحقق پیدا کند. اتفاقی که وقوع آن دور از دسترس نیست و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، بعید نیست که فینال جام جهانی قطر با قضاوت تیم ایرانی برگزار شود.

1770505

دیدگاه‌ها