کد خبر : 1862637 | 13 دی 1401 ساعت 10:43 | 28.7K بازدید | 2 دیدگاه

قهرمان فرانسه در سال ۹۸؛

آشنایی با تیمی که میلیاردرهای پاریسی را نابود کرد!

بدون شک لنز، شگفتی‌سازترین تیم این هفته فوتبال اروپا است.

آشنایی با تیمی که میلیاردرهای پاریسی را نابود کرد!

به گزارش "ورزش سه" پیش از هفته هفدهم مسابقات قهرمانی فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی، پاری‌سن‌ژرمن، با ۴۴ امتیاز و بدون باخت از ابتدای فصل، در بالای جدول حاضر بود. با این حال، در اولین روز از سال ۲۰۲۳، آنها به مصاف لنز، تیم دوم و بزرگترین تعقیب‌کننده خود، رفتند و سه بر یک شکست خوردند تا باشگاه شمال فرانسه به چهار امتیازی حریف برسد.

با این حال، «لنز» داستانی نیست که به‌تازگی ظاهر شده باشد، بلکه رشد آن‌ها از سال‌ها پیش شروع شده است.

" ما همه حملات حریف را دفع کردیم به جز آن یک گل خورده. تقریباً همه بازی‌های ما با توپ موفقیت‌آمیز بود، در کنار دفاع خوب، گل زدیم، انتقال با کیفیتی انجام دادیم. شانس پیروزی ماندیم و بردیم. این پیروزی نشان می‌دهد که می‌توانیم همه را در لیگ، حتی پاری‌سن‌ژرمن را شکست دهیم." این صحبت‌های معجزه‌گر ۵۱ ساله نیمکت لنز، فرانک هایس فرانسوی است.

1787630

این استراتژیست فرانسوی که از فوریه 2020 روی نیمکت لنز است، از زمانی که لنز به سطح اول فوتبال فرانسه صعود کرد، برای دو فصل متوالی با این تیم در جایگاه هفتم قرار گرفت. او در این فصل یک قدم جلوتر رفته و پیروزی مقابل قهرمان فعلی درست در جشن صدمین بازی رسمی روی نیمکت برایش به دست آمد. لنز برای این مربی متولد مون سنت آگنان، عملا اولین تجربه سرمربیگری مستقل است. وقتی او تقریباً سه سال پیش هدایت این تیم را بر عهده گرفت، آنها در لیگ دیگری بودند اما اکنون بازیکنان او در صدر لیگ یک، هوایی کمیاب تنفس می کنند.

هایز پس از یک دوران بازی که در آن برای باشگاه‌های رده پایین‌تر بازی می‌کرد، دوران مربیگری خود را در سال 2003 آغاز کرد، زمانی که به مدت سه فصل مدیریت تیم لیگ پایین ماین را بر عهده گرفت. او در سال 2012 دوباره به مربیگری بازگشت، زمانی که به مدت یک سال در راس باشگاه آن زمان لیگ دسته چهارم تغییر کار کرد.  او یک سری را در لوریان دنبال کرد، جایی که ابتدا تیم B را هدایت کرد، سپس به عنوان کمک مربی تیم اول و برای مدت کوتاهی به عنوان سرمربی حضور داشت. او در لنز شکوفا شد، جایی که به نظر می رسد در آنجا ساکن شده است.

هایز پس از یک دوران بازی که در آن برای باشگاه‌های رده پایین‌تر بازی می‌کرد، دوران مربیگری خود را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد، زمانی که به مدت سه فصل هدایت تیم ماین در دسته‌های پایین‌تر را بر عهده گرفت. او در سال ۲۰۱۲ دوباره به مربیگری بازگشت، زمانی که به مدت یک سال در راس باشگاه آن زمان لیگ دسته چهارمی CHANGE  کار کرد. او یک مدت را در لوریان پشت سر گذاشت، جایی که ابتدا تیم دوم را هدایت کرد، سپس به عنوان کمک مربی تیم اول و برای مدت کوتاهی به عنوان سرمربی حضور داشت. اما او در لنز شکوفا شد، جایی که به نظر می رسد در آنجا تثبیت شده است.

1787631

با توجه به نتایج مثبت پس از بازگشت به سطح اول فوتبال فرانسه، این باشگاه در تابستان امسال سه بازیکن از چهار بازیکن برتر خود را از دست داد. بهترین گلزن فصل گذشته آنها، مهاجم 20 ساله، آرنو کالیموندو، پس از دو سال حضور قرضی به پی‌اس‌جی بازگشت و سپس با رن قرارداد امضا کرد. شیخ دوکوره، هافبک این تیم، به کریستال پالاس پیوست و وینگ‌بک این تیم، جاناتان کلاوس، ملی پوش فرانسوی که فصل گذشته ۱۱ پاس گل به عنوان مدافع کناری داشت، به ایگور تودور در مارسی پیوست. ستاره اصلی سکو فوفانا، هافبک ۲۷ ساله ساحل عاج در این باشگاه ماندگار شد و همان فرم دو سال گذشته را حفظ کرد. با این حال، لنز یکی از کم‌کارترین باشگاه های اروپا است و در خریدها واقعا زیرک است. اکیپ فرانسوی می نویسد، آنها اکثر نقل و انتقالات خود را در همان ابتدای پنجره نقل و انتقالات انجام دادند و کل پیش فصل را به هایز دادند تا با تیمش کار کند و نتیجه به وضوح درستی تصمیم‌شان را نشان می دهد.

سالیس عبدالسامد به جای دوکر از کلرمون وارد شده، این ملی‌پوش غنایی در کنار فوفانا یک بازیکن کلیدی برای تیم بود. همچنین برای لنز مهم بود که یک ستاره جایگزین کالیموندو شود که فصل گذشته ۱۲ گل به ثمر رساند. لوئیس اوپندا، مهاجم بلژیکی، ثابت کرده است که در این راه موفق شده است. این بازیکن ۲۲ ساله در فصل گذشته ۱۸ گل در ۳۳ بازی اردیویسه برای ویتس آرنهم به ثمر رساند و به صورت قرضی از کلوب بروژ و با قیمت ۱۰ میلیون یورو، نصف مبلغی را که رن برای جذب کالیموند از پاری سن ژرمن پرداخت کرد، به لنز پیوست. اوپندا بهترین گلزن این تیم است که در ۱۷ بازی ۸ بار دروازه حریفان را باز کرده است.

1787632

یکی دیگر از بازیکنان برجسته این تیم، هافبک تهاجمی فلوریان سوتوکا است که به طور میانگین تقریباً دو پاس کلیدی در هر بازی می دهد و تاکنون ۶ گل و ۵ پاس گل داشته است. البته لنز اگر دفاع با کیفیتی نداشت اینقدر بالا نمی رفت. آنها علاوه بر اینکه تنها تیمی هستند که آمار صد درصد پیروزی در بازی‌های خانگی را دارند، تیمی هستند که کمترین گل خورده را در این فصل (۱۱) دریافت کرده اند. بریس سامبا در تابستان از ناتینگهام فارست آمد و کنگو، دروازه‌بان، پس از پائو لوپز از مارسی، دومین درصد سیو را در بازی دارد. از آنجایی که هایز دوست دارد با ترکیبی سه نفره در عقب زمین بازی کند، آخرین خط شامل مدینه آرژانتینی، دانسو اتریشی و گرادیت فرانسوی است که مربی اغلب بر توانایی‌های آنها تکیه می کند.

"خون و طلا"، نام مستعاری است که این باشگاه به دلیل رنگ های روی پیراهنش دریافت کرده است. آنها در انتهای قرن بیستم از قدرت‌های فوتبال فرانسه بودند و در سال ۱۹۹۸ با تفاضل گل نسبت به متز، قهرمان فرانسه شدند. آنها در سال ۲۰۰۲ نیز بسیار به عنوان قهرمانی نزدیک بودند، اما لیون با دو امتیاز از آنها پیشی گرفت و قهرمان شد. حالا، دو دهه بعد، آنها دوباره با این رویا زندگی می‌کنند.

دیدگاه‌ها