کد خبر : 1868259 | 13 بهمن 1401 ساعت 21:27 | 37.5K بازدید | 25 دیدگاه

تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی اشتباه نبود؛

کالبدشکافی گل جنجالی سپاهان مقابل گل‌گهر

در روزی که اعتراضات به تصمیمات داوران در لیگ برتر به اوج خود رسیده بود، در بازی سپاهان و گل‌گهر هم شاهد یک اتفاق جنجالی بودیم. اما نقش اول جنجال این جنجال داور نه، که رامین رضائیان بود.

کالبدشکافی گل جنجالی سپاهان مقابل گل‌گهر

به گزارش "ورزش‌سه"، در صحنه گل اول تیم سپاهان در وسط زمین در یک جدال بین بازیکن گل‌گهر و رامین رضاییان مدافع گل‌گهر به زمین افتاد و بازیکن سپاهان بدون توجه به این اتفاق بازی را ادامه داد و در ادامه با یک پاس به شهریار مغانلو، گل اول تیم سپاهان به ثمر رسید. پس از این لحظه بود که بازیکنان تیم گل گهر به شدت به رضاییان اعتراض کردند و بازی برای دقایقی متشنج شد.
صحنه‌ای که به بازی جوانمردانه و سوتفاهمات انسانی ربط دارد.

آیا داور باید بازی را قطع می‌کرد؟
تیم‌ها و بازیکنان باید خودشان تصمیم بگیرند که در موقعیت‌هایی مانند این به‌خاطر بازی جوانمردانه توپ را به بیرون بفرستند یا بازی را ادامه دهند. اگر بازیکنی به زمین بیفتد داور فقط در یک صورت بازی را قطع می‌کند: «اگر داور احساس کند آسیب آن اندازه جدی است که درمان فوری نیاز است، باید بازی را قطع کند. اگر آسیب جزئی باشد، او باید اجازه دهد بازی ادامه پیدا کند.
در این صحنه بازیکن گل‌گهر آسیب دیدگی جدی نداشت. پس لزومی ندارد داور بازی را قطع کند و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی اشتباه نبوده است.

1797635

آیا رامین رضاییان یک رفتار ناجوانمردانه مرتکب شده است؟
از یک طرف قوانینی برای بازی فوتبال و سایر ورزش ها وجود دارد، اما از سوی دیگر بازی جوانمردانه نیز وجود دارد که چیزی فراتر از اجرای قوانین بازی است.

اما چگونه می توان بازی جوانمردانه را تعریف کرد؟ 
احتمالا این سخت ترین سؤالی است که می توان پرسید. اما می توان آن را یک توافق داوطلبانه بین دو تیم نه تنها برای پایبندی به قوانین بلکه برای قدردانی و احترام به حریف توصیف کرد.

اکنون این پرسش مطرح می شود که هر گاه یک بازیکن بر روی زمین بیفتد آیا بازیکنان باید توپ را به بیرون بزنند و اگر بازیکنی این کار را نکرد بازی غیر جوانمردانه انجام داده است؟
باید گفت مدت هاست که فدراسیون جهانی فوتبال به بازیکنان توصیه کرده است در چنین مواردی (مصدومیت‌های جزئی بازیکنان) وقفه‌ای در بازی ایجاد نکنند. بلکه این به عهده داور است که تشخیص دهد مصدومیت بازیکن جزئی است و بازی را ادامه دهد و یا اینکه اگر بازیکن دچار آسیب شدید باشد بازی را قطع کند. در واقع فقط یک نفر در زمین وجود دارد که می‌تواند تشخیص دهد بازی را قطع کند و آن هم داور است. داور در این صحنه دلیلی برای قطع بازی و توقف حمله سپاهان ندید‌. زیرا مشخص بود بازیکن گل گهر آسیب جدی ندیده است.
بازیکنان در صورتی که بازیکن مصدوم در روند بازی تاثیر مستقیم داشته باشد می‌توانند توپ را به بیرون بزنند و نمونه‌ای از یک رفتار جوانمردانه را رقم بزنند. به عنوان مثال، اگر بازیکن مصدوم خط آفساید را پُر کرده باشد و تیم مهاجم این شانس را داشته باشد که بدون اینکه نگران گرفتار شدن در آفساید باشد یک حمله را آغاز کند.

1797636

تاکتیک قو در حال مرگ
درحالی‌که اقدام رامین رضاییان مبنی بر ادامه بازی جنجال‌های زیادی به پا کرد، این اقدام او البته مدافعانی نیز دارد. زیرا که تاکتیک «قو در حال مرگ» مدت‌هاست که در فوتبال پیاده می‌شود و تبدیل به یک وسیله تاکتیکی شده است. این تاکتیک ساده است: «تظاهر به مصدومیت به منظور وادار کردن حریف به توقف بازی.»
همه باشگاه‌ها نه تنها در ایران که در سراسر دنیا گاهی در دام این تاکتیک می‌افتند. اما برای آن نیز راه‌حلی هست: اجازه دهید داور تصمیم بگیرد که بازی چه زمانی به‌خاطر مصدومیت بازیکن متوقف شود. در اکثر مواقع، داوران می‌توانند ارزیابی کنند و تشخیص دهند بازی چه زمانی متوقف شود و نیازی به توقف بازی توسط بازیکن نیست.
عبدالله عبدالهی، داور ملی و سابق فوتبال

دیدگاه‌ها