کد خبر : 1858227 | 18 آذر 1401 ساعت 19:11 | 55K بازدید | 12 دیدگاه

جای این پنج جوان در فهرست خالی بود

چگونه تبدیل به مسن‌ترین تیم جام جهانی شدیم؟

با حذف نام برخی بازیکنان جوان موفق در لیگ برتر برای جام جهانی، فرصت بزرگ تجربه اندوزی از آنها سلب شد.

چگونه تبدیل به مسن‌ترین تیم جام جهانی شدیم؟

به گزارش "ورزش سه"، یکی از اصلی ترین محورهای انتقاد از عملکرد تیم ملی در جام جهانی قطر به وضعیت سن و سال بازیکنان ایران برمی‌گردد؛ اینکه تعداد زیادی بازیکن پابه سن گذاشته با نظر کی روش در لیست قرار گرفتند و از آن مهم تر به برخی جوانان خوب فوتبال ایران بهای لازم داده نشده، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.

بعد از کنار رفتن ایران از جام جهانی بدون آنکه خبری از صعود به دور حذفی مسابقات باشد، کارلوس کی روش از تغییر نسل بازیکنان تیم ملی ایران سخن گفت. او گفت که قبل از اعزام به قطر بازیکنان جوان زیادی را در اردوی تیم ملی تماشا کرده و تیم ایران باید با یک پوست اندازی و استفاده از همین جوانان در تورنمنت بعدی شرکت کند.

اشاره کی روش به 11 بازیکن تیم ملی امید بود که حدود 10 روز قبل از اعزام تیم ملی به قطر در اردوی ایران حاضر بودند و حتی بعضی از آنها در بازی دوستانه مقابل نیکاراگوئه شانس بازی به عنوان یار فیکس یا ذخیره را پیدا کردند. بازیکنانی که حضورشان در ترکیب تیم ایران برای بسیاری از فوتبالدوستان شگفت انگیز بود.

اگرچه نفرات جوان دعوت شده به اردوی تیم ملی قبل از جام جهانی انگیزه آنها را بالا برد و بدون شک در آینده بیشتر از این نام ها خواهیم شنید، اما جدا از این بازیکنان انتقاد اصلی به کی روش عدم حضور برخی بازیکنان جوان فعال لیگ برتر است که در بین نفرات اصلی دعوت شده بودند اما ناگهان پای مسابقات خط خوردند.

1777685
بازیکنانی نظیر نورافکن، فلاح، محبی و ... تا روزهای آخر در اردوی تیم ملی بودند اما از لیست اعزامی به قطر خط خوردند

بازیکنانی نظیر محمدمحبی،امید نورافکن، مهدی قایدی، سامان فلاح و... که در لیگ ایران عملکرد فوق العاده داشتند یا حتی امیرحسین حسین زاده ای که با درخشش در لیگ برتر به اروپا رفت و پیراهن شارلروای بلژیک را پوشید ، در اردوهای قبل از اعزام به تورنمنت بزرگ فوتبال جهان هم حضور پیدا کرده بودند و خیلی ها امیدوار بودند که در لیست نهایی ایران قرار بگیرند اما وقتی فهرست کی روش اعلام شد، خبری از نام آنها نبود. جالب اینکه کی روش لیست را با یک بازیکن کمتر(25 نفره) و البته 4 دروازه بان تنظیم کرد که همین موضوع هم دلیلی برای انتقاد از سرمربی پرتغالی شد.

کی روش بعد از دیدار با آمریکا در شرایطی نامی از این نفرات که در لیگ برتر جزو تاثیرگذارترین بازیکنان باشگاه های خود هستند، نبرد و  از بازیکنانی حرف زد  که شاید از دید کارشناسان صلاحیت کیفی برای حضور در تیم ملی را نداشته باشند. بازیکنانی که هنوز برای دیده شدن و برجسته شدن نام شان باید تلاش خود را مضاعف کنند تا در آینده ضمن تاثیرگذاری بیشتر در باشگاه های خود بتوانند به پیراهن تیم ملی ایران هم برسند.

1777686
تعدادی از نفرات جوانی که کی‌روش در روزهای منتهی به جام جهانی از آنها خواست در اردوی ملی پوشان حضور داشته باشند

حضور در جام جهانی برای جوانان شایسته لیگ برتر که در بالا به نام برخی از آنها اشاره شد، یک فرصت ایده آل بود که حتی در صورت عدم حضور در ترکیب تجربه اندوزی کنند وبا فضای یک فستیوال جهانی فوتبال آشنا شوند. این فرصت اما از آنها گرفته شد تا انتقادها از کی روش و رویکرد فنی او در قبال انتخاب بازیکن زیاد و زیادتر شود.

در کنار همه موضوعات مطرح شده، اگرچه حالا بسیاری از مخاطبان فوتبال حرف تغییر نسل تیم ملی ایران می زنند و این را یک لازمه بزرگ برای تورنمنت بعدی ایران می دانند، اما نکته کلیدی اینجا است که اولین تورنمنت پیش روی تیم ملی یکسال بعد است. به راستی که برای تغییرکامل ترکیب تیم ملی ایران نباید عجله را در دستور کار قرار داد. بی شک اضافه شدن تعدادی از بازیکنان جوان موفق در لیگ برتر برای جام ملت های آسیا 2023 یک موضوع قابل حدس است اما تغییر کامل تیم می تواند در این تورنمنت بزرگ شانس موفقیت ایران را کاهش بدهد. به عبارتی اگر قرار است پوست اندازی کامل و نفر به نفر تیم ملی را شاهد باشیم، باید همه چیز را به بعد از جام ملت های آسیا موکول کنیم تا تیمی جدید در سه سال آخر منتهی به جام جهانی 2026 تشکیل و آماده شود.

دیدگاه‌ها