کد خبر : 1867691 | 10 بهمن 1401 ساعت 17:47 | 12.7K بازدید | 5 دیدگاه

داوران لیگ جزیره کارت قرمز نداشتند؛

موشکافی دو صحنه جنجالی فوتبال انگلیس!

این هفته دو صحنه جنجالی در بازی لیورپول - برایتون، اعتراض‌های زیادی را به تکنولوژی کمک داور ویدیویی ایجاد کرد.

موشکافی دو صحنه جنجالی فوتبال انگلیس!

به گزارش "ورزش سه"، گویی که جنجال‌های داوری از قانون «پایستگی انرژی» پیروی می‌کند که می‌گوید انرژی از بین نمی‌رود، بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود. جنجال‌های داوری نیز ازبین نمی‌روند فقط از یک لیگ به لیگی دیگر سرایت می‌کند.

در همان شبی که در ورزشگاه سن‌سیروی میلان داور گل میلان را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد و یک شب جنجالی را رقم زد، کمی آن‌سوتر در بندر لیورپول و در بازی لیورپول و برایتون در جام حذفی نیز یک بعد از ظهر پرحاشیه و جنجالی سپری شد.

دو اتفاق کلیدی که در تمام آنها داور نقش اصلی را داشت و تصمیماتش جنجال‌هایی را رقم زد.

صحنه موردبحث: کارت قرمز احتمالی- خطای فابینیو روی فرگوسن

چه اتفاقی افتاد؟
در دقیقه ۸۶ ایوان فرگوسن، بازیکن برایتون، پشت سر فابینیو قرار داشت و منتظر پاس همدسته بود. در لحظه‌ای که توپ سمت فرگوسن می‌آمد، فابینیو سعی کرد توپ را تکل بزند اما او با استوک‌هایش روی آشیل فرگوسن ضربه زد. دیوید کوت داور این بازی به فابینیو یک کارت زرد داد‌.

1796706
1796708

تحلیل این صحنه :
کمک‌داور ویدیویی مدتی به این صحنه نگاه کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که کارت زرد داور تنبیه انضباطی قابل‌قبولی است. اما همه شواهد نشان می‌دهد که داور تصمیم اشتباهی گرفته است.
حتی اگر داور استدلال کند تماس بالای کفش است و چالش نیرو و شدت لازم برای کارت قرمز را نداشت، این ماهیت خود چالش است که سلامتی و امنیت حریف را به خطر می‌اندازد.
فابینیو هیچ شانسی برای بردن توپ ندارد. او با یک حرکت پرش و با استوک‌هایی که به سمت فرگوسن می‌رود بالای کفش او را مورد اصابت قرار می‌دهد. کمک‌داور ویدیویی باید داور را برای بررسی و تبدیل رنگ کارت زرد به قرمز او را به سمت مانیتور فرا می‌خواند. این یک تصمیم بسیار ضعیف بود.
ما اغلب می‌بینیم در چنین چالش‌هایی که با تماس بالای کفش به کارت زرد منجر می‌شوند، می‌تواند تصمیم عادلانه‌ای باشد اگر «از آستانه و خطاهای لب مرز» از زرد به قرمز عبور نکند. در دقیقه ۹۱ بازی دقیقاً این مورد را دیدیم. جایی که اندری رابرتسون برای یک چالش روی آلکسیس مک آلیستر یک کارت زرد گرفت. ممکن است تصاویر شبیه هم به نظر برسند اما ماهیت چالش‌ها بسیار متفاوت است‌. رابرتسون وارد چالش شد و در محاسباتش اشتباه کرد و بالای کفش حریف را مورد اصابت قرار داد. با این حال این تکل با نیروی بیش از حد همراه نبود و تصمیم داور مبنی بر اخطار درست بود.

صحنه موردبحث: کارت قرمز احتمالی برای ابراهیم کوناته

چه اتفاقی افتاد؟
در دقیقه ۸۲، مک آلیستر یک توپ بلند را از هم‌تیمی‌اش دریافت کرد و پشت محوطه جریمه درحالی‌که فقط دروازه‌بان را جلویش داشت توسط کوناته سرنگون شد. توپ به آلیسون بیکر رسید و داور بازی را ادامه داد.

1796707

تحلیل :
کوناته قبل از این صحنه یک کارت زرد داشت. کمک‌داور ویدیویی در این صحنه نمی‌تواند به داور برای کارت زرد دوم و سپس اخراج بازبینی را توصیه کند، اما می‌تواند برای بررسی یک کارت قرمز مستقیم برای جلوگیری از یک موقعیت آشکار گلزنی از سوی کوناته داور را فرابخواند.
مک آلیستر به سمت دروازه می‌دود. او می‌تواند به توپ برسد و به وضوح توپ را کنترل کند.
داور در این صحنه این را یک خطا تشخیص نداده است. ولی شواهد نظر داور را تایید نمی‌کند. کوناته هیچ تمایلی به بازی کردن با توپ ندارد. اگر بازیکن در یک چالش از قدرت خود شانه به شانه استفاده کند، به خودی خود یک تخلف نیست. اما به نظر می‌رسد کوناته از بازوی خود به پشت سر حریف نیرو وارد می‌کند و این خطاست. داور در این صحنه می‌بایست مدافع لیورپول را اخراج می‌کرد.

عبدالله عبدالهی، داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها