کد خبر : 1869180 | 19 بهمن 1401 ساعت 03:28 | 64.5K بازدید | 29 دیدگاه

اگه می‌تونی منو بگیر؛

مدعی اول قهرمانی لیگ برتر پیدا شد (عکس)

حالا هر تیمی بخواهد نامش را به عنوان قهرمان لیگ برتر در دوره بیست و دوم مطرح کند، باید سپاهان را کنار بزند.

مدعی اول قهرمانی لیگ برتر پیدا شد (عکس)

به گزارش "ورزش‌سه"، فصل برای سپاهان با پیروزی درخشان مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی شروع شد، اما خیلی طول نکشید تا مورایس بهفمد ماموریت سختی را در فوتبال ایران پذیرا شده و با سه تساوی و یک شکست در چهار مسابقه به خوبی به درجه سختی و سطح لیگ برتر فوتبال ایران پی برد.
در همین مقطع بود که این سرمربی پرتغالی بارها در مصاحبه‌هایش به بعد فرهنگی فوتبال ایران و همین‌طور کشور ایران اشاره کرد و تاکید داشت هر روز در حال یادگیری برای درک بهتر این مباحث است.

1799552

*کنکاش ایران برای شناخت فرهنگ و محیط 
در همین حین او نقص‌های تاکتیکی تیمش را هم مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار داده بود و دو فاصله فیفادی که (شهریورماه به مدت دو هفته و وقفه لیگ برتر برای برگزاری جام جهانی به مدت 52 روز) فرصت بسیار مناسبی برای بازسازی و بهبود سپاهان به او تقدیم کرده بود تا هم شناخت بیشتری از فرهنگ و فوتبال ایران پیدا کند و هم مشکلات تاکتیکی تیمش را برطرف نماید.

*رفع موانع تاکتیکی

طی چند ماه اخیر مورایس ابتدا نیازمند را برای اطمینان از خط دروازه به خدمت گرفت. او ابتدا به نورافکن در پست دفاع چپ میدان داد، اما خیلی زود زکی‌پور را جانشین او کرد و امید را ابتدا به پست هافبک هجومی و در ادامه وینگر چپ برد. در قلب خط دفاعی رناتو داسیلویرا که تا پایان هفته دوازدهم مهره بدون جانشین سپاهان به شمار می‌رفت، به یکباره برای همیشه از ترکیب تیم کنار گذاشته شد و به نیلسون جونیور هموطنش اعتماد شد. در جریان برگزاری مسابقات جام جهانی نیز محمد دانشگر توانسته بود، توانایی‌هایش را به رخ مورایس بکشد و به مدار تاکتیکی این مربی اضافه شد. در خط میانی تغییرات مورایس هفته‌ها، یا بهتر بگوییم چند ماه طول کشید و سپس این مربی به مثلث ریگی، کریمی و مانوئل فرناندز رسید. مهم‌ترین چالش مورایس اما بهبود عملکرد بخش هجومی تیم و به ویژه نمایش شهریار مغانلو بود که طی ماه‌های اخیر هوگو آلمیدا به طور ویژه مامور بهتر کردن شرایط در این منطقه از زمین شده و این مهاجم که در سطح اول فوتبال اروپا بازی کرده، با همراهی مورایس به خوبی از عهده وظیفه مهم خود برآمد. حالا کنترل کردن شهریار مغانلو کار بسیار سختی برای مدافعان حریف شده و پای وینگرهای تیم نظیر احمدزاده هم به گلزنی باز شده است.
این‌ها البته بخشی از تغییرات تاکتیکی مورایس برای تبدیل کردن سپاهان به یکی از مدعیان قهرمانی لیگ برتر بوده است و همچنان نیز این فرآیند برای ادامه مسیر قهرمانی با همین روند ادامه خواهد داشت.

1799551

*اگه می‌تونی منو بگیر! 
باخت برابر پیکان پس از جام جهانی شوک بزرگی به مورایس و شاگردانش بود و نمایش طلایی‌پوشان در استادیوم انقلاب کرج، ابهامات زیادی درباره آینده این تیم ایجاد کرد. این البته دومین باخت سپاهان در طول فصل بود و هنوز کسی نمی‌توانست آنها را در مسیر قهرمانی نادیده بگیرد، اما آن روزها پرسپولیس شرایط بهتری داشت و با دو پیروزیِ درخشانِ پیاپی برابر گل‌گهر و نساجی مدعی اول قهرمانی بود؛ دو فرضیه‌ای که پس از 6 پیروزی متوالی سپاهان (5 برد در لیگ و یک پیروزی در جام حذفی) دچار تزلزل شده است و شاگردان یحیی گل‌محمدی در دو دیدار اخیر 4 امتیاز از دست دادند تا حالا جای آنها در جدول رده‌بندی با سپاهان عوض شود و آنها باشند که به دنبال این تیم می‌دوند.
هنوز ساعاتی از سومین پیروزی پشت سر هم استقلال پس از باخت مقابل سپاهان در نقش جهان سپری نشده که شاگردان مورایس با ارائه یک نمایش کاملا هوشمندانه و استراتژیک موفق به شکست فولاد خوزستان شدند. تساوی یا باخت در اهواز می‌توانست بار دیگر جدول رده‌بندی را به ابهام ببرد، اما پیروزی برابر فولاد خوزستان و شکستن طلسم هفت ساله، سپاهان را در پایان هفته نوزدهم به عنوان جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ بیست و دوم معرفی کرده است. حالا اگر تیمی می‌خواهد جایگاه سپاهان را بگیرد، باید در بازی‌های پیش رو این موضوع را در زمین با عملکردش به اثبات برساند.

1799553

دیدگاه‌ها