کد خبر : 1866096 | 02 بهمن 1401 ساعت 10:39 | 165K بازدید | 112 دیدگاه

کارشناسی - این یک هند (پنالتی) بود اما چرا؟

این قانون مهم داوری در بازی پرسپولیس شکست

برخورد توپ به دست مدافع ذوب‌آهن یکی از دشوارترین صحنه‌های کارشناسی داوری است که مناقشات زیادی را به دنبال داشته است.

این قانون مهم داوری در بازی پرسپولیس شکست

به گزارش "ورزش سه"، در فوتبال همیشه در مورد تصمیمات داوران بحث های داغی وجود دارد. در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن جایی که سید وحید کاظمی این‌بار بر خلاف هفته قبل که در بازی تراکتور و استقلال با چشم عقاب یک شاهکار داوری انجام داد نه تنها چشم عقاب نداشت که چشمان خود را بر روی یک پنالتی نیز بست. جایی که برخورد توپ به دست مدافع ذوب آهن می توانست یک تخلف هند محسوب شود. ما می خواهیم بررسی کنیم چرا این برخورد توپ به دست مدافع یک تخلف هند بود؟
در تعیین اینکه یک برخورد توپ به دست را باید یک تخلف هند محسوب کنیم یا خیر باید عوامل زیر در نظر گرفته شود:

موقعیت دست:
جایی که دست با توجه به عملکرد بازیکن در جای و موقعیت مورد انتظار قرار دارد یا خیر؟
این شامل مواردی است که از دست (دست ها) به وضوح برای حفظ تعادل و یا محافظت از نقاط حساس بدن (مانند صورت) استفاده می شود که احتمال جریمه شدن آن کمتر است. در این حالت ممکن است دست ها خارج از حالت طبیعی باشند و جریمه نشوند.
در این صحنه مدافع ذوب آهن از دست برای محافظت از صورت خود استفاده نمی‌کند و می توانیم ببینیم که دست در جلوی صورت قرار ندارد. همچنین از دست به عنوان تکیه‌گاه نیز استفاده نمی کند. پس تا اینجا همه چیز حاکی از یک دست غیر طبیعی است.

توانایی واکنش نشان دادن:
جایی که مشخص است بازیکن توانایی واکنش نشان دادن را دارد یا خیر؟
در این مورد نیز باید گفت توپ مسافت زیادی را طی می کند (9.15 متر) و بازیکن مدافع وقت داشت تا واکنش نشان دهد.

1793969

شوت مستقیم به سمت دروازه:
آیا تماس با دست به وضوح مانع از ضربه مستقیم به سمت دروازه می شود؟
بهترین راه حل این است که از خود بپرسیم اگر توپ به دست بازیکن نمی خورد آیا به مسیر خود ادامه می داد؟ اگر جواب مثبت باشد به احتمال بسیار ما با یک تخلف هند روبرو هستیم و اگر جواب منفی باشد پس توپ به بدن برخورد می‌کرد و این بدان معنی است که بدن به طور غیر طبیعی بزرگتر نمی شود.
بله این یک شوت مستقیم به سمت دروازه بود و دست بازیکن باعث می شود توپ از مسیرش به سمت دروازه منحرف شود و یک مانع ایجاد می‌کند.
ممکن است این سوال پیش بیاید که قسمتی از بدن که توپ به آن برخورد می‌کند جزو دست محسوب می شود یا خیر؟ 
از فصل 2020/21 تفسیر جدیدی از قانون هند ارائه شد. که یک مورد آن این بود «مرز بین شانه و بازو/ دست مرز پایین زیر بغل تعیین می شود». با توجه به این تعریف می توانیم با دیدن این عکس ببینیم که جایی از بدن بازیکن که توپ به آن برخورد می کند طبق این تعریف «دست/ بازو» محسوب می شود و نه شانه.

1793968

حالا باید به این نتیجه برسیم که آیا این برخورد توپ به دست یک تخلف هند است یا خیر؟
این همان چیزی است که بیشترین بحث را در بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن برانگیخت. قانون 12 بیان می کند «اگر دست/ بازو بالاتر/ فراتر از سطح شانه ها باشد تخلف هند محسوب می شود مگر اینکه خود بازیکن آگاهانه با توپ بازی کند و سپس دست/ بازوی او را لمس کند.»
همه ما در ذهن خود وضعیت «دست طبیعی» را ارتباط مستقیمی با نحوه حرکت یک بازیکن در نظر می گیریم. مثل دویدن و...
همه چیز در مورد شکل طبیعی بدن است. اگر دست‌ها در حالت طبیعی خود نباشند در نظر گرفته می شود که بدن را به طور غیر طبیعی بزرگتر می کند. شکل طبیعی شما دستتان را از بدنتان دور نمی‌کند.

1793970

اما « دست طبیعی » چیست؟ این بدان معناست که دست باید نزدیک بدن باشد وضعیتی مشابه با ایستادن مستقیم افراد. در این حالت اگر توپ به دستان شما برخورد کند هند نیست. زیرا دست بدن را بزرگتر نکرده است. در صحنه بازی پرسپولیس نیز دست فراتر از شکل طبیعی بدن قرار دارد و بدن به طور غیر طبیعی بزرگ‌تر می شود و مانع بزرگ‌تری برای توپ ایجاد می کند. بازیکتان باید دست های خود را در کنار بدنشان داشته باشند. زیرا این حالت طبیعی بدن است. سنگ بنای این قانون نیز همین است که «وقتی دست کاملا خارج از بدن بالای شانه باشد باید جریمه شود.» دلیل اینکه چرا برخورد توپ به دست بازیکن ذوب آهن یک پنالتی است نیز همین است.
بهتر است برای درک بهتر این موضوع با هم دو کلیپ ببینیم که کمیته داوران یوفا امسال از آن ها برای آموزش داورانش در مبحث هند هنگامی که مدافعان در هنگام یک ضربه آزاد در دیواره دفاعی قرار گرفته اند و توپ به دستشان برخورد می کند، استفاده می کند تا به آن ها آموزش دهد چنین صحنه هایی یک خطای هند است. چرا که دست/ بازو بدن را به صورت غیر طبیعی بزرگتر می کند.

ویدئو: 270557

حالا که این کلیپ ها را دیدیم می توانیم بهتر بفهمیم چرا این صحنه برخورد توپ به دست در بازی پرسپولیس و ذوب آهن نیز یک تخلف هند محسوب می شود.

عبدالله عبدالهی- داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها