کد خبر : 1857418 | 14 آذر 1401 ساعت 08:06 | 3K بازدید | 0 دیدگاه

باید صبور باشیم

افشار: رفتار و تفکر مقانلو باید اصلاح شود

مربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: نتیجه تکواندو در مسابقات جهانی مکزیک از لحاظ رتبه‌ای خوب نبود، اما باید قبول کنیم جوانگرایی کردیم و باید صبور باشیم.

افشار: رفتار و تفکر مقانلو باید اصلاح شود

به گزارش "ورزش سه" هادی افشار در گفت‌وگو با تسنیم ، در خصوص عملکرد تیم ملی تکواندو در مسابقات جهانی مکزیک اظهار داشت: بعد از حضور ساعی در فدراسیون تکواندو که مدت طولانی نیست، عملکرد و نتایجی در تیم ملی رقم خورده که برآیندی از چندین سال مدیریت گذشته است. برای ارزیابی یک مدیر باید ببینیم در مدت سکانداری فدراسیون چه برنامه‌هایی دارد و چه کارهایی کرده است. در ابتدا وقتی می‌خواستیم تیم ملی را انتخاب کنیم دست و پایمان می‌لرزید و واقعاً تیمی یکدست نداشتیم و در وزن 4 به بالا فقط سجاد مردانی را در رنکینگ داشتیم.

وی با اشاره به تغییر نسل تیم ملی تکواندو گفت: یک تیم کاملاً جوان، یکدست و آینده‌دار با برگزاری انتخابی و بدون در نظر گرفتن ملاک‌های شخصی برای مسابقات جهانی انتخاب شد. 4 نفر از قهرمانان نوجوانان جهان ما با شکست بزرگانی مانند فرزان عاشورزاده و آرمین هادی‌پور عضو تیم ملی شدند. این تیم پتانسیل بهتری در آینده خواهد داشت و وقتی نگاه می‌کنیم در هر وزن تقریباً سه بازیکن همسطح داریم. بچه‌های تیم ملی ما تجربه مسابقات برون مرزی را فقط در سطح نوجوانان داشتند و با کارشکنی انگلستان و عدم ویزا برای حضور در گرندپری نیز یک سری مشکلات در راه آماده‌سازی تیم ایجاد شد.

عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو خاطرنشان کرد: از طرفی تکواندو چالش مالی داشت و نمی‌توانستیم بچه‌ها را به تورنمنت‌های مختلف بفرستیم. ضمن اینکه بعد از قهرمانی آسیا ما خیلی نتوانستیم تدارکات خوبی برای تیم ملی ایجاد کنیم. این نکات در عملکرد و نتایج تیم ملی بی‌تاثیر نبود. به عنوان یک کارشناس تکواندو اعتقاد دارم تیم جوان و یکدستی داریم و پشت این نفرات  نیز تکواندوکارانی داریم که فاصله کمی با  نفرات اصلی دارند. 

افشار با قابل قبول خواندن عملکرد ملی‌پوشان در مسابقات جهانی تاکید کرد: خیلی از بچه‌های ما در مسابقات جهانی، رنکینگ یک تا ششم دنیا را شکست دادند. از طرفی باید بپذیریم که سطح تکواندو ما در حال حاضر همین است. باید به گذشته نگاه کنیم و ببینیم چه ساختیم که در حال حاضر توقع داریم. بازیکنان ما غیر از حاج موسایی در وزن یک به هر کسی در این مسابقات باختند قهرمان یا نایب قهرمان شد. بنابراین این بچه‌ها این قابلیت را دارند که آینده درخشانی را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه تکواندو ایران باید زودتر از این‌ها به جوانگرایی رو می‌آورد، تصریح کرد: باید این کار را خیلی وقت پیش انجام می‌دادیم، اما در حال حاضر نیز فدراسیون درایت کرده و قصد دارد فاصله بین رده جوانان و بزرگسالان را با تشکیل تیم امید برطرف کند. نمی‌گوییم نتایج تکواندو در جهانی مکزیک خیلی خوب بود و قبول دارم که نتایج از لحاظ رتبه‌ای خوب نبوده، اما سرمایه‌گذاری توقع برداشت زود هنگام نیست. در دو بازی نیز داوری بی‌تاثیر نبود، اما اعتقاد دارم داوری‌های خیلی بدی هم شاهد نبودیم و می‌شد با تجربه بهتر بچه‌ها عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

مربی سابق تیم ملی تکواندو در مورد انتقادات نسبت به ضعف بدنی بازیکنان تیم ملی گفت: به عنوان کسی که مربی تیم ملی بودم و 20 سال کار بدنی انجام دادم و در سه دوره جهانی حضور داشتم، باید عنوان کنم شما اگر ورزشکار خود را از لحاظ بدنی به 100 درصد اوج آمادگی برسانید، اما او از لحاظ روانی، تکنیکی و تاکتیکی به 100 درصد نرسیده باشد، در نهایت دچار مشکل خواهید شد. این‌ها همه تجربه است و دنبال فرار رو به جلو و بهانه هم نیستیم. تکواندو ما اگر نتیجه نگرفته است دلایل مختلفی داشته است و یکی از آنها به سرمایه‌گذاری گذشته باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: تنها عاملی که قابلیت سنجش  و معیار عددی و کمی دارد، بحث سطح آمادگی جسمانی ورزشکار است. آمادگی جسمانی  قابلیت اندازه‌گیری دارد و چون کار بدنی انجام دادم ساده‌ترین راه، تخریب مربی بدنساز است. به کدامیک از ورزشکارانی که در المپیک  و جهانی باختند، مهارت روانی یاد دادیم و تازه نزدیک مسابقات یادمان می‌افتد باید با ورزشکار مهارت روانی کار شود. چون خودم چوب این موضوع را خوردم فکر می‌کنم این انتقادات منصفانه نیست. 

افشار در خصوص احتمال تغییر در کادرفنی تیم ملی تکواندو و اینکه شنیده می‌شود احتمال جایگزینی بسحاق با مقانلو وجود دارد، گفت: هنوز نظری در این زمینه  ندادیم و در کمیته فنی مربیان انتخاب می‌شوند. عملکرد مقانلو در انتخاب نفرات جوان را ستایش می‌کنم، اما از نظر معیارهای شخصیتی با توجه به سابقه کار با او، اعتقاد دارم مقانلو از نظر شخصیتی نیاز به یک همراه قوی دارد.

عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو در مورد حضور تنها یک مربی در کنار مقانلو گفت: در این زمینه دخالت نکردیم و مقانلو اعتقاد داشت همین یک مربی برای او کفایت می‌کند، اما مسابقات جهانی بسیار سخت است. اعتقاد دارم کادرفنی ما وزن لازم را در مکزیک نداشت و اگر می‌توانستیم کسانی را داشته باشیم که از نظر فکر کمک کنند نتایج بهتری می‌گرفتیم. اگر قرار به ادامه فعالیت مقانلو باشد، باید بگوید مشکلات چه چیزی است و چه قسمت‌هایی را می‌پذیرد که اشتباه داشته است. حتماً در کمیته فنی از ایشان دعوت می‌کنیم در خصوص ایرادات و مشکلات صحبت کند.اگر ایشان کمیته فنی را قانع کند قطعاً به فعالیت خود ادامه می‌دهد و اگر این اتفاق نیفتد باید گزینه‌ها  راروی میز بگذاریم. نه اینکه بسحاق مربی بدی باشد، اما باید دقت داشته باشیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر او باید با مقانلو ادامه داد یا نیاز به تغییرات داریم، افزود: باید حرف‌ها را بشنویم. مقانلو مربی خوب و توانمندی است، اما روند، رفتار و تفکرش باید اصلاح شود. علی‌رغم اینکه مقانلو تمرین دهنده خوبی است، اما باید در نگرش خود تغییر ایجاد کند. مربی کلاس جهانی مانند  آنچلوتی 20 نفر کادرفنی در کنارش دارد که به او کمک می‌کنند. باید بپذیریم یک سرمربی همه چیز را نمی‌داند و زمانی که گفتیم همه چیز را می‌فهمیم اول اشتباه ما است. اگر کسی نظری می‌دهد علیه تکواندو نیست. اعضای کمیته فنی دنبال منفعت مالی و سواستفاده از جایگاه نیستند.

افشار با تاکید بر استقلال کمیته فنی گفت: ساعی به عنوان رئیس فدراسیون تنها یک رای در کمیته فنی دارد و کمیته فنی جای دوست بازی و رفیق بازی نیست و پای آبروی مملکت وسط است. مطمئن باشید در کمیته فنی راجب تک تک مسائل وقت گذاشته می‌شود. با توجه به بررسی مسابقات جهانی باید تغییر نگرش در کادرفنی ایجاد و بگویم آقای سرمربی باید برنامه‌های شما با یک کمیته پیش برود و شما نمی‌توانید همه بار را بردارید. اگر کسی چیزی می‌گوید به خاطر صلاح تکواندو است. اگر قرار است این کادر ادامه بدهد باید تقویت شود و باید بپذیریم حجی‌زواره مربی خوبی است، اما تجربه میادین بزرگ را ندارد. 

وی در خصوص عملکرد ضعیف تیم ملی بانوان بعد از کسب مدال در دو دوره اخیر با کمرانی گفت: در مسابقات قهرمانی جهان دختران ما به کسانی باختند که روی سکو رفتند. باید بپذیریم بانوان ما مثل بانوان دنیا تمرین نمی‌کنند و بچه‌ها در مسابقات جهانی با دخترانی مسابقه می‌دهند که آنها با پسران تمرین می‌کنند. وقتی یک دختر با پسر تمرین می‌کند  تحمل ضربه یک پسر را دارد. نمی‌گویم تیم بانوان خوب نتیجه گرفت، اما باید ببینیم چه چیزی برای آنها فراهم کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که با همین نحوه تمرین در دوره گذشته موفق به کسب مدال جهانی شدیم، تصریح کرد: آیا مومن‌زاده همان بازیکن دوره گذشته بوده است؟ به عنوان یک کارشناس نمی‌خواهم بگویم نتایج ما درخشان بوده است. وقتی می‌خواهیم یک تفکر را در تیم ملی ایجاد کنیم باید ببینیم این آدم چقدر زمان داشته و به اینجا رسیده است. مظر ما این بود که همه مربیان کنار هم کار کنند، اما کمرانی این نظر را نداشت و اختلافات عمیق بود.

افشار در پایان گفت: از عملکرد بانوان اصلاً راضی نیستم و اگر قرار بود به نتیجه خوب برسیم باید مانند آقایان از ظرفیت جوانان خود استفاده می‌کردیم. با این تصمیم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، اما ما از ظرفیت خود استفاده نکردیم. بانوان با تفکر روانی خیلی خوب به مسابقات نرفت و یا مسابقات را خیلی بزرگ کرد و یا خیلی راحت فکر کردند قهرمان جهان می‌شوند. باید بپذیریم قهرمانی جهان چیزی فرازمینی است و 120 کشور داشته‌های خود را می‌آورند.

دیدگاه‌ها