کد خبر : 1861066 | 04 دی 1401 ساعت 08:30 | 831 بازدید | 1 دیدگاه

بولینگ روی‌چمن در بازی‌های پاراآسیایی

به گفته دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد، تمام فعالیت‌های رسمی در مورد «بولینگ روی چمن» که رشته‌ای نوپاست آغاز شده اما این رشته در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو نماینده‌ای ندارد.

بولینگ روی‌چمن در بازی‌های پاراآسیایی

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، فدراسیون بولینگ و بیلیارد هفته گذشته از آغاز به کار رشته «بولینگ روی چمن» دراین فدراسیون خبر داد و اینکه اقدامات لازم در مورد این رشته تا آنجا پیش رفته که با حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، عضویت ایران در فدراسیون جهانی این رشته هم پذیرفته شده است.

البته این اولین و در عین حال مهمترین گام در رابطه با بین المللی کردن فعالیت در رشته بولینگ روی چمن بود که به سرانجام رسید اگرچه برای اجرایی شدن این فعالیت های بین المللی اقدامات دیگری لازم است که در حوزه داخلی به نتیجه برسد. بنابراین تا آن زمان امکان حضور در مسابقات وجود ندارد.

با این اوصاف بولینگ روی چمن در بازی های پاراآسیایی هانگژو نماینده ای نخواهد داشت این در حالی است که این بازی ها و قرار داشتن بولینگ روی چمن در فهرست رشته های این بازی ها، دلیل و بهانه اصلی فعال شدن فدراسیون بولینگ و بیلیارد در این حوزه است.

علی سلطانپور دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد در گفتگو با ضمن تایید عدم اعزام نماینده ای از رشته بولینگ روی چمن به بازی های پاراآسیایی هانگژو گفت: همزمان با مکاتبه با فدراسیون جهانی برای عضویت در این فدراسیون، اقدامات داخلی برای آغاز به کار رسمی در رشته بولینگ روی چمن را آغاز کردیم. فدراسیون جهانی از درخواست ایران استقبال کرد و خیلی زود هم موافقت خود را اعلام و آن را به سرانجام رساند اما در بُعد داخلی هنوز کارهای زیادی برای شروع به فعالیت در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه ایران پیشینه ای در رشته بولینگ روی چمن ندارد، خاطرنشان کرد: در حال ترجمه قوانین و مقررات مربوط به این رشته و مسابقاتش هستیم تا برای آغاز به کار ملاک عمل باشد. در عین حال در زمینه زیرساخت ها و توسعه آن هم در دستور کار است تا وقتی به مرحله اجرا رسیدیم با کمتر با مشکلی مواجه شویم.

دبیر فدراسیون بولینگ و بیلیارد تصریح کرد: بالاتر از همه اینها، اولویت فدراسیون معرفی رشته است. بولینگ روی چمن در دو بخش همگانی و قهرمانی فعالیت دارد. خواستگاه این رشته کشورهایی مانند اسکاتلند و استرالیا و ... است. فعالیت در این رشته محدودیت سنی ندارد طوریکه از ۹-۸ سال تا ۷۰-۶۰ سال امکان فعالیت وجود دارد. با توجه به فعالیت هایی که در بعد قهرمانی بولینگ و اسنوکر داریم، ابتدا بعد همگانی فعالیت در بولینگ روی چمن مدنظر است سپس وارد فضای قهرمانی آن خواهیم شد.

سلطانپور در پاسخ به این پرسش که « با همه این اوصاف، ایران در رشته بولینگ روی چمن بازی هیا پاراآسیایی نماینده ای خواهد داشت؟»، پاسخ منفی داد و گفت: با توجه به تازه کار بودن در این حوزه و اینکه کمتر از یک سال دیگر بازی های پاراآسیایی برگزار می شود، نماینده ای نداریم. تلاش این است با فراهم کردن مقدمات کار، زمینه را برای حضور در ادوار دیگر بازی ها فراهم کنیم. البته اولین رویداد پیش رو در این رشته مسابقات قهرمانی آسیا است که بهمن ماه در مالزی برگزار می شود. ایران قاعدتا در این رقابت ها هم نماینده ای ندارد.

وی یادآور شد: فدراسیون بولینگ و بیلیارد مکاتباتی هم با فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان برای معرفی رشته بولینگ روی چمن داشته است و توافقات لازم صورت گرفته تا این رشته به زودی در حوزه ورزش جانبازان و معلولان ایران معرفی شود.

دیدگاه‌ها