کد خبر : 1857529 | 14 آذر 1401 ساعت 16:56 | 69.1K بازدید | 13 دیدگاه

داور ایرانی از جام جهانی حذف نشده است

اشتباه نکنید، فغانی این اشتباه را قبول ندارد

برخی به ضرس قاطع می گویند علیرضا فغانی داور دیدار پرتغال – اروگوئه در اعلام پنالتی به سود تیم پرتغال اشتباه کرده است.

اشتباه نکنید، فغانی این اشتباه را قبول ندارد

به گزارش "ورزش سه"، اروگوئه که به زعم خویش قربانی اشتباه علیرضا فغانی و داور آلمانی دیدار با غنا شده و سعی کرد عدم صعود به مرحله یک هشتم نهایی را به اشتباهات داوری ربط دهد، جوسازی تندی را علیه داور ایرانی انجام داده و عدم قضاوت داور ایرانی در این مرحله را به همین موضوع ربط داده است. این تحلیل ها تا جایی پیش رفت که یک خبرنگار اهل بولیوی گفته است علیرضا فغانی و داور آلمانی، دیگر تا پایان جام جهانی قضاوت نخواهند کرد! این در حالی است که علیرضا فغانی در دوحه است و احتمالا داور ایرانی هنوز شانس قضاوت در بازی های باقی مانده جام جهانی را از دست نداده است.

1775700

صرف نظر از واکنش اروگوئه‌ای‌ها و مصاحبه ای که به کولینا ربط داده شد؛ باید گفت علیرضا فغانی اشتباه خود را در مورد صحنه مورد اشاره قبول ندارد و عقیده دارد که درست سوت زده است. در محوطه جریمه مدافعی که تکل می زند، در مسیر حفظ تعادل اگر توپ را لمس کند، هند نیست اما تشخیص اینکه برخورد توپ به دست مدافع در راستای حفظ تعادل بوده یا بازیکن قصد سوء‌استفاده از این قانون را دارد، بر عهده داور است که در صحنه مورد اشاره تشخیص علیرضا فغانی این بوده که بازیکن مدافع در راستای حفظ تعادل خود می توانسته توپ را لمس نکند. یکی دیگر از قوانینی که در محوطه جریمه اعمال می شود، این است که اگر توپ به یکی از اعضای بدن مدافع برخورد و در ادامه به دست بخورد، هند نیست اما در برخی از صحنه ها بازیکن مدافع از این قانون سوء‌استفاده می کند و با دست مسیر توپ را تغییر می دهد! به همین خاطر هم در چنین صحنه هایی شاهد قضاوت های متفاوت از سوی داوران هستیم.

علیرضا فغانی و کمک هایش جز صحنه مورد اشاره در دو بازی سنگین تصمیمات بسیار خوبی داشتند و آن صحنه از معدود دفعاتی بود که داور ویدئویی علیرضا فغانی را به کنار زمین فرا خواند. او بعد از بازبینی تصویر و مشورت با داور ویدئویی دستور به پنالتی داد و  این بدین معنی است که تیم داوری در اتاق VAR هم با علیرضا فغانی هم نظر بودند.

علیرضا فغانی که در جام جهانی 2018 روسیه بازی مهم بلژیک – انگلیس در بازی رده بندی را سوت زد و در 4 مسابقه محول شده سوت های تحسین بر انگیزی زد به طور حتم برای تشخیص این صحنه دلایل فنی خاص خود را داشته است. جالب اینکه داور آلمانی بازی اروگوئه – غنا و داور ویدئویی هم برخورد مدافع غنا با کاوانی را خطا ندانستند. هر دو داور بر این عقیده بودند که کاوانی در مسیر مدافع غنا قرار گرفت و خود را به او زد تا سرنگون شود و داور پنالتی اعلام کند.

تصمیم فیفا در آینده مشخص خواهد کرد که آیا قضاوت فغانی از سوی فیفا هم تایید می شود یا نه. صرف عدم قضاوت در مرحله یک هشتم نهایی به معنی حذف داور ایرانی از بازی های جام جهانی نیست.

 

دیدگاه‌ها