کد خبر : 1866109 | 02 بهمن 1401 ساعت 11:38 | 41.8K بازدید | 32 دیدگاه

سوت شیک، اثر وی‌‌ای‌آر لیگ جزیره

کارشناسی: این آفساید نبود، معادله ریاضی بود!

گل مردود چلسی به لیورپول، یکی از جالب‌ترین تصمیمات تکنولوژی داور ویدیویی در سال‌های اخیر بوده است.

کارشناسی: این آفساید نبود، معادله ریاضی بود!

به گزارش "ورزش سه"، جدال شب گذشته چلسی و لیورپول یکی از حساسترین بازی‌های این فصل لیگ برتر بود که البته در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا هر دو تیم در میانه جدول باقی بمانند و نتوانند به بالای جدول نزدیک شوند.

اما شاید مهم‌ترین اتفاق و صحنه این بازی، در دقیقه 3 رقم خورد. جایی که چلسی روی یک ارسال توانست دروازه لیورپول را باز کند اما لحظاتی بعد از خوشحالی کای هاورتز، از اتاق وی ای آر به مایکل اولیور داور بازی اعلام شد که گل در موقعیت آفساید به ثمر رسیده است.

این آفساید در حالی اعلام شد که ابتدا بازیکنان چلسی تصور می‌کردند آفساید تیاگو سیلوا اعلام شده و به این موضوع اعتراض داشتند اما داور به آن‌ها اعلام کرد که آفساید بازیکن دیگری اعلام شده است.

1793986

این یکی از عجیب‌ترین آفسایدهای تاریخ فوتبال بود که بحث‌های زیادی را به دنبال داشته و شاید بدون وی ای آر تشخیص آن کار دشواری بوده است. در لحظه ضربه تیاگو سیلوا که به تیرک برخورد کرد، پای چپ کای هاورتز از توپ جلوتر بود و همین موضوع باعث شد تا کمک داور ویدیویی آفساید تشخیص بدهد.

ویدئو: 270496

گل آفساید چلسی شاید صحنه آموزشی جالبی هم بوده باشد. کارشناسان داوری فوتبال ایران نیز در این خصوص دیدگاه و استدلال خود را عرضه کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید؛ شاید با ورود وی ای آر به ایران، همچین صحنه‌ای در لیگ برتر هم رقم بخورد و از حالا باید به استقبال چنین اتفاقات پرماجرایی رفت:

محمدرضا اکبریان: این یک صحنه واقعا آموزشی است و من برای کمیته داوران هم ارسال کردم. ببینید بدون وی ای آر امکان تشخیص این صحنه صفر است. ما جایی باید آفساید اعلام کنیم که لحظه زدن ضربه است و مکان آفساید هم از انتهای توپ است. حالا دقت کنید، میبینید که پای "کای هاورتز" جلوتر از توپ قرار دارد و بنابراین آفساید صحیح است.

داوود رفعتی: صحنه خیلی سخت است. آفساید زمانی محاسبه می‌شود که توپ زده می‌شود؛ در این صحنه بازیکن پشت سر، پای چپش از توپ جلوتر از است و در موقعیت آفساید قرار دارد.

علی خسروی: توپ اولی که به کای هاورتز می‌رسد به هیچ وجه آفساید نیست، چون مدافع قرمز آفساید را پر کرده است اما زمانی که کای هاورتز توپ را به سمت دروازه شوت می‌کند و به تیر می‌خورد و برمی‌گردد، پای چپ مهاجم (تیاگو سیلوا)، نزدیک‌تر از توپ به خط دروازه است و به همین دلیل آفساید گرفته شد و تصمیم درستی بود. اگر توپ به خط دروازه نزدیک‌تر بود، آفساید نمی‌گرفتند.

تورج حق وردی: این صحنه کاملا آفساید است و وی ای آر به خوبی عمل کرد. باتوجه به اینکه بازیکنی که در آفساید قرار دارد، پشت ضربه زننده ایستاده، تشخیصش آسان نیست.

ابراهیم میرزابیگی: از نظر من این گل سالم است، چرا که بازیکنی که به توپ ضربه می‌زند و به تیر دروازه می‌خورد، در آفساید نیست و در برگشت هم با توجه به اینکه زمانی که توپ جلوتر از زننده گل است نمی‌تواند آفساید باشد. در واقع زمانی که توپ را به تیر دروازه می‌زند، توپ جلوتر از زننده گل است.

دیدگاه‌ها