کد خبر : 1859556 | 26 آذر 1401 ساعت 00:11 | 46.5K بازدید | 18 دیدگاه

تولد دوباره شاهزاده‌ی کوچک در قطر

مسی فرانسه: آنتوان گریزمان (آنالیز)

همه از ام‌باپه حرف می‌زنند، اما تیم دشان یک اسلحه‌ی پنهان دارد که بیش‌ترین خلق موقعیت را در این دوره از رقابت‌‌ها در کنار مسی داشته است؛ آنتو‌آن گریزمان.

مسی فرانسه: آنتوان گریزمان (آنالیز)

به گزارش "ورزش سه"، فینال جام جهانی ۲۰۲۲ یک‌‌شنبه برگزار خواهد شد و دو تیم آرژانتین و فرانسه در قطر به مصاف هم خواهند رفت. خروس‌ها این فرصت را خواهند داشت تا در فرمت جدید جام جهانی به اولین تیمی تبدیل شوند که دو دوره‌ی متوالی عنوان قهرمانی رقابت‌ها را به دست آورده‌اند. تیم آماده‌‌ی دیدیه دشان در حالی توانسته به فینال این دوره از مسابقات راه یابد که تعداد زیادی از بازیکنان کلیدی خود را به دلیل مصدومیت در حین یا قبل از تورنمنت  از دست داده بود. کریم بنزما، انگولو کانته، کریستوفر انکونکو، پل پوگبا و لوکاس هرناندز، اسامی تأثیر‌گذارند که نبود هر کدام‌شان می‌توانست ضربه‌ای غیرقابل انکار برای هر کشوری باشد، اما فرانسه با عمق اسکواد خیره‌کننده‌ای که در سالیان اخیر به دست آورده، توانست این بحران را پشت سر بگذرد و به فینال رقابت‌ها راه یابد.

در این آنالیز قصد داریم به بررسی یکی از ستاره‌های فرانسه در این تورنمنت بپردازیم که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است؛ آنتو‌ان گریزمان.
آنالیز آماری: گریزمان در این جام تاکنون ۲ پاس گل را ارسال کرده و ۹ خلق موقعیت داشته است که او را در کنار لیونل مسی، به یکی از بیش‌ترین تولید‌کنندگان موقعیت در این جام تبدیل می‌کند. هم‌چنین XA تولید شده توسط گریزمان، ۲/۱۶ بوده است؛ این یعنی او با ارسال پاس‌هایش، هم‌تیمی‌های خود را به ازای‌ ۲/۱۶ گل در موقعیت گل‌زنی قرار داده که آماری قابل توجه است. شماره ۷ فرانسه ۶ شوت را روانه‌ی دروازه‌ی رقبا کرده و به اندازه‌ی ۰/۶۷ امید گل داشته است.

نقش گریزمان در ترکیب فرانسه
اگرچه در اغلب سایت‌ها آرایش تیم ملی فرانسه ۱-۳-۲-۴ ذکر می‌شود و گریزمان نیز پست ۱۰ این آرایش است، اما در عمل آرایش فرانسه ۳-۳-۴ است و آنتوآن هم به عنوان بازوی سمت راست خط هافبک روی دست شوآمنی باز می‌شود. اما دلیل این تصمیم چیست؟

1781198
تصویر ۱: آرایش پایه‌‌ی فرانسه در این تصویر کاملاً مشخص است؛ ۳-۳-۴ و حضور گریزمان به عنوان بازوی راست خط هافبک

در تیم ملی فرانسه، دفاع راست تیم، کانده یا پاوارد، ایستا هستند و در کنار دو مدافع میانی برای مهار ضد‌حمله‌های رقبا باقی می‌مانند. بنابراین علاوه بر عثمان دمبله که در هنگام حمله، عرض تیم را از راست تأمین می‌کند، به بازیکن دیگری در آن پست نیاز است تا امکان بازی ترکیبی در جناح راست را هم مثل جناح چپ( با هرناندز و ام‌باپه) فراهم کند. به همین دلیل گریزمان بیش‌تر از آن که در پست ۱۰ و پشت سر ژیرو حضور داشته باشد، به سمت راست شیفت می‌شود و در نیم‌فضای راست قرار می‌گیرد تا با دمبله روی به بازی ترکیبی آورد.

1781195
تصویر ۲: ایستا بودن کانده و رونده بودن تئو هرناندز را این جا به خوبی می‌توان دید. هم‌چنین گریزمان هم کاملاً به منطقه‌ی زرد رنگ، نیم‌فضای راست، شیفت می‌شود و از همان فضا پایه‌گذار گل اول فرانسه به مراکش می‌شود.
1781194
تصویر ۳: ادامه‌ی صحنه‌ی قبل؛ پاسی که توسط گریزمان از ناحیه‌ی نیم‌فضا برای ام‌باپه ارسال می‌شود و گلی که توسط تئو هرناندز، دفاع رونده‌‌ی سمت چپ، رقم می‌خورد.

البته زمانی که حمله‌ی‌ فرانسه از سمت چپ پیگیری می‌شود، گریزمان اغلب به پست معمول خود، یعنی هافبک پشت مهاجم برمی‌گردد. در این وضعیت او یا به محوطه‌‌ی جریمه اضافه می‌شود تا به هم‌راه ژیرو ضربه‌‌ی نهایی را زده باشد، یا در پشت محوطه‌‌‌ی جریمه باقی می‌ماند و منتظر پاس کات‌بک تئو هرناندز است. 

1781196
تصویر ۴: بار دیگر عرض ۵ نفره‌ی فرانسه در فاز حمله با حضور دمبله، ژیرو، گریزمان، ام‌باپه و هرناندز مشخص است.
1781199
تصویر ۵: یک حضور دیگر از گریزمان در نیم‌فضای راست و پاس گلی که با هوشمندی برای شوآمنی ارسال می‌کند. آنتوآن باتوجه به فشردگی دفاعی و تجمع انگلیسی‌‌ها در محوطه‌ی جریمه، ترجیح می‌دهد به‌جای ارسال، توپ را در پشت محوطه به شماره ۸ فرانسه بسپارد و شوآمنی هم دروازه را باز کند.
1781197
تصویر ۶: در این صحنه که حمله‌‌ی فرانسه از سمت چپ پیگیری شده است، گریزمان در پست طبیعی خود، هافبک پشت مهاجم، قرار دارد و گزینه‌ی پاس کات‌بک تئو هرناندز می‌شود.

این تنوع شعاع‌‌های حرکتی آنتوان گریزمان باعث شده مهار او برای رقبا تبدیل به دردسر بزرگی شود و او از همین حربه تاکنون استفاده‌ی درستی کرده و توانسته ام‌باپه و ژیرو را به خوبی تغذیه کند.
باید دید در دیدار فینال، لیونل اسکالونی و کادرش چه برنامه‌ای برای مهار اسلحه‌ی پنهان دیدیه دشان خواهند داشت؛ آیا حضور سه هافبک درگیرشونده مثل دی‌پائول، پاردس و انزو فرناندز، خواهد توانست بر خلاقیت بی‌پایان شماره‌ی ۷ فرانسه غلبه کند؟

تا ۴۸ ساعت دیگر، پاسخ این پرسش تعیین‌کننده مشخص خواهد شد.

علی کمانگری

دیدگاه‌ها