کد خبر : 1861968 | 09 دی 1401 ساعت 18:05 | 62K بازدید | 5 دیدگاه

او الان 3000 گل می زد

فقط یک قدم اشتباه برداشتم، پله نابودم کرد

تارچیزیو بورگنیش، مدافع سابق تیم ملی ایتالیا، در فینال جام جهانی 1970 مامور مهار پله بود ولی سلطان فوتبال روی سر او گلزنی کرد و مسیر برای برتری سلسائو هموار شد.

فقط یک قدم اشتباه برداشتم، پله نابودم کرد

به گزارش "ورزش سه"، پله، سلطان فوتبال، شب گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری سخت از دنیا رفت. پله در چهار جام جهانی بازی کرد و سه بار قهرمان شد. او در فینال سال 1970 برابر ایتالیا توانست با ضربه سر گل اول برزیل را بزند و هرچند ایتالیا در ادامه گل تساوی را زد ولی در نیمه دوم برزیل سه گل دیگر به ثمر رساند و با برتری 4-1 برای سومین بار قهرمان جهان شد.

1786346
1786345

تارچیزیو بورگنیش، مدافع سابق تیم ملی ایتالیا، در بازی فینال مامور مهار پله بود ولی در این امر ناکام ماند. او که یک سال و نیم پیش از دنیا رفت، در آخرین مصاحبه خود با گاتزتا دلو اسپورت و در مورد آن بازی تاریخی گفته بود:«یک پرتاب اوت برای برزیل که توستائو برای ریوِلینو فرستاد. سپس سانتر ریوِلینو و ضربه سر پله که گل شد. انگار همین دیروز بود. من یک قدم به جلوی اشتباه برداشتم چون تصور می کردم توپ به مرکز محوطه جریمه خواهد آمد ولی در عوض چه شد؟ همان یک قدم اشتباه باعث شد نتوانم مانع سرزنی پله شوم. من تا قبل از گل به پله چسبیده بودم ولی یک لحظه رهایش کردم و او کار خودش را انجام داد.»

1786347

بورگنیش ادامه داد:«ابتدا قرار بود برتینی پله را مهار کند ولی مثل همیشه کار سخت به من افتاد. ما در بازی نیمه نهایی برابر آلمان(برتری 4-3) همه توانمان را گذاشتیم و در بازی فینال واقعا خسته بودیم. برابر آلمان من مامور مهار گرد مولر بودم و حالا باید پله را مهار می کردم. مربی مرتب فریاد می زد پله را بگیر، پله را بگیر ولی آن سانتر لعنتی و اشتباه محاسباتی من همه چیز را خراب کرد و بعد از 50 سال آن خاطره رهایم نمی کند.»

1786348

توصیف پله:«او بهترین و کامل‌ترین بود. از همه بازیکنان برتر بود و با پای چپ و راست و سر گل می زد. از هر توپی گل می ساخت. من فوق ستاره های زیادی را مهار کرده بودم ولی پله چیز دیگری بود. حدس زدن حرکات پله غیرممکن بود و او دریبل هایی باورنکردنی می زد. سرعت تصمیم گیری‌اش نابودکننده بود. پله در کسری از ثانیه فکر می کرد و کسی مثل او ندیده ام. برابر اوزه بیو و یوهان کرویف نیز بازی کرده ام ولی پله متفاوت بود. یک عذاب روحی مداوم برای هر مدافعی محسوب می شد و همه از او می ترسیدند. پله برابر مدافعان امروزی تعداد گل هایش را به 3000 می رساند.»

دیدگاه‌ها