کد خبر : 1858648 | 20 آذر 1401 ساعت 18:42 | 132.6K بازدید | 18 دیدگاه

تيمى كه مى خواهد قهرمان جهان شود

ايران - آمريكا، دو هفته بعد، دور از قطر

رويارويى ايران و آمريكا كه دو هفته قبل در چارچوب جام جهانى ٢٠٢٢ قطر رخ داده بود، اين بار با حال و هوايى متفاوت در آيووا آمريكا رخ مى دهد.

ايران - آمريكا، دو هفته بعد، دور از قطر

به گزارش ورزش سه، بعد از چهار دیداری که در مرحله مقدماتی، با برتری تیم‌های ایران و آمریکا در دو گروه به پایان برسید، بامداد دوشنبه، همه چشم‌ها به دیدار فینال جام جهانی ۲۰۲۲ کشتی آزاد خواهد بود؛ جایی که ایران و آمریکا این‌بار به صورت تیم به تیم مقابل هم قرار می‌گیرند.

شاید در سال‌های اخیر، بارها در رقابت‌های جهانی، کشتی‌گیران دو تیم، در اوزان مختلف مقابل هم به میدان رفته باشند اما آخرین دیدار تیمی ایران و آمریکا، به جام جهانی ۲۰۱۷ برمی‌گردد که در کرمانشاه برگزار شد و با برتری ایران هم به پایان رسید.

حالا شاگردان پژمان درستکار که به راحتی ژاپن و با سختی تیم منتخب جهان را در مرحله مقدماتی شکست دادند، باید مقابل میزبان این دوره از رقابت‌ها که از برخی از ستاره‌های خود همچون‌ جردن باروز و کایل اسنایدر در ترکیب خود بهره می‌برد، قرار می‌گیرند. البته در ترکیب ایران هم ستاره‌هایی چون حسن یزدانی و امیرحسین زارع حضور ندارند اما جانشین‌های خوب و مطمئنی برای آنها انتخاب شده‌اند.

به صورت کلی، درستکار و فدراسیون کشتی تصمیم گرفتند با تیمی جوان راهی جام جهانی شوند اما رویارویی با آمریکا، همواره از حساسیت‌های خاص خود برخوردار بوده و همه کشتی‌دوستان در ایران، در انتظار پیروزی تیم ملی و بالا بردن جام قهرمانی در‌ جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند بود.

بد نیست در آستانه رویارویی دو تیم ایران و آمریکا، نگاهی به ترکیب احتمالی دو تیم و نبردهای جذاب احتمالی در اوزان ده‌گانه بپردازیم که برخی از آنها شاید شبیه به فینال مسابقات جهانی باشد:

* ۵۷ کیلوگرم
در این وزن، ایران فقط یک گزینه خواهند داشت و آن هم رضا مومنی جوان است. او که در دو دیدار قبلی عملکرد نسبتا خوبی از خود نشان داده، امیدوار است تا در فینال هم اولین برد را برای ایران کسب کند. البته که مومنی جوان، با توجه به سن و سال و تجربه کم خود، نمی‌تواند جزو گزینه‌های قطعی برد برای ایران به حساب بیاید. از سوی مقابل هم زین ریچاردز که مقابل حریف مغولستانی خود، با نتیجه قاطع ۱۰-۰ به پیروزی رسیده بود، در ترکیب تیم ملی کشتی آمریکا قرار دارد و احتمالا مربیان آمریکا برای او، یک برد را کنار گذاشته‌اند اما مومنی جوان برای ثبت یک برد بزرگ در همان گام اول، آماده است.

* ۶۱ کیلوگرم 
ابراهیم الهی، تنها نماینده ایران در وزن ۶۱ کیلوگرم است ‌کت در دیدار با ژاپن، تنها کشتی‌گیر بازنده ایرانی بود. الهی جوان در فینال، احتمالا برابر دانیل دشازر قرار می‌گیرندو یک آزمون سخت دیگر پیش‌ روی او است.

* ۶۵ کیلوگرم
بعد از پیروزی محمدرضا باقری در اولین دیدار جام جهانی، پژمان درستکار مقابل تیم منتخب جهان از رحمان عموزاد استفاده کرد که رحمان هم مطابق انتظار، درخشش خوبی در این مبارزه داشت. با توجه به حساسیت دیدار پایانی، به نظر می‌رسد رحمان عموزاد گزینه نهایی ایران برای رفتن روی تشک باشد. او مقایل یکی از چهره‌های نام آشنای کشتی آمریکا، جان دیاکو میهالیس قراز می‌گیرد. رویارویی این دو کشتی‌گیر، تکرار فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۲ صربستان خواهد بود و از حساسیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه رحمان همین چند ماه قبل نشان داده که راه بردن یک کشتی‌گیر آمریکایی را خوب بلد است.

1778936

* ۷۰ کیلوگرم 
امیرمحمد یزدانی، نایب قهرمان سال گذشته جهان و قهرمان امیدهای جهان در سال ۲۰۲۲، احتمالا به علی اکبر فضلی در دیدار فینال ترجیح داده می‌شود و به عنوان کشتی‌گیر اصلی به میدان می‌رود. حریف تو احتمالا تایلر برگر خواهد بود که در مبارزه با مغلوستان توانست ۱۰-۰، حریف خود را شکست دهد. البته امیرمحمد یزدانی با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر کسب کرده، می‌تواند یکی از امیدهای پیروزی برای ایران در این جدال حساس باشد.

1778942

* ۷۴ کیلوگرم
محمدصادق یکی از برادران فیروزپور که با تیم ملی به آمریکا سفر کرده، تنها گزینه پژمان درستکار در وزن ۷۴ کیلوگرم خواهد بود؛ وزنی نه البته آمریکایی‌ها هم فوق ستاره خود یعنی کایل داک را در اختیار ندارند. فیروزپور که در ماه‌های اخیر، آماده نشان داده، باید احتمالا مقابل وینچنزو جوف قرار بگیرد که او هم کشتی‌گیر چندان مطمئنی برای آمریکایی‌ها به حساب نمی‌آید. باید امیدوار بود که محمدصادق فیروزپور در روز خوب خو، حریف آمریکایی‌ را از پیش رو بردارد.

* ۷۹ کیلوگرم 
و اما گل کشتی‌های فینال جام جهانی می‌تواند رویارویی جردن باروز با یکی از ۷۹ کیلویی‌های ایران باشد‌. محمد نخودی و علی سوادکوهی که هر دو سابقه شکست مقابل جردن باروز، کاپیتان تیم ملی آمریکا و یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران این کشور را دارند، برای شکستن طلسم طولانی مدت نبردن ایرانی‌ها برابر این کشتی‌گیر، روی تشک خواهند رفت. باروز در چهارده رویارویی خود با کشتی‌گیران ایرانی، حتی یک شکست هم نداشته و این‌بار هم قطعا از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است. او در مبارزات مقدماتی هم کاملا آماده نشان داد و با حمایت تماشاگران آمریکایی‌، بدون شک، سرمربی این تیم هم روی برد باروز حساب باز کرده است اما باید امیدوار بود سوادکوهی یا نخودی، یکی شگفتی را در آیووا رقم بزنند.

1778943

* ۸۶ کیلوگرم 
در غیاب حسن یزدانی، کاپیتان تیم‌ ملی ایران، علیرضا کریمی آماده و باتجربه، احتمالا مقابل زاهید والنسیا از آمریکا قرار می‌گیرد. کریمی که همین چند روز قبل در فینال لیگ برتر کشتی آزاد، مقابل یزدانی یک کشتی خوب گرفت و چیزی نمانده بود تا رقیب قدیمی خود را شکست دهد، در دو کشتی مقدماتی هم نمایش قابل قبولی از خود نشان داد. والنسیا که قبلا در مسابقات جهانی هم حاضر شده و سابقه شکست مقابل یزدانی را دارد، در غیاب دیوید تیلور، امیدوار است خودی نشان دهد و تیمش را صاحب یک پیروزی در این وزن کند.

* ۹۲ کیلوگرم 
کامران قاسم‌پور یکی از ستاره‌های کشتی ایران در یکی دو سال اخیر، مقابل ناتان جکسون از آمریکا قرار می‌گیرد‌.‌ قاسم‌پور که از سوی درستکار فقط در کشتی اول به کار گرفته شده بود، احتمالا در این دیدار به امیرحسین فیروزپور ترجیح داده می‌شود تا یک پیروزی قطعی را از همین حالا به نام ایران در وزن ۹۲ کیلوگرم بدانیم. کامران با آمادگی بالا و زیرگیری‌های دیدنی خود، در دو سال اخیر قهرمان جهان شده و می‌تواند یکی از مهره‌های اصلی ایران مقابل آمریکا باشد.

1778944

* ۹۷ کیلوگرم 
اما یکی از کشتی‌های جذاب امشب قطعا در وزن ۹۷ کیلوگرم خواهد بود؛ جایی که کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک، مقابل امیرعلی آذرپیرا، جوان مستعد ایران، قرار می‌گیرد. آذرپیرات که در دو دیدار نخست جام جهانی، نمره قبولی گرفته، می‌تواند با جسارتی که از خود به خرج می‌دهد، مقابل کایل اسنایدر یک شگفتی را رقم بزند؛ اگرچه آمریکایی‌ها قطعا یک برد برای اسنایدر کنار گذاشته‌اند. باید دید نتیجه این دیدار جذاب بین یک کشتی‌گیر باتجربه و عنوان‌دار و یک جوان کم نام و نشان، چه خواهد بود.

* ۱۲۵ کیلوگرم 
امیررضا معصومی که نمایش فوق‌العاده‌ای در دو دیدار مرحله گروهی داشته و اجازه نداده غیبت امیرحسین زارع، به چشم بیاید، ممکن است با توجه به نزدیکی دیدار دو تیم در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، یک نبرد حیاتی را مقابل حریف آمریکایی خود برگزار کند. آمریکایی‌ها که چند سالی است در سنگین وزن، مدعی خاصی ندارند و آخرین درخشش آنها به المپیک ۲۰۲۰ و قهرمانی استیو سون برمی‌گردد، بعد از آن، با توجه به کوچ این کشتی‌گیر به کشتی کج، دیگر نتوانستند مدعی جدیدی را معرفی کنند و اگر اتفاق خاصی پیش نیاید، از همین حالا می‌توانیم یک برد را برای امیررضا معمومی آماده و جوان، در سنگین وزن کنار بگذاریم.

1778946

دیدگاه‌ها