کد خبر : 1859831 | 27 آذر 1401 ساعت 14:54 | 24K بازدید | 5 دیدگاه

مارکار و شاید ششمین تورنمنت بزرگ

مردی برای تمام فصول کارلوس کی‌روش

هیچکدام از اعضای پرتعداد کادرفنی کی‌روش، تجربه مارکار آقاجانیان را از حضور در تورنمنت‌ها ندارند.

مردی برای تمام فصول کارلوس کی‌روش

به گزارش ورزش سه، همانطور که کارلوس کی‌روش در پنج تورنمنت معظم، هدایت تیم ملی ایران را در دست داشته، مارکار آقاجانیان نیز به عنوان یک دستیار ایرانی در این پنج تورنمنت، وی را همراهی کرده است.

شاید باورش دشوار باشد اما تنها فرد ایرانی باثبات کادرفنی کارلوس کی‌روش، مارکار آقاجانیان، بازیکن سابق پاس بوده که اگرچه در برخی از تیم‌های باشگاهی در رده‌های پایین سوابقی دارد اما هرگز به عنوان یک جانشین یا مهره اصلی برای هدایت تیم ملی، درباره او صحبتی به میان نیامده است.

اتفاقا مارکار آقاجانیان بعد از پایان کار کی‌روش با تیم ملی پس از شکست جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، این فرصت را داشت تا ایران را در فیفادی‌های پیش از انتخاب سرمربی، هدایت کند تا فدراسیون برای انتخاب سرمربی به یک گزینه ایده‌آل برسد اما عجله و بی اعتمادی به او باعث شد تا مارک ویلموتس در قراردادی که کمی هم سرعت بی‌جا چاشنی کار آن بود، هدایت تیم ملی ایران را در دست بگیرد و مسائل بعدی رخ بدهد.

جالب اینکه آقاجانیان بعد از ترک ایران از سوی کی‌روش، در شغل جدیدی حاضر نشد و پس از مدتی برای انجام کار مربیگری به آمریکا سفر کرد. او پس از بازگشت به ایران، بیشتر در گفت‌وگوهای مطبوعاتی حاضر بود و البته از معدود افرادی که منصفانه درباره وضعیت اسکوچیچ به صحبت می‌پرداخت.

1781980

اما با پایان دوره اسکوچیچ و انتخاب کارلوس کی‌روش، در حالی که صحبت از حضور مجدد او در تیم ملی بود، این صحبت بر زبان‌ها جاری شد که جواد نکونام، تنها انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار در تیم ملی است و گزینه دیگری برای حضور یک مربی ایرانی در کادرفنی تیم ملی مطرح نخواهد بود اما با مخالفت باشگاه فولاد و مسائل پیش آمده، در نهایت با گذشت زمان، مارکار آقاجانیان دوباره به عنوان یکی از مربیان کادرفنی تیم ملی با کی‌روش، معرفی شد و با وی به جام جهانی رفت.

این انتخاب از آن جهت جالب توجه بود که پیش از آن مسئولان فدراسیون درباره موضوعی مهمی به نام جانشین پروری صحبت کرده و به نظر قصد داشتند جواد نکونام را به عنوان مربی آینده تیم ملی به کادر اضافه و سپس از وی در پست سرمربی استفاده کنند؛ پروژه‌ای که با نتیجه نرسید.

اما پس از مسابقات جام جهانی و نتایج ایران و در شرایطی که کادرفنی تیم ملی، کمتر حامی‌ای در ایران دارد، مارکار آقاجانیان این هفته در برنامه "ورزش و مردم" حضور پیدا کرد و با برخی از سوالات پاسخ داد و در دین بین مباحثی مطرح شد که شاید چندان محلی از اعراب نداشته باشد. کمااینکه مطرح شدن مسائلی مثل GPS و عدم استفاده کادرفنی قبلی از این وسیله و خراب شدن آنها، یک حقیقت وارونه بود. همانطور که بحث آقاجانیان در مورد لو رفتن ترکیب تیم ملی نیز از آن صحبت‌هایی بود که هیچ پایه و اساس و منطقی ندارد.

این بحث‌ها باعث شد دراگان اسکوچیچ، سرمربی سابق تیم ملی، دیروز در دو پست مختلف در اینستاگرام، به انتقاد شدید از کادرفنی تیم ملی و مارکار آقاجانیان بپردازد؛ اتفاقی که شاید چند ماه پیش، رخ دادن آن خیلی بعید به نظر می‌رسید، چرا که همان طور که گفته شد، مارکار در دوران سرمربیگری اسکوچیچ، همواره از کارشناسان منصف درباره عملکرد این سرمربی کروات بود.

1781118

با این حال و با شرایطی که در حال حاضر تیم ملی با آن دست به گریبان است، شاید همه افراد مربوط، به دنبال راه فراری از شرایط فعلی و تصویر کردن آینده‌ای بهتر برای تیم ملی هستند و این قابل درک است. کمااینکه دستیار دستیار اول کی‌روش، راجر دسا، در مصاحبه مکرر خود، نکاتی مشابه را مطرح کرده و البته در برخی موارد هم فوتبالیستان را به تعجب واداشته است.

اما باید این را هم در نظر داشت که کاری که مارکار آقاجانیان انجام می‌داد، رفتاری است که دستیاران اسکوچیچ در دوره حضور او در تیم ملی، کمتر حاضر به انجام آن شدند؛ اینکه سرمربی تیم ملی را تحت حمایت خود قرار داده و برای او، حاضر به مصاحبه و حتی مقابله با جریان‌های مخالف باشند.

در هر صورت مارکار آقاجانیان در پایان یک تورنمنت دیگر، ممکن است یک‌بار دیگر به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش در تیم ملی به کار خود ادامه بدهد. در این بین اما شاید وقت آن رسیده که یک‌بار درباره عیاری که این دوره طولانی تجربی به وی اضافه کرده، بیشتر صحبت کنیم و حتی بپرسیم که چرا نتایج این هم‌زیستی طولانی در فوتبال ایران محسوس نبوده است. آیا مارکار مربی قابلی نیست یا فوتبال ایران اسیر تفکراتی است که حاضر نیستند روی استخدام چهره مربی باتجربه او، ریسک کنند.

دیدگاه‌ها