کد خبر : 1868974 | 18 بهمن 1401 ساعت 08:30 | 3.8K بازدید | 0 دیدگاه

گفت‌و‌گو با جوان‌ترین مدال‌ آور تاریخ تنیس روی میز

جوان‌ترین بازیکن ایران در رده‌بندی جهانی تنیس روی میز که اخیرا صعودی تاریخی را تجربه کرده، امیدوار است که تا یک سال آینده به جمع صد بازیکن برتر دنیا برسد.

گفت‌و‌گو با جوان‌ترین مدال‌ آور تاریخ تنیس روی میز

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، تنیس روی میز ایران طی یک دهه گذشته به واسطه درخشش چپ دستی مانند نوشاد عالمیان و حتی برادرش نیما، به رشته‌ای پُر توجه در ورزش کشور تبدیل شد که حتی جایگاهی ثابت در کاروان‌های المپیکی ایران داشت و به فهرست مدال‌ آوران ایران در بازی‌های آسیایی هم ورود پیدا کرد.

امروز تنیس روی میز و مسئولانش در حالی تکرار مدال‌ آوری در آسیا و کسب اولین سهمیه تیمی برای المپیک آتی را به عنوان اولویت‌های اصلی دنبال می‌کنند که نباید متعجب شد اگر به تدریج بار این رشته و موفقیت‌های بزرگ و کوچکش از سمت برادران عالمیان به سمت بازیکنان جوان‌تر مانند نوید شمس سوق پیدا کند، بازیکنی که تا دیروز در رده سنی نونهالان و نوجوانان مدال‌ آور بود امروز شگفتی‌سازی در رده سنی بزرگسالان را دنبال می‌کند.

نام نوید شمس وقتی در تنیس روی میز ایران مطرح شد که کمتر از یک سال پس از آغاز به کار در این رشته با قرار گرفتن در رده سوم بخش دوبل مسابقات خردسالان کشور صاحب مدال شد و عنوان «کوچک‌ترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران» را به خود اختصاص داد.

حالا بعد از گذشت ۱۲ سال، آن مدال آور کوچکِ دیروز و بازیکن رده سنی «جوانانِ» امروز، به واسطه شگفتی‌سازی در مسابقات رده سنی «بزرگسالان» به صعودی تاریخی در رنکینگ جهانی دست یافته است. صعودی که نوید روزهای پرامید برای نویدِ ۱۷ ساله تنیس روی میز ایران را می‌دهد؛ بازیکنی که می‌گوید با بازیکنان هموطنش رقابتی ندارد و رقابت اصلی را با بازیکنان دیگر کشورها دارد.

نوید شمس که بر اساس رده‌بندی سنی فدراسیون جهانی تنیس روی میز همچنان عضو تیم جوانان به حساب می‌آید و تا دو سال دیگر هم می‌تواند در این رده سنی بازی کند، دو هفته پیش همراه با ملی‌پوشان بزرگسال ایران در مسابقات رده سنی بزرگسالان فیدر قطر شرکت کرد. او دیدارهای خود در این رقابت‌ها را از جدول حذفی آغاز کرد و در نخستین دیدار حریف رومانیایی که جزو ۵ بازیکن برتر جوانان جهان است را شکست داد و به مرحله یک شانزدهم راه یافت. در این مرحله شمس مقابل حریف کره‌ای که رنکینگ ۲۳ جهان و عنوان سومی جهان را در اختیار داشت به پیروزی بزرگی دست یافت و راهی مرحله یک هشتم شد. اگرچه شمس در این مرحله با شکست برابر نماینده فرانسه حذف شد، اما همان پیروزی ارزشمند برابر حریف کره‌ای باعث صعود ۷۴ پله‌ای او در رنکینگ جهانی شد.

البته با وجود این صعود که تاریخ تنیس روی میز کم سابقه و چه بسا بی‌سابقه است، نوید شمس همچنان آخرین بازیکن ایرانی در رنکینگ بزرگسالان جهان به حساب می‌آید اما او امیدوار است که تا یک یا یک سال و نیم دیگر به جمع ۱۰۰ بازیکن برتر جهان راه یابد.

نوید شمس در گفت‌و‌گو با با بیان اینکه انتظار چنین صعودی را نداشته است، گفت: می‌دانستم کارم در قطر و بردی که برابر نماینده کره جنوبی به دست آوردم، ارزشمند است اما تصورش را نمی‌کردم که به چنین صعودی در رنکینگ منجر شود. آن دیدار و بردی که برابر حریف مدعی کره جنوبی به دست آوردم حالا برایم ارزشمندتر شده چون به این صعود در رده‌بندی جهانی و نزدیک‌تر شدن به هدفم کمک کرده است.

وی ادامه داد: مسابقات فیدر رده سنی بزرگسالان که فدراسیون جهانی اقدام به برگزاری آن می‌کند همیشه محل رقابت بازیکنان بزرگی از کشورهای مختلف است. با این نیت در رقابت‌های فیدر قطر شرکت کردم که بتوانم از رویارویی با دیگر بازیکنان شرکت کننده هم کسب تجربه جدید داشته باشم و هم امتیازهای جدیدی برای رنکینگ جهانی به دست بیاورم. وقتی با بازیکن کره‌ای حریفم در مرحله یک هشتم شد، تمام توانم و تمرکزم را معطوف به این کردم که بتوانم برنده شوم. او در رده‌بندی جهانی خیلی بالاتر از من بود و فکر کردن به مدال‌ها و مقام‌هایی که در کارنامه داشت هم سخت بودن کار برای رقابت را بیشتر عیان می‌کرد، اما اجازه ندادم این موارد تمرکزم را به هم بزند.

این پینگ پنگ باز ایران که حدود یک سال و نیم پیش برای نخستین بار وارد رنکینگ بزرگسالان جهان شد، در ادامه مروری بر موقعیت خود طی این مدت داشت و اینکه چه رویکردی را در چه بازه زمانی برای ارتقا در این رده‌بندی دنبال می‌کند.

وی با یادآوری اینکه رنکینگ جهانی بزرگسالان او ۱۴۱ بوده است خاطرنشان کرد: ورود به رده‌بندی بزرگسالان با این جایگاه برای من که عضو تیم جوانان بودم، خیلی ارزشمند بود. آن زمان بعد از برادران عالمیان، امیر حسین هدایی و امین احمدیان چهارمین بازیکن ایرانی در رنکینگ جهانی بودم. لازمه حفظ و ارتقای آن جایگاه حضور متوالی در رقابت‌های رده سنی بزرگسالان بود که به دلایل مختلف میسر نشد. به همین دلیل خیلی زود جایگاه ۱۴۱ جهان را از دست دادم.

شمس با بیان اینکه مسابقات فیدر قطر سومین رویداد در رده سنی بزرگسالان بود که در آن شرکت داشته است، تصریح کرد: امروز که با صعود ۷۴ پله‌ای به جایگاه ۲۹۲ رسیده‌ام بیشتر از قبل قدردان موقعیتم در رنکینگ جهانی هستم چون می دانم حفظ و ارتقای رنکینگ در رده سنی بزرگسالان کار راحتی نیست. در رده‌های بالاتر، صعود سخت‌تر هم خواهد شد، اما تمام تلاش و تمرکزم این است که دیگر پسرفتی در این رده‌بندی نداشته تا کارم برای رسیدن به خواسته‌ام سخت‌تر و دیرتر شود.

پینگ پنگ باز شگفتی‌ساز ایران تاکید کرد: حضور در جمع ۱۰۰ بازیکن برتر دنیا و حتی کسب جایگاه دو رقمی هدفی است که در رابطه با رنکینگ جهانی دنبال می‌کند. این هدف را برای آینده‌ای نزدیک مثلاً یک یا یک سال و نیم آینده دنبال می‌کنم. با نتایجی که در قطر داشتم نسبت به این مسئله امیدوارتر هم شدم.

وی با اشاره به اینکه طبق رده‌بندی سنی تا دو سال دیگر می‌تواند برای تیم جوانان و در مسابقات این رده بازی کند، ادامه داد: شاید بر اساس همین رده‌بندی سنی، مسئولان فدراسیون بیشتر برای اعزام من به رویدادهای رده سنی جوانان برنامه داشته باشند، اما من این توانایی را دارم که در رده سنی بزرگسالان شرکت داشته باشم. امیدوارم آن‌ها (مسئولان فدراسیون) به این مسئله توجه داشته باشند و حداقل همزمان برای اعزام من به رقابت‌های هر دو رده سنی برنامه‌ریزی داشته باشند.

شمس مروری هم بر موفقیت‌هایی که در رده سنی غیرِ بزرگسالان کسب کرده، داشت و گفت: دو بار قهرمان رقابت‌های «هوپس» شدم. قهرمانی نوجوانان جهان را هم در کارنامه دارم. در رده‌بندی جهانی جایگاه هشتم جوانان جهان را داشته‌ام. حالا بیشتر تمرکزم روی اهدافم برای رده سنی بزرگسالان است.

کوچک‌ترین مدال آور تاریخ تنیس روی میز ایران همچنین در واکنش به اینکه «برای دستیابی به جایگاه ثابت در تیم ملی و صعود بیشتر در رنکینگ جهانی باید از موقعیت امروز بازیکنانی مانند نوشاد و نیما عالمیان گذر کند»، گفت: هیچ زمان نسبت به بازیکنان هموطن و هم تیمی‌ام حس رقابت نداشتم. همیشه تلاشم این بوده که با دیگر کشورها و بازیکنانشان رقابت داشته باشم. اصلاً از اینکه در کنار برادران عالمیان و دو بازیکن دیگر تیم جوانان، در «پرو تورهای» مختلف بازی کنم حس خوبی داشته‌ام.

وی که لژیونر تنیس روی میز ایران در لهستان بوده و این روزها در این کشور پیگیر تمریناتش است، گفت: دومین سال حضور در لیگ تنیس روی میز لهستان را سپری می‌کنم. سال گذشته تیمم در لیگ دسته اول قهرمان شد و به سوپر لیگ راه یافت. بنابراین امسال در این سطح مسابقات بازی می‌کنیم. این رقابت‌ها هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود. اینجا (لهستان) تمریناتم را دنبال می‌کنم تا همزمان برای سوپر لیگ و مسابقات تیم ملی آماده شوم.

عضو تیم تنیس روی میز جوانان ایران در مورد برنامه‌های مصوب برای ماه‌های آینده گفت: یک ماه و نیم دیگر رقابت‌های فیدر بزرگسالان و کانتندر جوانان جهان همزمان در ترکیه برگزار می‌شود. فکر می‌کنم اعزام به این رقابت‌ها در برنامه فدراسیون باشد و من هم در آن شرکت داشته باشم.

نوید شمس در پایان ضمن تشکر از فدراسیون تنیس روی میز و مسئولانش تاکید کرد: اینکه در این اوضاع اقتصادی و با وجود هزینه‌های سرسام آور اعزام، مسئولان فدراسیون شرایط حضور در مسابقات مختلف را تا حد امکان برای ملی‌پوشان مهیا می‌کند قابل تقدیر است، اما به‌جاست مسئولان ورزش کمک و توجه بیشتری به تنیس روی میز داشته باشد. با توجه به حجم مسابقات مصوب فدراسیون جهانی، لزوم حضور در آن‌ها برای بهبود جایگاه در رنکینگ جهانی و از طرفی تورم، باید برای این رشته بودجه بیشتری در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ها