کد خبر : 1859517 | 25 آذر 1401 ساعت 15:26 | 47.5K بازدید | 14 دیدگاه

کی‌روش روشنفکر، به روز و خیر است

انتقاد صریح مارکار آقاجانیان از اسکوچیچ

دستیار ایرانی کارلوس کی روش در جام جهانی قطر در گفت و گویی تلویزیونی به تشریح وضعیت ایران در این تورنمنت پرداخت.

انتقاد صریح مارکار آقاجانیان از اسکوچیچ

به گزارش "ورزش سه"، مارکار آقاجانیان مربی ایرانی تیم ملی فوتبال که در آخرین روزهای منتهی به حضور در جام جهانی به کادرفنی اضافه شد و در کنار کارلوس کی روش کار خودرا شروع کرد، به دفاع تمام قد از او پرداخته است.

آقاجانیان در گفت و گوی مفصلی که با پیمان یوسفی در بازی ورزش و مردم داشت، درباره شکست های ایران مقابل انگلیس و آمریکا، بحث پاداش ها و دریافتی ها و موضوعات حاشیه ای دیگر به صحبت پرداخت. او بارها به دفاع از کی روش و عملکردش پرداخت.

مشروح این گفت وگوی تلویزیونی را در ادامه می خوانید:

یوسفی: شما جزو بازیکنان پاس تهران بودید و درباره حضورتان در تیم ملی مباحثی مطرح بوده است.
آقاجانیان: جوانان سن آنها نمی رسد و فکر می کنند از زمان اقای کی روش وارد مربیگری شدم من از سال 2006 مربیگری را شروع کردم و سرمربی عقاب شدم. همه تیم های داماش را من مربیگری کردم. تیم ملی امید بودم. در تیم ملی ب با آقای مظلومی قهرمان غرب آسیا شدیم. 2007 آنالیزور تیم ملی در زمان آقای قلعه نویی بودیم که به جام ملت ها رفتیم.قبل از آنکه با آقای کی روش کار کنم هم در داماش ایرانیان در لیگ دسته دوم بودیم و صعود کردیم. جهانبخش آن زمان 16 ساله و بازیکن من بود. خودم به تیم ملی و تیم المپیک معرفی اش کردم. 2009 من مدرک حرفه ای خودم را گرفتم. قبل از کرونا سمیناری را با مدرسی آقای دل بوسکه شرکت کردم. بحث می شود که چرا تیم نگرفته است. این دست من نیست اما نخواستند.

یوسفی: تیم ملی هم افتخار کمی نیست...
آقاجانیان: صد درصد، من در آمریکا هم با تیم های زیر 16 سال کار می کردم. یک آکادمی بود در لیگ کالیفرنیا حضور داشت که نتایج خوبی گرفتیم. امکانات آکادمی آنها از باشگاه های ما بیشتر است. من مربیگری را از تیم ملی شروع نکردم، قبل از آن هم کار کرده بودم.

یوسفی: درست است که می گویند بعد از بازی ایران و ولز، اکثریت بازیکنان خالی کرده بودند؟ یعنی دیگر آمادگی لازم را نداشتند؟
آقاجانیان: نه، بیشتر بحث روحی و روانی بود. ما در نیمه اول می دانستیم که آمریکا جلو می آید و برد می خواهد. بازی آمریکا با انگلیس را هم در استادیوم تماشا کردیم. آمریکا مشکل اصلی اش این بود که توپ را در اختیار داشت اما نمی توانست موقعیت زیادی ایجادکند. ما اینها را می دانستیم. آنها جلوی ما توپ را داشتند اما فرصت زیادی نداشتند.  در جام جهانی اینگونه است که یک اشتباه باعث می شود تا حریف استفاده کند. این را همیشه آقای کی روش می گفتند. مثل برزیل، یک لحظه غفلت کردند و کرواسی استفاده کرد و برنده شد.

یوسفی: شما الان این را می گویید، اما خیلی ها معتقد هستند ما جلوی آمریکا اگر با جسارت بیشتری بازی می کردیم و برای مساوی نرفته بودیم، تساوی را می گرفتیم.
آقاجانیان: ما برای مساوی نرفته بودیم. من به تمام کارشناسانی که واقعا کارشناس هستند، مثل آقای چراغپور، مثل آقای محصص، مثل مربیانی که کارنامه دارند احترام می گذارم و از نقدهای آنها استفاده می کنیم. ولی بعضی دوستان آن سطح را اصلا ندیدند و اظهارنظر می کنند. واقعیت این است که ما با جسارت بازی کردیم. ما با دو مهاجم و سیستم 2-4-4 بازی را شروع کردیم.

1772673

یوسفی: اما رویه کارمان این را نشان نمی داد...
آقاجانیان: چرا، سردار و طارمی دو مهاجم بودند. بازی آمریکا و هلند را شما دیدید؛ آمار نیمه اول را ببینید چند درصد مالکیت توپ دست آمریکا بود و چقدر هلند حمله کرد و چقدر آمریکا؟ هلند روی دو ضد حمله گل زد و خیلی عقب تر و فشرده تر بازی کرد. هلند هم می دانست آنها چطور بازی می کنند و عقب نشست. ولی ما آنقدر عقب ننشستیم.  از وسط زمین داشتیم استفاده می کردیم.

یوسفی: از صحبت خودتان استفاده می کنم؛ فرمودید کی روش می گوید یک غفلت، یعنی برای آن اشتباه نکردن خودش را آماده کرده بود. شاید فرض او بر این بود که آن تک اشتباه را نکنیم و گل نخوریم و با یک امتیاز صعود کنیم. 
آقاجانیان: ما می دانستیم آنها توپ دارند. ولی موقعیت زیاد ایجاد نمی کردند. ما تمام تیم ها را آنالیز می کنیم و آنها نیز همین کار را می کنند. آن اشتباهات کوچک و یک موقعیت دادن باعث می شود نتیجه عوض می شود. کما اینکه در نیمه دوم موقعیت داشتیم، طارمی گل نزد، فرصت قدوس گل نشد.اگر نگاه کنید آنها موقعیت خاصی نداشتندو فکر نمی کنم دو فرصت گلزنی هم داشتند.

یوسفی: در بازی اول با انگلیس چطور؟ سیستم ما خوب بود؟
آقاجانیان: در آن بازی بچه‌ها تمرکز کامل نداشتند. اختلاف ما با انگلیس شش گل نیست و 10 بار دیگر هم بازی کنیم، این اتفاق نمی‌افتد اما برخی مشکلات سبب شد بچه‌ها تمرکز کامل نداشته باشند اما اینکه پس از نتیجه شش بر دو، یک مربی در چهار روز تیم را بازگرداند، کار هر مربی‌ای نیست اما کی‌روش باخت را به گردن گرفت و توانست این کار را بکند. کی روش در رختکن به بازیکنان گفت به بازی با ولز تمرکز کنید و آن‌ها را برای آن دیدار از لحاظ روحی و روانی آماده کردیم. من خودم در آمریکا بودم. این کشور به همراه مکزیک و کانادا میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ هستند. از سه سال قبل کار خودشان را برای آن جام جهانی شروع کرده و همه بازیکنان‌شان در اروپا بازی می‌کنند. کاپیتان ۲۲ ساله آمریکا در لیدزیونایتد و سرجینیو دست، دفاع راست ۲۳ ساله آن‌ها در میلان بازی می‌کنند. وستون مک کنی برای یوونتوس بازی می‌کند. سیکل بازی آمریکا روی همان ریتم جلو رفته است.

یوسفی: فکر نمی کنید از بین بردن این فاصله سطح باید روزی صورت بگیرد؟
آقاجانیان: آندرانیک اسکندریان در آمریکا با من ملاقات داشت. او به من گفت این کشور تکنولوژی‌هایی دارد. ۹ بازیکن آمریکا در این کشور و ۱۷ بازیکن‌شان در اروپا بازی می‌کنند. خودم آنجا بودم و می‌دانم ۱۵ روز قبل عینک‌هایی به بازیکنان حاضر در لیگ آمریکا دادند که شب را روز کرده و نور داشت‌. از بین بردن تفاوت سطح را از همان جا شروع کردند. همین چیزهای خیلی ساده تاثیرگذار است. 

یوسفی: با این حال گفته می شود آقای از ابتدا روی بازی با انگلیس حساب نکرده بود و خودش هم انگار چنین موضوعی را اعلام کرد.
آقاجانیان: نمی‌دانم این صحبت را کرده یا نه، شاید به خاطر مسائل روانی و بیرونی باشد وگرنه ما کلا در جام جهانی های قبل هم تمام تمرکزمان روی بازی اول بود.

1370582

یوسفی: تغییر سیستم ایران مقابل انگلیس هم نکته مهمی به حساب می آمد...
آقاجانیان: واقعا جای تاسف است. مقابل انگلیس برای اولین بار در 8 سال سیستم را سه دفاعه کردیم. هیچ موقع بازی نکرده بودیم. ارنجمان صبح بازی در یکی از سایت‌های ایران با سیستم بازی درآمد. به گوش آن ها هم رسید و انگلیس هم سیستمش را عوض کرد. روی ارنج، سیستم و همه چیشان تاثیر دارد. الان همه تیم ها یکدیگر را آنالیز می کنند.یکی دو بازیکن و نوع و روش و شروع بازی‌شان خیلی تاثیرگذار است. آن ها هم بیکار نیستند و ما را آنالیز می کنند. جزییات، آن دو بازیکن و تغییرات لحظات آخر همیشه تعیین کننده است. به خاطر همین کی روش همیشه سعی کرده بسته باشد و اطلاعات خارج نشود. در 8 سال چطور اتفاق می افتد برای اولین بار سیستم ما کامل با 11 نفر بیرون آمده است؟هرکه این کار را کرده، کار زشتی کرده است. نباید روز بازی این را اعلام می کردند.

یوسفی: آیا پیگیری کردند و مشخص شد چگونه لیست قبل از بازی لو رفته؟
آقاجانیان: این وظیفه مدیریت است و آنها قطعا پیگیر هستند. هر کسی این کار را انجام داده بچگی کرده و کار خیلی زشتی انجام داده است.

یوسفی: آقا واقعا مشخص شدن ترکیب تیم ملی اینقدر تاثیرگذار است؟
آقاجانیان: خیلی مؤثر است. در این 8 سال شما یک ساعت و نیم قبل از بازی باید لیست را اعلام کنید. الان هم آنلاین شده است. همیشه سر زمان یک ساعت و 30 دقیقه و 30 ثانیه لیست را بیرون می‌دهیم. خیلی تأثیر دارد. بلافاصله بعد از اینکه لیست آنها را می‌بینیم می‌رویم ارزیابی می‌کنیم که چه سیستم و روشی دارند. جابه‌جایی‌هایشان نسبت به بازی قبلی چه بوده است.


یوسفی: فکر نمی کنید بهتر بود شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان می توانستند بیشتر بازی کنند؟
آقاجانیان: اینها تصمیمات فنی بوده، کنعانی زادگان نیمه دوم بازی با انگلیس به زمین آمد. یکسری جزئیات است که به آن ها توجه می شود. شجاع هم بازیکن بسیار خوبی است. از تیم ملی جوانان با من بود. تیم ملی المپیک با من بوده، حتی 2014 بازی که با کره بردیم، شجاع جزو نفرات بود. کی روش او را می شناسد. یک سری مسائل و تصمیمات فنی بوده و اصلا مشکل خاصی نبوده است.

یوسفی: آیا کی روش مشورت هم می گیرد؟
آقاجانیان: صددرصد. یکی از مربیان ایرانی گفت روزی که من هرچه می گویم بگویید چشم، اخراجید. نظرتان را حتی اگر فکر می کنید اشتباه است، بگویید و بحث می شود. سیکل انتخاب ما اینطور بود که در دراز مدت بازیکنان انتخاب شوند. اگر من می گفتم این بازیکن خوب است و باید انتخاب شود، باید برای کی روش دلیل و منطق می آوردم. همیشه و در همه جلسات همینطور بوده است. همیشه روی نیمکت در مورد تعویض ها و همه چیز  هم مشورت می کند، هم نظر می پرسد ولی تصمیم نهایی را با توجه به تجربه ای که دارد می گیرد. خیلی جاها هم نظرات ما لحاظ می شود. او آنقدر روشنفکر و به روز است که این ها را در نظر می گیرد.

یوسفی: برخی بر این باور هستند که اگر اسکوچیچ 6 بر 2 مقابل انگلیس می باخت، همان شب برکنار می شد...
آقاجانیان: هرکسی سرمربی تیم ملی بوده همیشه احترام گذاشتیم. تیم ملی را بدون خودم هم باید دوست داشته باشم. بعد از قرعه کشی که اسکوچیچ بود در مصاحبه ها گفتم در جام جهانی بازی آسان وجود ندارد. شما این را به عینه دیدید که برای همه تیم ها اینطور بود. گروه ما متعادل تر بود اما مشکلاتی هم پیش آمد. نمی خواستم در مورد اسکوچیچ صحبت کنم اما بعد از بازی با ولز گفت این تیم من بود که اینطور برد. بازی آمریکا را باختیم گفت من 4 نفر هم از این تیم بازی نمی دادم. در حالیکه ما یک تغییر داشتیم. برای او خیلی احترام قائلم، زحم کشید ولی فوتبال حرفه ای است. همه جور اتفاقی می‌افتد. آقای کی روش 80 روز است آمده، 6 بازی رسمی انجام دادیم. به جز نیکاراگوئه 5 تیم رنکینگشان از ما بالاتر بود. در این 80 روز فرصت زیادی برای آماده سازی نبود. اگر زودتر بود، مطمئنم شرایط خیلی بهتر می شد. با تمام مشکلات جانبی که وجود داشت. بازی با تونس رسمی نبود. بیشتر باید بحث این را داشته باشیم که 4 سال بعد هرکسی می آید در مورد اینکه چطور موفق شدیم صحبت کند. ما نباید مدام راجع به این مسائل فکر کنیم، دراز مدت فکر نکنیم نمی شود. ژاپن و کره جام جهانی برگزار کردند. آنها بسیار جلوتر از ما هستند. ما هم باید سیستماتیک بشویم.

یوسفی: خدا امواتت را بیامرزد، مدیران فدراسیون ما عین چرخ و فلک، چرخیدند. اول باید ثبات داشته باشیم...
آقاجانیان: دقیقا همین را می خواستم بگویم. آقای تاج به هر حال تجربه دارد. نایب رییس AFC هستند و کرسی دارند. چرا نباید از این موضوع استفاده کنیم؟ تمام امکاناتی که داشتیم را آقای کی روش فشار آورد و گرفت و حتی بعضی جاها از جیب خودش هزینه کرد. البته پول را به او برگرداندند. یا حتی آن زمین تمرینی را هم نداشتیم. این ها همه با مدیریت آقای تاج اتفاق افتاد. یا بازیکنان قطری را به تیم ملی نمی دادند که با یک تلفن درست شد. همه جور حمایت هم کردند. چه آقای تاج و چه وزیر ورزش. واقعا فرصت کم بود و شرایط سختی داشتیم.

یوسفی:آیا راهبرد کادر فنی تیم ملی در جام‌جهانی صعود از گروه بود؟
آقاجانیان: 100درصد همین بود. خودمان هم ناراحت هستیم. می‌‌دانیم برای همه فوتبال‌دوستان سخت است حالا حالاها افسوس می‌خوریم. خیلی نزدیک بودیم با تمام مشکلات خیلی به صعود نزدیک بودیم. دوره قبل با 4 امتیاز صعود نکردیم اما این دوره می‌توانستیم با 4 امتیاز صعود کنیم.

یوسفی: درباره پاداش اهدا شده به بازیکنان تیم ملی هم حرف و حدیث هایی به وجود آمد...
آقاجانیان: این بحث را قطعا مدیریت فدراسیون جواب خواهد داد. فکر کنم تا الان هم جواب داده شده باشد ولی بحث اینکه حواله دادند و ... همه این‌ها قول است. وقتی تیم به جام‌جهانی صعود کرده ما اصلا نبودیم. به ما هم ارتباط ندارد. به بازیکنان و کادری که آن موقع بودند قول دادند و قطعا این را گرفته‌اند. یعنی قولی که آن موقع برای صعود بوده است. قطعا کسانی هم که در آن صعود نبودند مطمئنم آنها هم دریافت خواهند کرد. به کادر فنی ما هیچ ارتباطی ندارد و ما جزو آنها نیستیم.

1318931

یوسفی: آیا کار با این کادر فنی ادامه دارد؟
آقاجانیان: من هیچ اطلاعی ندارم. این را باید از مسؤولان فدراسیون فوتبال بپرسید.

یوسفی: آقای کی روش بعد از جام جهانی یکی دو روز به ایران آمدند و بعد به پرتغال رفت. من فکر کردم وقتی برگشته اند، قصد ادامه دارند ولی دوباره به پرتغال رفتند...
آقاجانیان: آقای کی روش بعد از همه تورنمنت هایی که ما شرکت کردیم، به ایران آمدند. 2018 هم آمدند و دو سه روز آمدند و رفتند. این روال است. راجع پاداش ها باید یک نکته را بگویم. یکسری نمی دانم تسویه حساب شخصی دارند یا چیز دیگری، آقای کی روش تاجایی که من اطلاع  دارم و فدراسیون هم می تواند تایید کند، نه حقوقش را گرفته و نه پاداشی دریافت کرده و رفته است. 

یوسفی: واقعا؟ چیزهایی گفتند که 40 هزار دلار مانده بود و آن پول را هم گرفته و رفته است...
آقاجانیان: چیزی که من می دانم نگرفته است. مسئولان فدراسیون هم می توانند تایید کنند. بیخود جوسازی نکنیم، تسویه حساب شخصی نکنیم. شما می خواهید نقد کنید، مثل آقای چراغپور و محصص و مربیان کارنامه دارد بیایند نقد کنند که کمک به فوتبال شود. شاید حتی خودش راضی نباشد اما می دانم این پول ها را بیشتر صرف خیریه می کند.

یوسفی: خیلی کارلوس کی روش تغییر کرده است...
آقاجانیان: شاید خودش راضی نباشد، ولی باید بگویم. از قبل از جام جهانی 2014 به بهشت امام رضا(ع) کمک می کرد. حتی قبل از جام جهانی هم سر زده آنجا رفتیم و عکس هایش هم بیرون آمد.از مدیرعامل آن آقای اصلانی می توانید سوال کنید که چه خدماتی انجام داده است. من نمی دانم دنبال چه چیزی هستند. یک خارجی این کارها را می کند و بعد می گویند پول وپاداشش را گرفت و رفت. اصلا آقای کی روش اینطور آدمی نیست.

یوسفی: بحث دیگر درباره بازیکنان است؛ برخی می گویند میانگین سنی تیم ملی بالا بوده است...
آقاجانیان: از موقعی که آقای کی روش از ایران رفت، در این 3 سال و خرده ای چند بازیکن توانستیم به تیم ملی اضافه کنیم؟ چند جوان اضافه کردیم؟ تقریبا شاکله تیم ایران همان بود. آقای ویلموتس و آقای اسکوچیچ هم 17، 18 بازیکن از نفرات گذشته را استفاده می کردند.

یوسفی: این برمی گردد به اینکه تشکیلات فوتبال ما کمی معیوب تر شده و بازیکن جدید و خوب تحویل نمی دهد؟
آقاجانیان: علت های مختلفی دارد  ویکی اش این است اما شما ببینید در همین اردوی کوتاهی که داشتیم، 10 بازیکن جوان آورد و مطمئن هستم از این 10 تا بازیکن در آینده هر سرمربی ای بیاید، حداقل 5 نفر در تیم ملی جا دارند. در همین مقطع کوتاه این ها را آورد و با جو تیم ملی آشنا شدند. با بازیکنان تیم ملی تنه به تنه شدند و چیزهای جدیدی یاد گرفتند. من اینها را دو جلسه دیدم اما واقعا عالی بودند. در این چند سالی که آقای کی روش رفته هیچ کاری صورت نگرفته است. GPS ها را که یادتان هست؟ آقای کی روش به ایران آورد. در انبار بود و آنقدر استفاده نشد که باتری هایشان خالی شده بود. دوباره خریدند. 

یوسفی: یعنی در این سالها استفاده نشده بود؟
آقاجانیان: نخیر، چطور می خواهید آمار بازیکن را در تمرین و مسابقه داشته باشید؟ من یادم است اردویی که تیم ملی در قطر داشت و با الجزایر بازی کرد، یکی از مربیان ایرانی الاصل در قطر مصاحبه کرد و گفت که تعجب می کنم تیم ملی ایران در این عصر از GPS استفاده نمی کند. چطور ممکن است؟ شما همه آمار و اطلاعات را با نگاه کردن نمی توانید ببینید. باید تمرین را آنلاین کنترل کنید. کتاب نیست که شما بگویید من دوساعت تمرین می کنم. من تعجب می کنم.

یوسفی: عجب... نکات جالبی بود که مطرح فرمودید.. من نمی دانم جواب آن دوستان از کادرفنی قبلی را هم باید داشته باشیم. اینکه چرا استفاده نمی کردند؟ ممکن است استدلال دیگری را بیاورند. عجیب است این قصه...
آقاجانیان: برای ما هم عجیب است که چرا از GPS استفاده نمی کنند.

یوسفی: گفتم شاید یک سری دیگر داشتند که البته بعید است.
آقاجانیان: تیمی که من آکادمی زیر 16 سال و 15 سال کار می کردم، آنها از GPS برای بازی هایشان استفاده می کردند. 

یوسفی: آیا با این شرایط ژاپن و کره جنوبی، برای جام ملت ها پتانسیل قهرمانی داریم؟
آقاجانیان: الان ژاپن، کره جنوبی، عربستان، استرالیا و قطر که میزبان است برنامه هایشان از 8 سال قبل مشخص است. کیفیت‌شان را هم دیدید. باید با این ها رقابت کنیم. اگر با بهترین برنامه و بازی‌های تدارکاتی جلو برویم باز کار راحتی نیست. هرکسی هم مربی باشد همین است. نشدنی نیست ولی کار خیلی سختی است.

دیدگاه‌ها