کد خبر : 1868668 | 16 بهمن 1401 ساعت 14:31 | 22K بازدید | 15 دیدگاه

تولد دوباره گالاتاسرای رکوردشکن: بازگشت ستاره‌ها

سلطان محبوب استانبول بر سریر قدرت (گزارش)

گالاتاسرای با حضور ستاره‎‌هایی چون خوان ماتا، مائورو ایکاردی و دریس مرتنز بار دیگر به قدرت اول فوتبال ترکیه تبدیل شده است.

سلطان محبوب استانبول بر سریر قدرت (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، غول خفته دوباره از خواب برخاسته است. گالاتاسرای از فصل 19-2018 تا به حال هیچ جام قهرمانی‌ای را در ترکیه بالای سر نبرده بود، اما حالا به نظر می‌رسد که شانس فتح سوپرلیگ را بیشتر از هر تیمی دیگری در اختیار دارد.

آن‌ها به دنبال شکستن این رکورد نه چندان خوشایند هستند و رویای بازگشت به لیگ قهرمانان را در سر می‌پرورانند، هرچند برای رسیدن به این رویا هم باید در مسابقات انتخابی شرکت کنند، اما حالا این شانس را برای خود قائل هستند که تحت هدایت اوکان بروک بار دیگر به روزهای خوش گذشته برگردند.

گالاتاسرای حالا تنها یک پیروزی با رسیدن به رکورد بیشترین پیروزی کسب شده تا این مقطع از فصل فاصله دارد. این رکورد پیش از این به بشیکتاش تعلق داشت و در فصل 60-1959 به ثبت رسیده بود، دومین سالی که فوتبال حرفه‌ای در ترکیه آغاز شده بود.

1798546

اگر آن‌ها موفق شوند در بازی امروز برابر ترابزون اسپور، مدافع عنوان قهرمانی، به پیروزی برسند، با این رکورد برابر خواهند شد و اگر گازیانتپ را هم شکست دهند یعنی به تنهایی صاحب این رکورد خواهند بود.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اگر دیدارهای جام حذفی ترکیه را هم در نظر بگیریم، آن‌ها حالا 14 پیروزی متوالی را به نام خودشان ثبت کرده‌اند و آخرین بار در 15 اکتبر برابر کایسری اسپور شکست خورده‌اند.

عملکرد این تیم در فصل 22-2021 یک فاجعه تمام عیار و حتی بدتر از آن بود. گالاتاسرای در این فصل در جایگاه سیزدهم قرار گرفت و در لیگ اروپا در مرحله یک هشتم مقابل بارسلونا شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

1798549

آن‌ها تصمیم گرفتند برای بهبود شرایط هزینه قابل توجهی انجام دهند و بازیکنان بزرگی چون ایکاردی، مرتنز، ماتا، لوکاس توریرا، سرجیو اولیویرا، لئو دوبیوس، یوسف دمیر و هریس صفروویچ را به خدمت گرفتند.

الخاندرو پارا، کارشناس فوتبال ترکیه، در گفت‌و‌گو با مارکا در این باره اظهار داشت: «بازگشت دورسان اوزبک به ریاست این باشگاه که پیش از این سابقه دو قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی در جام حذفی و دو قهرمانی در سوپرجام در فاصله سال‌های 2015 تا 2018 را داشت، باعث شده بود که بسیاری انتظار بهبود شرایط را داشته باشند، اما هیچکس فکر نمی‌کرد که همه چیز تا این حد سریع و عالی پیش برود. مدعی اصلی قهرمانی لیگ، فنرباغچه بود چون شاکله اصلی بازیکنانش را حفظ کرده بود و سرمربی این تیم نیز ثبات خوبی داشت.»

اما شاگردان اوکان بروک باعث شگفتی بسیاری از فوتبال‌دوستان ترکیه شدند و در حال حاضر با شش امتیاز اختلاف نسبت به رقیب‌شان از بخش آسیایی ترکیه در صدر جدول قرار دارند.

1798548

با این حال، سرمایه‌گذاری گالاتاسرای در تابستان امسال حتی باعث تعجب بسیاری از هواداران فوتبال در ترکیه هم شد. آله پارا در این باره اضافه کرد: «فوتبال ترکیه از نظر مالی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. شما نمی‌توانید مانند قبل خرید کنید و بسیاری از باشگاه‌ها بدهی‌های سنگین دارند. به همین دلیل هزینه صورت گرفته از سوی گالاتاسرای باعث تعجب بسیاری شد.»

یکی از دلایل اصلی این واکنش این بود که آن‌ها این فصل نتوانستند سهمیه حضور در مسابقات اروپایی را به دست آورند و در نتیجه از پاداش آن هم بی‌بهره بودند.
اما سوال اصلی اینجاست که بروک چطور توانست تمامی قطعات این پازل درهم ریخته را به درستی کنار هم بگذارد؟ پارا در این باره به مارکا گفت: «من این پیشرفت را به سه بخش تقسیم می‌کنم: بازگشت به سیستم خرید بازیکنان بزرگ، اتحاد هواداران پس از به کارگیری اسطوره بزرگی چون اوکان بروک روی نیمکت و نمایش تیمی خوبی که از سوی بازیکنان ارائه شد. تیم توانست به ترکیب اصلی قدرتمندی برسد، خون قهرمانی بار دیگر در رگ‌های گالاتاسرای جاری شد و این باعث هراس بسیاری از رقبا شد. این چیزی بود که گالا سال‌ها از آن بی‌بهره بود و نبودش در چند فصل اخیر بسیار به چشم آمده بود.»

ایکاردی توانست بار دیگر در این تیم به دوران اوجش نزدیک شود. او تا به حال هشت گل زده و پنج پاس گل ارسال کرده است. بافتیمبی گومیس هم توانسته در کنار او و بازیکنانی مانند مرتنز نقش مهمی در موفقیت این تیم ایفا کند.

1798547

علاوه بر این، نباید نقش ماتا را نادیده گرفت. او شاید در ترکیب اصلی این تیم حضور نداشته باشد، اما هر بار که بازی می‌کند، به پیشرفت این تیم بسیار کمک می‌کند. او پاس گل‌های کلیدی برای مهاجمان گالاتاسرای ارسال کرده و بازیکنی کلیدی در رختکن این تیم است. حضور ماتا در این تیم طوری است که انگار سال‌هاست در گالاتاسرای بازی کرده است.

دیدگاه‌ها