کد خبر : 1867190 | 08 بهمن 1401 ساعت 11:48 | 20.7K بازدید | 5 دیدگاه

خطا نبود اگر بود اخراج داشت:

خطا و اشتباه، نباید این‌طور سوت زد مهدی سیدعلی!

اگر در « ترین های » هفته عنوانی هم برای خوش شانس « ترین » داور هفته داشتیم بدون شک سید مهدی سید علی لایق ترین فرد برای کسب این عنوان بود‌.

خطا و اشتباه، نباید این‌طور سوت زد مهدی سیدعلی!

به گزارش ورزش سه، داوری که در بازی استقلال و ملوان در یک صحنه دو اشتباه تاثیر گذار انجام داد و از آن جهت خوش شانس بود که هیچکدام از تصمیمات اشتباهش تاوان سنگینی برای تیم های زیان دیده نداشت.
از اتفاق دقیقه ۱۴ بازی حرف می‌زنیم. جایی که ارسلان مطهری از پاس هم‌دسته اش در حالی که دروازه بان ملوان را پیش رو داشت در یک برخورد با مدافع ملوان، به زمین افتاد و سید علی به نشانه خطا در سوت خود دمید. صحنه ای که به نظر نمی‌رسید مدافع ملوان روی مطهری خطایی انجام داده باشد.
او حالا باید تصمیم می‌گرفت که این خطا را یک قطع حمله موثر بداند و به بازیکن ملوان اخطار بدهد و یا یک سلب موقعیت آشکار گلزنی و مدافع ملوان را اخراج کند. او در یک دقیقه دومین تصمیم اشتباهش را گرفت و این‌بار مدافع را با کارت زرد جریمه کرد.

1795753

ما می‌خواهیم تحلیل کنیم چرا هر دو تصمیم سید علی اشتباه بود
همه این‌ها به چیزی برمیگردد که بارها مورد بحث قرار گرفته است: «سقوط اغراق آمیز که با سطح تماس در چالش مطابقت ندارد.»
حتی اگر در این صحنه تماسی نیز از سوی مدافع وجود داشته باشد ما باید بدانیم تماس به تنهایی کافی نیست که ما آن را به عنوان یک خطا تلقی کنیم. آن تماس باید پیامدی در وادار کردن حریف به سقوط به زمین داشته باشد.

1795750

داور باید به دنبال تماس و برقراری تماس واضح باشد. سپس بپرسد این تماس عواقبی دارد یا خیر؟ و مهاجم از این تماس برای تلاش برای گرفتن یک خطا استفاده کرده است یا نه؟
این به این معنی است که سطح تماس مدافع باید باعث شود مهاجم استقلال به همان شکلی که برخورد ایجاد شده پایین بیاید و آن افتادن و عدم تعادل عواقب واقعی همان برخورد باشد‌. بنابراین باید درک کنیم ارسلان مطهری که به دنبال حداقل تماس خود را این‌گونه به زمین می اندازد دیگر نباید آن را یک خطا تلقی کنیم.

1795748

حالا می خواهیم تحلیل کنیم چرا با کارت زرد داور مخالفیم، چون ما می‌خواهیم از یک سلب موقعیت آشکار گلزنی DAGSO صحبت کنیم. برای این که این را یک سلب موقعیت آشکار گلزنی بدانیم باید چهار شرط را در نظر بگیریم:
فاصله بین حمله و دروازه
موقعیت و جهت توپ به سمت دروازه
کنترل توپ یا احتمال کنترل آن توسط مهاجم
تعداد و محل استقرار مدافعان

این یک حوزه کاملا ذهنی از قانون است. با ملاحظات زیادی در مورد موقعیت توپ، مهاجم، سایر مدافعان و جهت بازی‌...
این تصمیمات اکثر اوقات باعث اختلاف نظر بین داوران و هواداران می‌شود.
من کاملا شگفت زده شده‌ام که چرا سید علی کارت زرد را از جیبش بیرون می آورد؟ و شگفتی وقتی کامل می شود که دو کمک داور و داور چهارم هیچکدام به او یادآوری نمی‌کنند این خطا ( با فرض بر خطا بودن ) باعث سلب یک موقعیت آشکار گلزنی می‌شود. برای من این پوزیشن هر چهار فاکتور یاد شده را دارد.
شاید برخی استدلال کنند ارسلان مطهری مالکیت توپ را در اختیار نداشت. باید این را یادآوری کنیم که قانون‌گذار از « احتمال مالکیت توپ » یاد می‌کند. در این صحنه مهاجم استقلال بسیار نزدیک به توپ بود و در آستانه مالکیت توپ قرار داشت.

1795751
باز هم ممکن است برخی بگویند جهت توپ به سمت دروازه نبوده. ما در اینجا سندی ارائه می‌دهیم که کمیته داوران اسپانیا آن را منتشر کرده و با دیدن آن خواهیم فهمید که طبق این سند باید جهت و مسیر بازی مهاجم را به سمت دروازه تلقی کنیم.
سید مهدی سید علی و دستیارانش چگونه می‌توانند استدلال کنند که ارسلان مطهری در این پوزیشن یک موقعیت آشکار گلزنی نخواهد داشت؟

عبدالله عبدالهی- داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها